klövjeväska??

Hej

Skulle behöva tips på var man hittar bra klövjeväskor som inte kostar 1500 spänn och är gjorda i kevlarförstärkta material kraftiga nog att hålla genom ett kärnvapenkrig . Har svårt att tro att det ska vara nödvändigt med så avancerade grejor. Har kollat nätet men inte httat något jag fastnat för. Vad använder ni för väska när ni är ute och vandrar, skidar mm. ?
 
Det finns många fina att välja mellan, allt från 60 kr till 4000 kr. Jag skulle råda dej att lägga nån hundring extra på en klövjeväska åt din hund då de billigare oftast inte riktigt håller måtten under vandringar exempelvis. Beroende på vad man ska använda väskan till kan man välja en mindre modell för inte så mkt packning till de som bär mkt packning. Arrak har ju en liten men fin klövja, medan Snowdogs.se har en lite dyrare som jag tycker är superfin :)

Själv bär min schäferhane en väska av ett norskt märke, passar superbra på honom och han bara älskar att få hjälpa till och bära :)
Lycka till att hitta en som passar fint och glöm inte att vänja hunden vid den innan du lastar på massa packning ;)
 
Personligen tycker jag att det är dumt att snåla in på hundens klövja. En billig klövja är i dom flesta fallen rena rama felkonstruktionerna. Inte bara det att kvaliteten inten är den bästa, så att klövjan slits ut snabbare än nödvändigt, billighets varianterna tenderar dessutom att lägga vikten på hundens rygg. Det sistnämda spelar väl kanske ingen större roll om hunden bara bär några kexben och lite vatten på en dagstur i parken, men för längre krävande turer så är det inte så är det inte så lyckat.

Jag började mina kövje-erfarenheter med dom dumsnåla lösningarna, billiga klövjor som jag har fått slänga för hundarnas bästa. Den bästa klövjan hittils är också den dyraste, 2500:-- och den är värd varenda öre! På andra plats kommer en skräpklövja som gick loss på 1000:- som jag var tvungen att sy om för att stabilisera den så att den blev brukbar för en fjälltur. Den får hänga med ett tag till tills det undermåliga tyget slitits ut sen blir en ny som funkar felfritt från början. För det är en sanning som gäller för klövjor, för turer utanför stadsparkerna, dom slits i fram/nederkanten.

Hunden är din bästa vän, så snåla inte på dess utrustning.

/Jesper
 
Köpte Ruff Wears Pallisades II till vår Schäfer och den är verkligen helt grym.

http://www.naturkompaniet.se/naturkompaniet/Products/product.asp?ItemId=51283&SectionId=5137

Jag tyckte 1200:- var lite i dyraste laget så sökte jag upp ett företag i USA. Ink moms och tull så landade väskan på ca 800:- Så här ser den ut på: http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=19794 Sparade 400:-, inte mycket att bråka om egentligen, bara det at jag snöat in lite på att hitta grejerna billigare än här i Sverige.

Det som är riktigt najs med denna är att den har två st behållare för vatten vilket är väldigt bra. Inte bara för att hunden ska bära sitt egna vatten, utan det blir lättare att justera in en bra balans när den sitter på. Sen så tycker jag allt på väskan håller hög kvalité. Dragkedjorna går väldigt fint och hela väskan känns stabil. Det enda jag har upptäckt är att de har missat lite på en sömm till en ögla som man ska ha för att hänga upp väskan.

Vi gick ca 2,7 mil förra helgen, då bar vår hund ca 3,5kg. Sedan desshar vi haft väskan på varje dag (på kvällspromenaden), och nu lastar vi dryga 5kg, och det går som smort.

Jag säger som de innan mig, köp en bra väska, du kommer inte att ångra dig.
 
Senast ändrad:
Köpte Ruff Wears Pallisades II till vår Schäfer och den är verkligen helt grym.

Själv så är jag skeptisk till dom flesta amerikanska klövjeväskorna. Det som dom har gemensamt är att dom är snyggt designade, men placerar vikten för långt bak. Det innebär att hunden för en belastning mitt på ryggen. Jämför med bilder på exvis snowdogs klövjor klövjan från Dragråttan
eller Sundpro's klövja där lasten ligger mer åt axelpartiet än ryggen. Nu hittar jag ingen bild men den norska Laika klövjan har även den lasten så att hunden bär mer med axlarna än ryggen.

Ruff Wear klövjan är ju dessutom formad så att vikten inte går att lägga framtill i klövjan då den är elliptiskt. Bra för att underlätta framkomlighet i terrängen, men direkt farligt för ryggen hos hunden. Men jag tror inte att dom amerikanska klövjorna är tänkta för långturer utan bara en dag i parken eller dom preparerade lederna i nationalparken.

/Jesper
 
Ahh sicka fina hundar...

När det gäller Ruff Wears Pallisades så är den utrustad med kompressionsremmar. Detta gör att man kan faktiskt flytta vikten längre fram. Den är nog inte lika ergonomiskt utformad som de väskor du länkade till, men den fungerar väldigt bra för våra ändamål.
 
Lajka...

Hej!

Hart hittar ni den Norska Lajkaväskan och vad kostar den??

Jag har sytt några väskor själv. Det funkade super. Jag gjorde då så att själva väskan/botten gick upp längst bak så att tyngden skulle hamna så långt fram som möjligt. Man ska vara noga med att "sko" väskan med ett kraftigare tyg eller tom galon/armerat el dyl i framkanten. Själva bärsystemet använde jag en dragloka från den gamla sortens pulkasele. Min erfarenhet av att ha ett tvärband framför hundens bog är att det resulterar i skav på hunden när den drar.

HaD!
/ Matti i Jokkmokk
 
Har en klövja från Snowdogs till min schäfer och den är helt enkelt kanonbra. Den sitter helt perfekt på honom och han besväras inte det minsta av den, inte ens då han busar med andra hundar. Har inte prövat någon annan klövja på honom men då man jämför Snowdogs klövja med andra klövjor i affärer som ligger i samma prisklass så lirar dom inte ens i samma division. Jag kan verkligen rekomendera Snowdogs klövja. Jag har en väska i storleken M som passar på honom, men då är min hund en liten hane, endast 30kg.
 
Är inte

1400 Kr väl blodigt för sådana här klövjeväskor? (Laika i föregående länk). Vad kostar Snowdogs? På Getout kostar den amerikanska modellen Ruff Rider Dog Pack från Granite Gear 485 kr.

Synpunkter?

Thure
 

Liknande trådar