Hundfolk som vill vandra??

Hääftigt!

Beundrar alla som använder sina hundar till det är framavlade till att göra =)
skulle jag så skulle jag ha en IWS som jag jagade med :D
har ännu ingen jaktlicens och inte heller någon jaktklubb eller IWS så det får bli någon gång senare i mitt liv :D
 
hund

Vandrar garna med hund och det har blivit en hel del turer.
Jag foredrar att sova i vindskydd och hunden alskar dessa turer.

Jag vandrar både nar det ar sno och barmark och det racker med att jag tar fram ryggsacken så ar hunden helt tokig.




Dayana; sa:
Hej!!
Jag tycker om att vandra. på helgerna (innan snön) var jag mycket ute med hund och gick sörmlandsleden i
Hälleforsnäs eller Åkerstyckebruk. jag har aldrig vandrat långa sträckor och övernattat på vandrarhem/stugor/tält. men det ska jag komma till.

Jag undrar om det finns flera människor här som har vandrat med hund tidigare, längre sträckor och övernattat. och som vill vandra igen i vår, höst. Som är villig att dela med sig av sina erfarenheter :D... Någon??
//Dayana och Lexus.
 
Re: intressant med renar

Dayana; sa:
Jag tror inte att min vovve skulle våga ge sig på ren. han skulle nog skita på sig om han såg ren.

Var inte så säker. Jag har varit i fjällen med hund som varit mycket viltsäker, inte spårar vilt osv. Säker på inkallningarn osv. Vallhund som alltid vill vara nära husse.

MEN...

När det kom tillrenar bet (nästan) inga kommandon och hon försvann som ett skott utom synhåll, vilket är ganska långt bort när man är på fjället. Hon hade aldrig i något sammanhang stuckit iväg så tidigare.

Har även hört liknande från andra att det verkar vara något med just renar som får det att slå slint i huvudet på hundar.

//AA
 
Passar på att återuppliva denna tråd lite. Ska vandra, inte för första gången för mig, men väl för första gången med hund i Juli. Försöker hitta sällskap tills dess.

Kan också behöva alla tips och råd på sånt som man inte tänker på när man försöker leta upp information om vad man ska tänka på och vad man ska ha med sig.

Jag vill gärna ha tips på också vad man INTE ska ta med sig. Regntäcken, kyldukar, filtar, man kan ju lätt plocka ihop en 20kg packning bara till hunden om man inte har lite sunt förnuft.
 

avslutad210712

Gäst
Har med mig tassalva, dvs hudsalva från apoteket, som jag brukar smörja in tassarna på hunden med en gång om dagen. Har också med mig tasskydd vilka aldrig behövts användas och numera bara följer med utifall han skulle råka få ett skärsår i tassen. Och som tredje grej har jag med ett avkortat cellplastunderlag som läggs tvärsöver i fotänden av tältet men som också dubblera som sittunderlag för oss när vi tar längre raster. I övrigt ett hundfoder som han är van med för att slippa dålig mage under vandringen.

Något som var märkbart i fjol pga det extremt varma vädret var att vi var tvungna att ta en längre rast mitt på dagen helt enkelt för att det var för hett för honom. Vi försöker ändå hälla vatten på honom med jämna mellanrum men det är svårt att hålla nere temperaturen på en svart hund med en päls som är gjord för att vara varm.
 
Re: Re: Re: intressant med renar

öringen; sa:
ala; sa:
Har även hört liknande från andra att det verkar vara något med just renar som får det att slå slint i huvudet på hundar.
Intygas ;)
Bekräftas. Smilla såg renar där jag bara såg stenar. Som längst tror jag jag mätte upp att renarna var drygt 4 km bort. Jag fick använda kikaren för att ens se att de rörde sig.

Första morgonen väcktes vi dock av en klocka som klämtade ca två meter från tältet.. gissa om husse var halvspänd? Ren på kilometers avstånd = okej. Ren på armlängds avstånd = "undrar om tältduken skulle stoppa henne?"
 
Eviless skrev:
Passar på att återuppliva denna tråd lite. Ska vandra, inte för första gången för mig, men väl för första gången med hund i Juli. Försöker hitta sällskap tills dess.

Kan också behöva alla tips och råd på sånt som man inte tänker på när man försöker leta upp information om vad man ska tänka på och vad man ska ha med sig.

Jag vill gärna ha tips på också vad man INTE ska ta med sig. Regntäcken, kyldukar, filtar, man kan ju lätt plocka ihop en 20kg packning bara till hunden om man inte har lite sunt förnuft.

nu gick det ju tyvärr inte att maila dig, men vi själva håller oxå på att förbereda första turerna med hund, vi har tagit några kortare men inte med packning på hunden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
littlebigohrn Var i södra Europa kan man vandra med Irl. setter? Hundsport 2
asalu vandra med hund Hundsport 4

Liknande trådar