Enklare motionskajak? Gärna begagnad - tips på modell, prisklass?

Hej

Jag paddlar i skärgården till vardags, runt sommarstället och ibland längre utFärder. Nu Vill jag komplettera med en mer lättpaddlad sak utan så mycket packutrymmen. Vill ha fart och glädje under de kortare motionsturerna, även om jag behåller min Iceflo (25+ år gammal nu, fortfarande i prima skick) för turer av mer utforskande karaktär, eller under senhöstar och tidiga vårar man alls inte vill bada...

Jag tänker mig att kanotklubbar kanske har instegsmodeller? Vilka? Idealt hittar jag begagnat för att prova och sedan uppgradera om något år när jag förstått balans och andra faktorer som är svåra att riktigt förstå teoretiskt.

Jag är lång och halvtung, 193cm, 87kg, så min nästa kajak måste ha rimlig bärighet. Alla tips, allmänna eller specifika, emottages tackasmt!

/peter
 
Beror på vart du tänker paddla och vilken balans du har, men den vikten borde inte vara något problem för alla normala 51cm turbåtar. Bäst är det nog med en surfski, dock lite dyrare, åtminstone i det lite bredare "instegssegmentet". >50cm typ. Jag har en Stellar S18S som är 53,5 bred. Den går bra att motionspaddla med. Den fungerar också i lite vågor även för mig som aldrig riktigt vänjer mig med sjö. Har en elite-ski också, och när det är slätt och min balans är med mig är den snabbare och lite roligare, men i år ville det sig inte riktigt. En fördel med den bredare är att vi hård intervallpaddling så kan jag verkligen vila mellan rusherna med den, i en riktigt smal kan jag inte slappna av lika bra. Nä, runt 51 eller någon cm till duger gott att börja motionspaddla med tycker jag. Kan t.o.m vara tufft så det räcker i lite sidsjö.
 
Citius modeller är vanliga bland kanotklubbarna. Deras 51:a borde inte vara ett alltför stort steg balansmässigt, men ändå kännas snabbare. Gå gärna till en kanotklubb och prova så får du hjälp med inställningar och hur du bör sitta, dvs knäna nästan helt ihop och lagom böjda.

Se till att du får plats i kajaken och inte sitter klämd mot sargen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snuggles88 Enklare paddling i värmland Paddling allmänt 4
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
MajaEve Surfski/motionskajak liten och lätt paddlare? Paddling allmänt 2
Lico SOT som motionskajak, tips och erfarenheter. Paddling allmänt 5
Martin71 Motionskajak för hav Paddling allmänt 9
torger Motionskajak för långa personer Paddling allmänt 10
Breddan1 Låsa fast motionskajak Paddling allmänt 8
Paddla.se Snabb havs-/motionskajak för tjejer? Paddling allmänt 14
Pumpagubben Välja en snabb motionskajak/stabil racer Paddling allmänt 15
rija Motionskajak för storväxta Paddling allmänt 11
Breddan Motionskajak??? Paddling allmänt 41
mw123 Motionskajak för 95kg Paddling allmänt 48
razorbill Motionskajak eller havskajak Paddling allmänt 3
muminfar motionskajak Paddling allmänt 9
Zet Motionskajak Paddling allmänt 2
larserikss Motionskajak från Pörnyeszi Paddling allmänt 12
JohanBj Motionskajak Paddling allmänt 4
nils73 Tur/ motionskajak Elio Seamaster Paddling allmänt 1
Kristoffer9 Köpa motionskajak i Danmark? Paddling allmänt 8
rannug Val av snabb motionskajak med skott Paddling allmänt 15
Mezzner Roder till motionskajak sökes Paddling allmänt 3
mielo Fartskillnad mellan tävlings- och motionskajak? Paddling allmänt 2
mielo Montera skott i motionskajak? Paddling allmänt 3
rannug Snabb motionskajak med skott och släproder? Paddling allmänt 5
bieurn Snabb motionskajak? Paddling allmänt 4
Lämplig motionskajak ? Paddling allmänt 2
tango Billig grönlandspaddel, gärna kolfiber (eller glasfiber)? Paddling allmänt 12
Micke U Vill gärna ha omdömen på Neumann Shark kajaken! Paddling allmänt 2
Vill gärna ha tips på kajakförvaring utomhus.. Paddling allmänt 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...