Enkla spännband

Ja, priset var ju inget att klaga på. Lite utsorterat med färger bara. För trebomsspännena står vilken bredd på webbing de passar för men fattar inte riktigt med snäpplåsen. Om jag har 15 mm band, ska jag välja 16 mm snäpplås då? Vet inte om det är måttet där bandet ska gå som menas. Finns 10, 16, 19.

Och jag är korkad. Har ju såna trebomsgrejer på cykeväskorna. Vet alltså mycket väl hur man trär dem. Har aldrig vetat vad såna spännen heter bara.
 
Oops! Nu ser jag ju att de billiga på XXL bara är 255 mm. Läste i min iver in en nolla där. Då blir de tyvärr alldeles för korta.

Dom är gjorda för att hålla ihop ett par längdåkningsskidor. Totallängd ca 250 mm. Kardborrebanden år ca 130 mm resp 90mm.
Inget jag kapar, men är utmärkta för att dra åt bromshandtagen på racercykeln så att framhjulet i synnerhet inte kan rotera då jag parker cykeln mot en stolpe eller mot ett träd.
 
Iofs, men jag tror jag har bestämt mig för att köpa i lösvikt. Då kan jag ju göra lite olika längder precis som jag vill ha dem. Billigt nog också.

Om nån kunde hjälpa mig med det där med storleken på snäpplåsen bara? Har mailat dem, men det är ju helg. Det finns bara kvar av en acceptabel färg och jag är rädd att de ska ta slut också.
 
Jag har dessa Sea to Summits köpta på XXL finns ej på XXL.se men kan finnas i fysisk butik (har ofta köpt grejer där som inte funnits på hemsidan)
Den är 150cm lång och 10mm bred
Väldigt smidiga enligt mitt tycke
 

Bilagor

  • spännband.jpg
    spännband.jpg
    59.7 KB · Visningar: 288
Man behöver en rem och ett istickspänne för att göra en packram även utan att sy. i alla fall om spännet är av varianten där ena halvan funkar för längdjustering.
Trä remmen genom spännet.
Knyt ett halvslag i vardera änden på remmen
Klart
Vill man fortfarande kunna trä remmen genom smala smala öglor etc så knyt bara den ena änden ch trä spännet på nytt varje gång. En halvslag med ögla går också enkelt att knyta upp om man vill göra en hybrid.
En skomakare av varianten klackbar eller motsvarande tar inte heller många kronor för att sy upp remmar.
Viktbesparingen kontra trasselbenägenheten mellan 10 och 20/25 mm får mig däremot att välja det senare.
 
Ingen som vet det där med storleken på snäpplås kontra bredd på rem så jag kan beställa? Jag ser för min inre syn hur lagret töms innan jag hinner få in min beställning. ;)
 
10 mm lås betyder oftast att de är avsedda för 10 mm rem men jag skulle dundra på att köpa spännen av bättre kvalitet. I alla fall om det är de flerfärgade som dyker upp först på länken.
 
Så 16 mm alltså? 15 fanns ju inte. Man antar ju att måttet avser bandbredden, men sen blev jag osäker, det kan ju avse nästan vad som helst.

Tror du det är dålig kvalité? Det behöver ju inte tåla särskilt mkt. Bara hålla kvar påsar som väger max 5-6 kg.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...