Monsterlax

Läste i Aftonbladet (saxat lite text):

"Det råder laxfeber i Jockfall. På de nytagna bilderna ser du förklaringen: En monsterfisk på 35 kilo.

Den gigantiska laxen fångades av en webbkamera vid Jockfall strax före helgen när den klättrade uppför en fisktrappa i Kalixälven. Rekordfirren mäter hela 142 centimeter och tros väga 35–40 kilo."

Är det någon på forumet som skall på jakt? (eller är det bara en bluff?!?)
 
Det väcker en del frågor. Inte bara om du har plats för mig också i stugan - utan ytterligare några frågor:

  1. Hur fort stiger en lax längs älven?
  2. Hur långt vill de komma?
  3. Varför har den inte kommit längre, tydlig lekdräkt och stor nog att var en av de tidigaste högt upp?
  4. Vilken älv kommer den välja om den fortsätter uppåt??
 
I slutet av Aug början av Sept

Har jag högt upp stött på trött utlekt både lax och öring.
Onekligen magra fiskar utan större matvärde. Fast min kamrat kirurgen tog en som trots slankhet vägde 27 kg så måhända hade den varit ett 42 kg monster i sina glansdagar.
//J
 
Har jag högt upp stött på trött utlekt både lax och öring.
Onekligen magra fiskar utan större matvärde. Fast min kamrat kirurgen tog en som trots slankhet vägde 27 kg så måhända hade den varit ett 42 kg monster i sina glansdagar.
//J

Jag har fångat (och släppt tillbaka) lax (ca 3,5 kg) den 1:a september en gång. Det var i Kaitumälven (får nog betraktas som högt), och just det året var det laxförbud fr o m den 1/9. Förbudet gjorde inget även om denna lax var förvånansvärt fin. Tror det var en hona och lekdräkten kanske inte märks på samma sätt där(?). Den var varken påtagligt mager eller mörk. Kanske är det också så att detta med lekdräkt är storleksberoende.

27 kg! På den tiden jag höll reda på sånt där var svenska rekordet (spöfångat) ca 25 kg; vad är det nu?
 
Webbkamera

Hej,
hörde i morse på Norrbottensnytt P4 att man har "fångat" laxen på nån webbkamera som tydligen står på något strategiskt ställe, filmen finns dessutom att avnjutas i nån camping i närheten.

Där det skall framgå denna fina fisk underbara mått.

Mvh
Anders
 
japp, va på nyheterna idag, dom har en kamera i en laxtrappa som visar fiskenslängd med hjälp av sträck som ligger med bestämmt mellanrum så bilder på laxen har visats, kan dock fortfarande vara en bluff. Eller vad tror ni? tror även dom sa att rekordet för lax va 29kg kan dock minnas fel
 
På den gamla goda tiden innan älvarna byggdes ut var ju 30 kilos-laxar inget ovanligt i tex Luleälven.
Finns bild på min sambo som barn, med en lax lika lång som han,eller längre.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.