Pris på flugspön? (Gbg)

Vecka 31 går jag äntligen på semester! Då blir det bla att vi ska åka till kroksjön som ligger i Ale komun över en natt och fiska. Har tänkt att ta med mig mitt spinnspö och att köpa ett nytt flugspö.

Som jag har fattat det så är flugfiske lite som golf, löjligt dyrt :p Så vad jag undrar är vart kan man få tag på ett helt okej flugspö med rulle? och vad bör man lägga ut för att få ett helt okej spö?
Ska åka till Kungälvs jakt och fiske och se vad han har också.

Mvh
 
har du inte flugfiskat innan så vill jag lägga med en liten varning, det är inte helt enkelt att komma igång på egen hand.. så har du inte med någon som kan hjälpa dig så är någon form av kurs vettigt.

på kungälvs jakt och fiske fanns tidigare en kille som var duktig flugfiskare med vettig inställning till vad saker ska kosta.. övriga vettiga butiker är http://www.stromvallsfiskejakt.se/ och lbflugfiske, sistnämnda har inga vettiga priser..

problemet är om du köper skit så måste du byta om det är roligt vilket är kapitalförstöring, köper du dyrt och du tycker att det suger så är vi i samma sits igen.. det bästa är om du kan få låna men annars köp grejer ur mellansegmentet..

spö: 1000-1500:-
rulle: 400-700:-
lina: 200-400:-
 
spö: 1000-1500:-
rulle: 400-700:-
lina: 200-400:-

Låter dyrt som provapå, jag hittade senast till min 6-åriga dotter ett Fladen 4-delat 7" klass3 i IM6-kolfiber på ebay.co.uk för 300:- inkl frakt.
Passande flytDT-lina på ebay för 110:- inkl frakt.
Rulle borde man kunna hitta tex nån Rimflyliknande för billig peng, jag hade en sen tidigare.
Jag har i 20 års tid fiskat med "billiga" flugutrustningar, maxpris det du anger, utan att känna att de inte skulle räcka för de maxkastlängder 15-20 meter jag fiskar på.

För förstagångsutrustning skulle jag välja ett 9" spö i klass 5-6 eller 6-7 med passande flytlina och en enkel billig flugrulle.
Efter en snabb sökning på ebay, ett klass 6-7;
http://cgi.ebay.co.uk/9FT-Fladen-IM...hash=item260264602364&_trksid=p3286.m14.l1318
Lina;
http://cgi.ebay.co.uk/NEW-UK-MADE-Q...hash=item300243219398&_trksid=p3286.m14.l1318
Rulle;
http://cgi.ebay.co.uk/GOLD-FLY-REEL...hash=item380047429656&_trksid=p3286.m14.l1318
 
Tack för alla svar! Jag fiskade fluga för ett par år sedan, då lånade jag pappas saker som hade ett par år på nacken.
Däck i Kungälv står det att dom har kitt för typ 5-600:- brukar allt ingå då? rulle och lina?

När vi ska ut så har jag en polare som har fiskat en del med fluga så han får lära mig. =)
 
Tack för alla svar! Jag fiskade fluga för ett par år sedan, då lånade jag pappas saker som hade ett par år på nacken.
Däck i Kungälv står det att dom har kitt för typ 5-600:- brukar allt ingå då? rulle och lina?

När vi ska ut så har jag en polare som har fiskat en del med fluga så han får lära mig. =)

Skulle jag vara i dina kläder skulle jag köpt någon form av fiske-set av välkänt märke - t ex från ABU. Ett set för 5-600 kr låter i minsta laget men för en runt 1500 kr borde du kunna få något användbart både nu och några år framåt. Rullen är i min åsikt det som du bör prioritera minst, det är bara en behållare för lina och backing. Ett spö för 600-700 kr och en lina för 5-600 kr så har du så du klarar dig. Nackdelen med en allt för billig lina är att de kan vara värdelösa att kasta med pga dålig tyngd och ojämn tjocklek samt urrusel ytfinish. Men som sagt - köper du ett fiskeset för runt 1500-2000 kr så har du något du klarar dig ett bra tag på om du köper nytt. Jämförelse med golf - kanske fördomsfull men tror golfb*gar känner sig tvugna byta sin utstyrsel oftare än flugfiskare.

Gå kurs eller inte - tror inte du behöver gå någon speciell flugfiskekurs så länge du inte är handikappad eller har gravt fel på din motorik. Köp ett spö och ställ dig i trädgården så kommer det så småningom.
 
2000:- är rätt mycket att lägga bara för att "prova på" :S Man kanske skulle lägga lite tid på att låna ett spö av någon innan, eller köpa ett bagagnat. Ska se vad farsan har hemma i huset.

Frågan är bara om jag kommer känna skillnad på ett spö för 2000:- och ett för 600:-
Men det är sant, tycker jag det är kul och det gör jag troligen så vill man ju ha något mer "riktigt" spö. Och man lär ju till skillnad från golfb**arna ha kvar spöt i några år ;)
 
Frågan är bara om jag kommer känna skillnad på ett spö för 2000:- och ett för 600:-

det är klart att det är skillnad, det är en jävla skillnad men har det någon betydelse, kanske inte.. det beror på.. jag är för snål för att köpa skit, vissa kan jobba med en biltema borrmaskin för 199:- jag rör inte en borrmaskin under 1999:-.. jag pallar inte strul, det ska fungera.. jag skulle å andra sidan inte köpa ett spö för 10.000:-, jag är inte så skicklig att jag kan göra den typen av utrustning rättvisa men jag fiskar tillräkligt mycke för att "biltema" ska vara uteslutet.. jag började med rätt bra grejer och jag använder dom grejerna fortfarande trots att jag har köpt nyare och dyrare grejer.. köper du grejer för 600:- så kommer du om du tycker att det är kul tt byta grejerna inom ett år, har inte din polare grejer du kan testa innan du bestämmer dig..
 
Jag tycker inte de billigaste flugspöna för 5-600 är att rekommendera. Jag har testat några och tycker det är rätt stor skillnad till de större tillverkarnas instegs-set. Därför skulle jag rekommendera t ex Vision intro, Loop adventure eller Guideline explorer i klass 5/6. De ger mycket valuta för pengarna och ett spö att växa i. Seten (inkl rulle och lina) kostar runt 14-1500. När det gäller flugfiske har spöets egenskaper rätt stor betydelse tillsammans med lina. Rulle behöver du dock inte lägga mycket på.
 
Köpte ett spö

Efter jobbet idag så åkte jag till kungälv och bad honom ta fram ett inte allt för dyrt spö som jag kunde växa lite med. Det blev ett Ron Thompson Monterra 3 fly 270. 5/6. med lina och rulle och sen ett par flugor. med spö, rulle flugor och allt som man behöver kostade det 1218:- Detta skulle tydligen vara förra årets modell också.

Drog sen ner till älven för att testa lite, hoppades blint på att jag skulle vara naturbegåvning :p Dock var jag inte detta så jag får vänta tills polaren kan lära mig.

Vad tror ni om mitt köp? Blir nog inga större gäddor på det spöt med någon öring kanske =)
 
Vättlefjäll? Ligger typ i Nödinge va? fast det kanske finns mer.. Ska troligen dit i morgon och försöka lära mig kasta bättre, försöker få lite tips på youtube nu hehe

Är det nästan omöjligt att kasta när det blåser? eller hur mycket försvårar det?
har ni några tips eller trix?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
the.holoscenes_gmail.com Undervattensfilm på Gäddor i Småland Fiske 3
Norrbottningen Nya fiskeregler på G för att rädda vildlaxen o öringen i våra Östersjöälvar från Norrbotten till Uppland. Fiske 3
Pellepaltnacke Namn på flugor Fiske 10
lsjonsson Ny fiskart håller på att sprida sig norr ut. Hjälp till att stoppa den! Fiske 7
lsjonsson Stötte på vildsvin i Ralången, Aneby som höll på att simma över sjön vid fisketur. Fiske 4
lsjonsson En slant att tjäna när man är på fiskesemester i Norge. :) Fiske 4
Ralphandersson Tips på fjällområde för att hyra stuga vecka 44 och vandra till fiskeplatser Fiske 0
Aset Söker tips på fiskeplatser som ligger lite "off" , Kronoberg Fiske 2
lsjonsson Norra Sverige på väg mot Laxrekord Fiske 9
lsjonsson Fiskeprogram på tv Fiske 9
tezooo Ställen att flugfiska på i Stockholm Fiske 0
Hannice Helt grön på fjällfiske - tips önskas. Fiske 3
cloud76 Tips på rulle för fjällfiske Fiske 9
ricke Förslag på platser/områden för kort fiske tur? Fiske 0
Trashpuntos Fisketävling - Bovik-Hugget på Åland Fiske 2
Naturmullen Vikt på din utrustning vid tur/vandring? Fiske 14
vandrafjäll Fungerar en multirulle på följande spö? Fiske 7
cloud76 Hitta själva sjön på kalfjället (Fosksjöarna norr om Dalarna) Fiske 11
cloud76 Rullens påverkan på kastlängd vid spinnfiske Fiske 15
Johannes_Nark Tips på svåråtkomliga sjöar Fiske 7
febrig Tips på bra fiske och tältning 2-3 timmar från Stockholm. Fiske 3
Joakim_baddaren Vart kan man hitta jiggar och handgjorda beten på nätet? Fiske 8
ms22rq Förslag på lugn älv/å med bra fiske från kajak/packraft. Fiske 2
m4535 Tips på fiske- campingplatser Fiske 1
Morkass Ismete gädda på 14,58kg :) Fiske 5
grodanbolle Samerna får ensamrätt på fiske och småviltsjakt! Fiske 69
Daniel-S Prova på kajakfiske? Fiske 6
cloud76 Tjocklek på nylonlina vid spinnfiske efter röding/öring/harr? Fiske 7
bredviken Tips på Flugfiske runt Östersund Fiske 2
Fnöskticka Is på sjöarna? Fiske 0
kaffemugg Tälta på ö i Vättern Fiske 10
Nikko Nytt: Aktuella vattenflöden MED PROGNOSER på webben! Fiske 1
myrddraal tips på metspö Fiske 5
SunnyBeach Gäddfisket på Gotland Fiske 3
Viktor.L Bra fiske på vandringen mellan Vakkotavare och Abisko Fiske 2
UnderEnTarp Fiska på Bergslagsleden! Fiske 3
achillesfrench öring på gotland!!! Fiske 2
OmetT Tipps på bra fiskevatten i mellersta Sverige ! Fiske 8
PETTERMAGNUS Tips på å/älv inte allt för långt från stockholm Fiske 2
aksello Tips på utrustning för nybörjare, insjöar i sörmland Fiske 11
waltruz Färskvatten på Mageröya? Fiske 0
bossef Handla flugfiskeutrustning på nätet? Fiske 3
säven Gäddfiske på Åland Fiske 3
Vinden Tips på fiskebutiker i UK (web)? Fiske 2
sportM Fiske på västra öland!! Fiske 0
Robert lien storöring på 1,5 kg - Turfilm Fiske 2
svardstrom Tjej som vill följa med på fjällfiske? Fiske 0
fridkulla havsfiske på Kreta Fiske 1
dePaul Bilder på din utrustning Fiske 90
mackexx81 Tips på fiske i skottland.. Fiske 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.