Jungeltupp-nacke

Hej
Kan ngn svara på hur det blir om man vill sälja flugbindningsmaterial som kommer från en idag fridlyst fågelart men när den köptes (70-talet) var laglig? Det gäller en hel nacke från en djungeltupp.

Roland
 
Jag tror du behöver tillstånd från Naturvårdsverket.

http://www.naturvardsverket.se/sv/A...h-vaxterna/Handel-med-hotade-djur-och-vaxter/

"År 2006 hade 169 länder skrivit under Konventionen om handel med hotade arter, CITES. Länderna har infört krav på tillstånd och intyg för handeln med och hanteringen av hotade djur och växter. Reglerna gäller såväl levande som döda djur och växter samt hela, delar eller preparat av dessa."

"Brott mot rådets förordning (EG) nr 338/97 och artskyddsförordningen (1998:179) är straffbelagda i Miljöbalkens kapitel 29 och i Smugglingslagen. Du måste känna till lagstiftningen om du handlar eller handskas med vilda djur och växter. Det går inte att skylla på att ingen informerat dig. Ta reda på vad som gäller!"
 
Senast ändrad:
det finns odlad även om den ganska ofta har tveksamt ursprung.. dock handlar frågan om en försäljning av en befintlig nacke från 70-talet..
 
Helt korrekt påpekat. Det finns odlade nackar att köpa som är Cite-märkta och allt. Min fundering handlar om en nacke som är köpt långt före fridlysningen och alltså från en vild fågel. Vad gäller vid försäljning av en sådan och svaret på frågan kom.

Roland
 
Varför vill man ha tag på en gammal djungeltuppnacke?
Är det någon skillnad mellan gamla vilda nackar och nya odlade nackar?
 
kvaliteen på en "originalnacke" och en odlad skiljer. Färglyster, hållbarhet. Sådant som de som binder ffa lax- och havsöringsflugor värderar. Sedan får ju nacken givetvis inte vara misshandlad eller dåligt förvarad.

Roland
 
Det man framförallt vill ha från djungeltuppen är de små fjädrarna högst upp i nacken, ögonen. Svarta med gulvit prick på, naturligt klarlackade.

roland
 
Lärorikt med Utsidan

Har fått och köpt mina laxflugor, tänks så bildande den här sidan är. Tack Utsidan och dess skribenter.
//J
 
Jag binder laxflugor men har valt att inte använda dom hett eftertraktade fjädrarna från djungeltupp, odlad eller inte. Dessutom finns det alternativa material till det mesta, att använda vissa fjädrar osv. till laxflugor handlar mer om vår egen fåfänga än dess förmåga att fånga lax..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Graip Nacke&Saddle Fiske 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.