Enkla spännband

Äsch, nu beställde jag 25 m x 15 mm rött och fint band. Fanns bara fula färger kvar annars. Och en massa spännen förstås.

Man kunde köpa mot faktura och skriva ett meddelande, så det gjorde jag. Goda chanser att rätta till om det blev fel alltså.
 
Nu har det kommit. Snabbt och billigt, det gillar vi. Tack igen för tipset, nermander!

Efter att ha synat snäpplåsen på cykelväskan inser jag att den ena parten har inbyggt trebomsspänne. Det är nog sådana man ska ha, då behövs bara ögla på motstående part(om inte den också har trebom) och det är väldigt lätt att spänna åt och slacka då man inte behöver trä dubbelt. Bara att dra i tampen alternativt spännet med lite vinkling på det, gör det lätt med en hand. Men såna hade de inte, tror jag.

Detta kommer också att funka, men ska hålla utkik efter den typen med inbyggd trebom.

Så här se den intressanta parten av cykelväskans snäpplås ut.
 

Bilagor

  • cykelspanne-01.jpg
    cykelspanne-01.jpg
    69.6 KB · Visningar: 301
  • cykelspanne-02.jpg
    cykelspanne-02.jpg
    52.5 KB · Visningar: 297
har en drös med såna spännen, men tyvärr verkar det inte va nån standard på dem, så de passar oftast bara till "sina egna" typ. Lite synd. och tror oftast det hanarna som har trebom medan honorna behöver sys fast eller knyta kanske funkar men blir inte lika snyggt.
 
Typ så här?

Man behöver en rem och ett istickspänne för att göra en packram även utan att sy. i alla fall om spännet är av varianten där ena halvan funkar för längdjustering.
Trä remmen genom spännet.
Knyt ett halvslag i vardera änden på remmen
Klart
Vill man fortfarande kunna trä remmen genom smala smala öglor etc så knyt bara den ena änden ch trä spännet på nytt varje gång. En halvslag med ögla går också enkelt att knyta upp om man vill göra en hybrid.
.
 
har en drös med såna spännen, men tyvärr verkar det inte va nån standard på dem, så de passar oftast bara till "sina egna" typ. Lite synd. och tror oftast det hanarna som har trebom medan honorna behöver sys fast eller knyta kanske funkar men blir inte lika snyggt.

Vad konstigt. De lösa trebomsspännena funkar ju. Varför skulle det vara skillnad?

Nåja, nu får det vara som det är så länge. Det blir bra. Hade tänkt mig svarta remmar med röda spännen, men svart band var slut så det fick bli tvärtom. Rött är ju synligt och bra. Blir väldigt färggrannt bara. Har två gula och en äppelgrön drybag. Och en liten svart! På den blir det snyggt. ;)
 
Vad konstigt. De lösa trebomsspännena funkar ju. Varför skulle det vara skillnad?

Nåja, nu får det vara som det är så länge. Det blir bra. Hade tänkt mig svarta remmar med röda spännen, men svart band var slut så det fick bli tvärtom. Rött är ju synligt och bra. Blir väldigt färggrannt bara. Har två gula och en äppelgrön drybag. Och en liten svart! På den blir det snyggt. ;)

Alltså alla hanar passar inte med alla honor trots samma storlek. Har man många udda så blir de rätt svårt att hitta en passande. Remmarna passar så klart.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...