ThermaCell - Hatar Myggor - Erfarenheter ?

Jag har alltid trott att det är två olika sorters tabletter. De små tabletterna är såna som dödar myggen, och de stora är såna som skrämmer bort myggen?

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Pyretriner har bland bekämtningsmedel den sällsynta egenskapen att först förvirra/skrämma insekter så att de byter riktning om de flyger in i ångorna och tar de sig inte ur ångorna/röken i tid (dvs. inom minuter, ja antal tiotal sekunder) - så dör de.

Pyretrinerna är en av de få ämnena som har avskräckande verkan mot insekter

I det avseende är det ingen skillnad mellan stora och små tabletter (eller myggspiraler för övrigt) då det är samma aktiva ämne i dessa, bara mängden.

Detta med skrämselverkan är bra då om man kör tabletterna några omgångar inne i tält så sätter sig en del av det i tyget och resulterar att efter ett par dagar så är myggen inte alls intresserade att flyga in i tälten längre då det redan i dess närhet känner av att det är inte lämpligt att vara där.

Pyretriner har egenskapen att vara väldigt giftig för insekter men är löjligt ogiftigt för oss.

Men även bland insekter så finns det olika känslighet och tex. knott tål 5 ggr mera med substans innan de blir påverkan i jämförelse med mygg och därför måste köra ut mycket högre koncentration med pyretium-ångor innan det ger upplevelsemässig lättnad och därför måste ha de starka tabletterna som Thermacells egna med mycket högre substansmängd än mr mosqutio tabletter - eller så blir skyddzonen runt värmaren mycket mindre.
 
Om man vill ha riktigt starka myggplattor till sin thermacell och thermacell backpacker i situation när det är mycket knott (som behöver 5 ggr mer d-alletrin än mygg för att verka) och den billigare mr mosquito inte räcker till, så har Jula just nu sommar-rea på dessa - art.nr 007469 för 129:- för 10 plattor - det är stora plattor, samma storlek som thermacells orginal (dubbla normalstorleken som tex. mr mosquito eller ARS mat 12) - dessa kostade innan 199:- förp @ 10 st plattor.

Det är samma plattor som används av swissinno mygglykta, men till mindre än halva pengarna - dock utan värmeljus

Dessa är rejält fyllda med 60% d-alletrin medans thermacells orginal har bara 22% d-alletrin och mr mosquito är på 4.5% d-alletrin (men har å andra sidan också 2.4% piperonylbutoxid vilket gör att 'värdet' kanske överstiger motsvarande 10% d-alletrin i ren form - piperonylbutoxid är en sk. synergist - dvs är inte i sig själv speciellt giftigt men belastar enzymsystemet i insekten som annars skulle bryta ned pyretrinet och därmed behövs det mindre mängd pyretrin för samma giftverkan i insekten )
 
Senast ändrad:
Intressant med alla alternativ! Jag älskar min ThermaCell, den funkar utmärkt! Midsommarafton var myggfri. Hade den under stegen när jag målade panel för att slippa flugorna, det fungerade också.
 
Thermacell vid mobil aktivitet hängande i bältet eller benficka och backpacker och andra motsvarande stationära myggvärmare vid fixerade platser har gjort behovet med smetande av myggmedel till i stort sett till obefintligt för min del.

Sist jag verkligen uppskattade detta högeligen var vid en street-cabinett med utrustning jag skulle driftsätta där alla olika broms och andra bitandet blodsugande insekter från trakten siktade på mig - lite svårt att vara koncentrerad på att sätta parametar rätt när svetten rinner i ögona av värmen och insekter som försöker punktera skinnet hela tiden (och de gör ju _ont_ också när de tar sin bett och lämnar sifonen av blod efter - hatar alla versioner av bromsar !!!) ... - vilken skillnad det vart när värmaren kom igång med stark platta... det var verkligen 'hallå vart tog alla vägen?' - då i mycket positiv bemärkelse!!.


Är man storförbrukare så letar man förstås efter billigare/bättre alternativ och till > 90% av fallen har mr mosquitos (innan dess spira och sterminio) plattor räckt mer än väl - dessutom har priserna på dem sjunkit hos många säljare i år. typiskt 99:- till 79:- förpackning för 30 normalstora paddar.
 
Räcker ju en pytteflaska bäckolja blandad med djungelolja väger inte mycket heller. Annars så är ju myggorna bra som pålägg på mackan också. Är man te.x och fiskar i sandåslandet skulle man behöva en atombomb om man vill minska på myggbeståndet.
 
Senast ändrad:

avslutad210712

Gäst
Testade min nyinköoa Thermacell idag och jag var ärligt talat lite skeptisk innan angående om det skulle fungera. Svettig i skogen med hyfsat mycket mygg runt omkring satte vi oss ner för korv och kaffe. Drog igång TH fem minuter innan vi satte oss eftersom jag visste att det tar ett tag innan den är varm.

Och si på tusan. Helt plötsligt insåg vi att det inte var några mygg alls runt oss.

Visst finns det myggmedel som också är effektiva men skillnaden är att med myggmedel så surrar de små älsklingarna runt ögon, näsa, mun, öron. Ibland utan att sätta sig och ibland några cm ifrån. Och det är j*vligt irriternade.

Har beställt lite olika plattor från utlandet så får jag testa såna också för priset är väldigt mycket billigare. Ska också köpa plattorna som Jula säljer när jag passerar Jula nästa gång. Kommer också att ladda gaspatronerna själv för de är inte direkt billiga.
 
Visst finns det myggmedel som också är effektiva men skillnaden är att med myggmedel så surrar de små älsklingarna runt ögon, näsa, mun, öron. Ibland utan att sätta sig och ibland några cm ifrån. Och det är j*vligt irriternade.

*nod* *nod*

mygg gör sig bäst på helst fler meter avstånd och denna 'skrämsel' och knock-down egenskap är närmast unik för just pyretriner - myggjäveln har en chans att smita undan och överleva om den vänder i tid och jag slipper höra dem eller ha dem flygande runt ansiktet

Till 90% av användningen räcker sterminio (säljs inte längre), mr mosquito utmärkt för jobbet - de starkare padsen från thermacell själv och swissinno sparar man till tillfällen när det är riktigt illa och/eller att det är lite mer vindar.

---

För den som inte riktigt förstår vad thermacell och motsvarande värmare för myggpaddar gör är att de är i det närmaste helt luktfri ersättare av klassiska myggspiraler och det är samma regler där för bästa skydd så skall man vara i 'molnet' (fast osynligt nu) vilket gör att effektiviteten minska ju mer blåsigt det är och det blir viktigare med sin egna position gentemot plattvärmaren och vindrikningen
 
Om man vill ha riktigt starka myggplattor till sin thermacell och thermacell backpacker
i situationer när det är mycket knott (som behöver 5 ggr mer d-alletrin än mygg för att verka)
och den billigare Mr Mosquito inte räcker till, så har JULA just nu sommar-rea på dessa
- art.nr 007469 för 129:- för 10 plattor - det är fullstora plattor, samma storlek som på
Thermacells original (dubbla normalstorleken som tex. Mr Mosquito eller ARS mat 12)
- dessa kostade innan 199:-/förp @ 10 st plattor.
Jag var in på Jula idag i ett helt annat ärende - och kunde konstatera att det fanns gott om
dessa prisnedsatta dunderpyretrinplattor på hyllan - för de säljs bland Ryobi elverktyg!
Dvs långt borta från både Thermacell och friluftshyllorna - så folk har sannolikt inte hittat till
de små guldäggen... Jag försåg mig så det räcker för något år framåt - och lämnade mååånga
kvar åt er andra. :) Tack för tipset Torbjörn!
/Odd
 
Ny med thermacell, premiär igår och det verkar funka hyfsat. En fråga dock, i manualen står att det kan bildas ångor vid användning men min avgav fullt synlig grå rök, ungefär samma färg som när man släcker ett stearinljus. Inga stora mägnder och inget som stör utomhus men är detta normalt? Eller är det bara första gången då "tillverkningsskräp" ska brännas bort? Använde medföljande orginal blå kudde.
Hur vidstilla måste det vara för att den sak funka, jag had en svag vind igår och de låg i lä och tyckte att något enstaka flygfä ändå hittade mej.
Funkar den bara på mygg och knott?
Eller funkar den mot alla flugor, bin och getingar mm?

/Patrik
 
Lite synlig dimma rakt över som snabbt löses upp till osynligt några dm ovanför är normalt - det är också ett sätt att kolla om det är fart på tabletten och det inte redan har använts för länge (man kan inte bara gå på färgen då en del tabletter ryker bra tag även när de blivit helt vita som indikerar att de är förbrukade och andra byter inte färg alls speciellt tydligt ens när de är förbrukade) - kort sagt så länge det ger en smula dimma när man vinklar värmaren i olika riktning (för att maximera det synliga delen av dimman) och det syns i stark ficklampljus så gör tabletten fortfarande sitt jobb och får vara kvar i värmaren.

Pyretrinerna som används fungerar mot alla insekter mer eller mindre - med mer eller mindre menas att knott behöver ungefär 5 ggr mer pyretriner för att dö än tex. mygg och det är olika känslighet mellan olika insektstyper.

Pyretriner för insekter är som nikotin för människor (och insekter) - och det behövs väldigt lite av det för att det skall vara livsfarligt - innan 1900-talet var det rätt vanligt att folk dog på hotellen i USA och sydamerika efter sanering med nikotin och hotellägaren var för ivrig att fylla rummen innan det hade gasats ut tillräkligt.

Med pyretriner så tål däggdjur som är växtätare och allätare som vi typ 10000-100000 ggr mer av det gentemot nikotin innan påverkan (typ tål samma nivåer som vi tål acetylsalisylsyra - och det är samma nedbrytningsväg också) medans för insekterna är det fortfarande lika giftigt som med nikotin.

Man skall dock vara försiktig med rena köttätare som katter då deras lever är inte alls anpassad att bryta ned några större mängder växtgifter i sin föda och och tål mycket mindre av det.

Nu är d-alletrin som används i myggtabletter relativt ofarligt även för katter, i allafall den formen och mängden som myggvärmare avger, och bryts ned fort i atmosfären och av solljuset (UV), därav att det måste hela tiden produceras nytt av värmare eller pyrolys med tex myggspiral. - men är det baserat på tex. permetrin (som är designad för att vara trög att bryta ned) kan det bli snabbt mycket allvarligt för katter medans hundar tål det bättre (använd aldrig ohyrabekämpning (tex skabb-behandling) avsedd för hunda på katter då det som hundar tål är mycket giftigt för katter)

Permetrin kan finnas impregnerat i myggnät och myggskyddskläder köpta utomlands eller för flygfäbekämpning för tex. hästar - låt aldrig katter komma i kontakt med detta...
 
Senast ändrad:
Lite synlig dimma rakt över som snabbt löses upp till osynligt några dm ovanför är normalt - det är också ett sätt att kolla om det är fart på tabletten och det inte redan har använts för länge (man kan inte bara gå på färgen då en del tabletter ryker bra tag även när de blivit helt vita som indikerar att de är förbrukade och andra byter inte färg alls speciellt tydligt ens när de är förbrukade) - kort sagt så länge det ger en smula dimma när man vinklar värmaren i olika riktning (för att maximera det synliga delen av dimman) och det syns i stark ficklampljus så gör tabletten fortfarande sitt jobb och får vara kvar i värmaren.

Pyretrinerna som används fungerar mot alla insekter mer eller mindre - med mer eller mindre menas att knott behöver ungefär 5 ggr mer pyretriner för att dö än tex. mygg och det är olika känslighet mellan olika insektstyper.

Pyretriner för insekter är som nikotin för människor (och insekter) - och det behövs väldigt lite av det för att det skall vara livsfarligt - innan 1900-talet var det rätt vanligt att folk dog på hotellen i USA och sydamerika efter sanering med nikotin och hotellägaren var för ivrig att fylla rummen innan det hade gasats ut tillräkligt.

Med pyretriner så tål däggdjur som är växtätare och allätare som vi typ 10000-100000 ggr mer av det gentemot nikotin innan påverkan (typ tål samma nivåer som vi tål acetylsalisylsyra - och det är samma nedbrytningsväg också) medans för insekterna är det fortfarande lika giftigt som med nikotin.

Man skall dock vara försiktig med rena köttätare som katter då deras lever är inte alls anpassad att bryta ned några större mängder växtgifter i sin föda och och tål mycket mindre av det.

Nu är d-alletrin som används i myggtabletter relativt ofarligt även för katter, i allafall den formen och mängden som myggvärmare avger, och bryts ned fort i atmosfären och av solljuset (UV), därav att det måste hela tiden produceras nytt av värmare eller pyrolys med tex myggspiral. - men är det baserat på tex. permetrin (som är designad för att vara trög att bryta ned) kan det bli snabbt mycket allvarligt för katter medans hundar tål det bättre (använd aldrig ohyrabekämpning (tex skabb-behandling) avsedd för hunda på katter då det som hundar tål är mycket giftigt för katter)

Permetrin kan finnas impregnerat i myggnät och myggskyddskläder köpta utomlands eller för flygfäbekämpning för tex. hästar - låt aldrig katter komma i kontakt med detta...


Litet tillägg bara, kläder med permetrin går fint att köpa i sverige, naturkompaniet säljer t,ex royal robbins skjortor och byxor. Har själv en skjorta med vad dom kallar bug barrier och det funkar riktigt bra.
 
Intressant, jag vill minnas att Kronan bara lämnar ut permetrinbehandlade persedlar till
enheter som skall tjänstgöra i tropikerna t.ex. Får visst inte ens användas inom landet...
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...