Pris på flugspön? (Gbg)

Drog sen ner till älven för att testa lite, hoppades blint på att jag skulle vara naturbegåvning :p Dock var jag inte detta så jag får vänta tills polaren kan lära mig.

Fan vilken bra inställning!

Iofs bra att snabbt kunna konstatera när man har fel också, men inget kan stoppa en om man börjar med "jag är förmodligen jävligt bra på detta" och sen bara gör finjusteringar. :)
 
Fan vilken bra inställning!

Iofs bra att snabbt kunna konstatera när man har fel också, men inget kan stoppa en om man börjar med "jag är förmodligen jävligt bra på detta" och sen bara gör finjusteringar. :)


Hehe, jo det är ju synd att tro att det man gör är rätt, fast det är fel :p Bli svårt att ändra på sina rutiner sen. Men nu har jag tittat på youtube, där hade dom en fly fishing skola från typ 1983. Så nu är jag redo igen ;)
 
INne omöjligt men...

Vättlefjäll? Ligger typ i Nödinge va? fast det kanske finns mer.. Ska troligen dit i morgon och försöka lära mig kasta bättre, försöker få lite tips på youtube nu hehe

Är det nästan omöjligt att kasta när det blåser? eller hur mycket försvårar det?
har ni några tips eller trix?

kan vara ganska knivigt med lätta linor av naturliga skäl... som patric skrev så handlar det en del om teknik... och se till att kasta vid rätt tillfälle, dvs när du inte har allt för jäklig sidovind som gör att du har lina, tafs å fluga kring hela dig. Sen blir ofta, tycker jag, det enklare att kasta i motvind än i medvind. Det bästa trixet jag kan undvara är att testa :). Se till ha koll på var linan är någonstans - du kommer bli förvånad hur mkt en lina kan fastna i gummistövlar, ja även om linan ligger fint från början av utkastet så kan du ge dig fan på att vid slutklämmen av kastet så har linan av någon magisk anledning hamnat *under* dina gummistövlar, eller varför inte att linan fastnar i bryggan trots att springorna bara är 001 mm tjokare än linan. Murphys lag gäller i högsta grad!!! Något annat som jag *alltid* har en viss fascination för, som utbildad fysiker vid teknisk högskola, är hur fasen man i ett nafs kan få den mest fantastiska knuten på tafsen... otroligt. Ett tips beträffande tafs - skaffa en flätad tafs från t ex Orvis och knyt sen en nylontafs i spetsen på denna. Jag tycker dessa gör att det blir avsevärt mkt mindre tafs-strul vid fiskena.

Lycka till å skitfiske på dig!!!
 
Jag har kört med ett Ron Thompson i ett antal år och varit väldigt nöjd med vad det gett mig MEN jag har nu fått nävarna i ett Strömsländan XP och det spöt känns rent gudomligt jämfört med RT:n. Dock kan aldrig ett spö bära upp brister i teknik eller läsning av vatten. Det allra viktigaste för att kunna fiska med fluga är:

1. Kunna läsa vattnen dvs veta var fisken står
2. Kunna ta reda på vad fisken äter just nu
3. Kunna presentera betet på rätt sätt

För att klara av punkt 3 behövs alltså god teknik och bra utrustning men kan du inte punkt 1 och 2 så lär du ändå få svårt att få fisk.

Lycka till i alla fall och skulle du få svårt med att få öring så skaffa ett lite grövre spö och sikta på gädda. Då behöver du inte bry dig så mycket om punkt 1 och 2........(gäddan finns överallt och äter allt som den kommer över).
 
Jo känns som att jag måste få in tekniken först. Ska ner om en timme till älven och fiska lite. Nu förväntar jag mig inte att få fisk idag då hamnen i Nol är helt sjukt död. Finns inget,

En fråga jag grubblade på igår. När man tar av flugan från linan, hur gör man då? Måste man klippa av linan lite? För den knuten jag gjorde går inte att få upp...????

Har sett på youtube att man kan ta och försöka fånga en fluga eller liknande i närheten av där man ska fiska, titta lite på den och ta en fluga som liknar den, det är la bra? :D

Ha det bra, återkommer med hur det gick idag. tack för alla tips
 
Så. Då var man tillbax. Självklart blev det ingen fisk, inte äns för dom som metade, men sen var vi ju i Nols småbåts hamn så vad ska man räkna med? Även om jag satta en stolpe och fick massa gräs på kroken så tyckte jag att jag gjorde rätt bra ifrån mig! Fick till ganska bra sving, får försöka hinna ut någon mer gång innan vi ska ut till sjöarna där det finns fisk ;)
 
Hehe, jo det är ju synd att tro att det man gör är rätt, fast det är fel :p Bli svårt att ändra på sina rutiner sen. [/QUOTE

Sant. Själv började jag som 9-åring med att lära mig grunderna av farsan. Idag, 15 år senare ångrar jag att jag tackade nej till den där kastkursen som 15-åring...

Men jag har i och för sig minst lika kul när jag är ute ändå... men lita kast teknik hade ju inte skadat. Det ser ju om inte annat bra ut på bild!
 
hej

Vecka 31 går jag äntligen på semester! Då blir det bla att vi ska åka till kroksjön som ligger i Ale komun över en natt och fiska. Har tänkt att ta med mig mitt spinnspö och att köpa ett nytt flugspö.

Som jag har fattat det så är flugfiske lite som golf, löjligt dyrt :p Så vad jag undrar är vart kan man få tag på ett helt okej flugspö med rulle? och vad bör man lägga ut för att få ett helt okej spö?
Ska åka till Kungälvs jakt och fiske och se vad han har också.

Mvh

1300 kan du få ett ok spö
 
Visserligen 2-3 år sedan...

så köpte jag ett 4 delat ABU klass 5-6 spö med rulle och flytlina samt ett kombinerat rör/fodral för spö och rulle. Priset var 995:- , tippar att det inte kan ha stigit så mycket i pris sedan dess.

Det är för övrigt nog det bästa köpet jag gjort på flugsidan! Använder det ca 2-4 veckor om året. Flugor köper man på tradera (eller liknande), eller http://www.flugor.se/ han sålde på tradera tidigare, jag har aldrig blivit missnöjd på ett köp av honom.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
the.holoscenes_gmail.com Undervattensfilm på Gäddor i Småland Fiske 3
Norrbottningen Nya fiskeregler på G för att rädda vildlaxen o öringen i våra Östersjöälvar från Norrbotten till Uppland. Fiske 3
Pellepaltnacke Namn på flugor Fiske 10
lsjonsson Ny fiskart håller på att sprida sig norr ut. Hjälp till att stoppa den! Fiske 7
lsjonsson Stötte på vildsvin i Ralången, Aneby som höll på att simma över sjön vid fisketur. Fiske 4
lsjonsson En slant att tjäna när man är på fiskesemester i Norge. :) Fiske 4
Ralphandersson Tips på fjällområde för att hyra stuga vecka 44 och vandra till fiskeplatser Fiske 0
Aset Söker tips på fiskeplatser som ligger lite "off" , Kronoberg Fiske 2
lsjonsson Norra Sverige på väg mot Laxrekord Fiske 9
lsjonsson Fiskeprogram på tv Fiske 9
tezooo Ställen att flugfiska på i Stockholm Fiske 0
Hannice Helt grön på fjällfiske - tips önskas. Fiske 3
cloud76 Tips på rulle för fjällfiske Fiske 9
ricke Förslag på platser/områden för kort fiske tur? Fiske 0
Trashpuntos Fisketävling - Bovik-Hugget på Åland Fiske 2
Naturmullen Vikt på din utrustning vid tur/vandring? Fiske 14
vandrafjäll Fungerar en multirulle på följande spö? Fiske 7
cloud76 Hitta själva sjön på kalfjället (Fosksjöarna norr om Dalarna) Fiske 11
cloud76 Rullens påverkan på kastlängd vid spinnfiske Fiske 15
Johannes_Nark Tips på svåråtkomliga sjöar Fiske 7
febrig Tips på bra fiske och tältning 2-3 timmar från Stockholm. Fiske 3
Joakim_baddaren Vart kan man hitta jiggar och handgjorda beten på nätet? Fiske 8
ms22rq Förslag på lugn älv/å med bra fiske från kajak/packraft. Fiske 2
m4535 Tips på fiske- campingplatser Fiske 1
Morkass Ismete gädda på 14,58kg :) Fiske 5
grodanbolle Samerna får ensamrätt på fiske och småviltsjakt! Fiske 69
Daniel-S Prova på kajakfiske? Fiske 6
cloud76 Tjocklek på nylonlina vid spinnfiske efter röding/öring/harr? Fiske 7
bredviken Tips på Flugfiske runt Östersund Fiske 2
Fnöskticka Is på sjöarna? Fiske 0
kaffemugg Tälta på ö i Vättern Fiske 10
Nikko Nytt: Aktuella vattenflöden MED PROGNOSER på webben! Fiske 1
myrddraal tips på metspö Fiske 5
SunnyBeach Gäddfisket på Gotland Fiske 3
Viktor.L Bra fiske på vandringen mellan Vakkotavare och Abisko Fiske 2
UnderEnTarp Fiska på Bergslagsleden! Fiske 3
achillesfrench öring på gotland!!! Fiske 2
OmetT Tipps på bra fiskevatten i mellersta Sverige ! Fiske 8
PETTERMAGNUS Tips på å/älv inte allt för långt från stockholm Fiske 2
aksello Tips på utrustning för nybörjare, insjöar i sörmland Fiske 11
waltruz Färskvatten på Mageröya? Fiske 0
bossef Handla flugfiskeutrustning på nätet? Fiske 3
säven Gäddfiske på Åland Fiske 3
Vinden Tips på fiskebutiker i UK (web)? Fiske 2
sportM Fiske på västra öland!! Fiske 0
Robert lien storöring på 1,5 kg - Turfilm Fiske 2
svardstrom Tjej som vill följa med på fjällfiske? Fiske 0
fridkulla havsfiske på Kreta Fiske 1
dePaul Bilder på din utrustning Fiske 90
mackexx81 Tips på fiske i skottland.. Fiske 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.