Rödingflugor

Hej !

Ska fiska röding i Staloluokta om en vecka. Undrar om det är någon som vet vilka flugor som rödingen tar på vid denna tidpunkten?

Gabbe
 
Hard to tell

Det vet nog inte rödingen själv.. Ta med de vanliga fjällflugorna, dvs natt- och dagsländeimitationer i olika stadier, puppor, streamers etc. Ibland har jag märkt att det kan vara effektivt med flymfer som man fiskar precis under ytan. Men de lokala förhållandena får avgöra; du får se om det vakar eller inte och vad de då i så fall jagar. Röding kan vara kinkig..
 
Glöm för allt i världen att slänga med nån stor hårig streaking eller muddler!!

Kinkig röding kan lätt gå att lura på det viset om de inte tar på nått annat... Man kan fiska muddlern flytande, eller vänta på att rödingen går förbi och då rycka till lite så han med ett litet plupp far under vattenytan 30-50 cm...
 
Höstfiske i Klarälven Sysselbäck

Tack för svar om röding.
Höstfiske i Klarälven, förslag på flugor, Diptera, stl 14-16, superpuppan grön-svart , black gnat stl 14-16. Är det någon annan som har fler förslag?

Gabbe
 
precis i det området(sysslebäck) har jag haft framgång med E12, never leave home without it.. innan jag glömmer.. det är aldrig fel att ta med en rödrumpa till fjällen, aldrig..
 
Jaru......

När jag är "uppe" till fjälls så brukar det som oftast vara mycket små svarta m ngt rött inslag som får dessa goa firrar att vakna till. Annars superpuppa, e12. Det brukar dock bli åt det mindre storlekarna man hamnar på.
Vill man vara på säkra sidan....;-) så är det ett kastbart långdrag. Har gjort ett av ngra ihopsatta spinnare. Sedan så är det daggmask. Absolut inte lövmask, får mest öring då. Utan hederlig jorddaggmask. Har som regel alltid lite alternativ då det kan bli skitväder för flugfiske, men man vill ändå ha nyfångat till middag.
 
Senast ändrad:

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.