Makrill

Varför vill du fiska från land? Om du inte har egen båt så finns det turbåtar som jagar makrill under säsong (t.ex. http://www.daisy.se), kostar 600 kronor, för en 6 timmars tur. Någon garanterad fiskelycka finns ju inte men de flesta åker hem med mer makrill än de klarar av att äta upp innan den blir dålig.

Om du absolut vill jaga makrill från land föreslår jag att först ta färjan ut till Vinga, där kan man säkert få. Jag har inte provat fiska där själv, men har hört att norra sidan av viken på västsidan av Vinga ska vara bra. Det är nog inte omöjligt att man med en otrolig tur kan få någonting vid Smithska udden (där har faktiskt kamrater till mig sett makrill) eller vid branterna utanför Amundön. Röda sten tror jag inte heller på.
 
Norra skärgården

Utanför Hyppeln och Rörö i norra skärgården brukar det vara bra dörjfiske efter makrill. Kanske går det att dra några makrillar från land därute också? Har inte provat själv men man vet aldrig... Dit går det att ta sig med vägverkets gula färjor utan problem i alla fall...

/Martin
 
Makrill från Donsö

Förra året tappade jag en makrill när jag bottenmetade från Donsös sydostsida där det stupar tämligen brant. Kanske kan det vara ett ställe att testa mer riktat fiske?
 
Drog fyra fina makrillar i Långedrag igårkväll... De hade jagat in ett stim stagg mot land, magarna var kalasfulla med småfisk. Det blev en öring med, tyvärr olovlig.
 
Kort ja

Citerar mig själv...för jag har inte kommit till skott. Det är ju för tidigt för makrill än, men man ska väl förbereda sig i tid. Någon som vet var man från land kan fiska sånt i Göteborgstrakten tro? Jag har alltså inte provat Röda Sten, men det känns som om det borde gå bättre längre ut.

Funderar för övrigt på att börja med insjöfiske, men det verkar fasligt krångligt med fiskekort.

Det är absolut inte krångligt. Fråga på sportfiskeaffären om de säljer fiskekort, om de gör det så kan du få tips på passande vatten för dig. Annars får du väl komma upp till mig och kuta runt i fjället när jag ska upp ovan trädgränsen och fiska lite en vecka.
Skitfiske på Er
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
TROY GARNER Makrill läget Bohuskusten 2014 Fiske 0
Lillbobban Makrill Göteborg (2009) Fiske 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...