Gissa positionen!

Med tanke på din ledtråd så är det enda ställe jag kommer på vid Värmelns vackra stränder, Skärmnäs. Fast jag har för mig att det är öppnare där? Men ibland blandar man ihop sina intryck.
Må väl på/vid Värmeln och andra värmländska vyer. //Omar
 
Skärmnäs är inte rätt men det känns som om vi börjar närma oss. Vi ska till en plats på norra sidan av järnvägsbanken som är mycket präglad av hur man levde förr....
 
Där fick vi det rätta svaret.....Husen vid sjökanten är en del av Skutbouddens utomhusmuseum där en vecka i Juli varje år festivalen Gammelvala äger rum som får cirka 30 000 besökare årligen.
Ledtråden "här är det vackert väder även när det regnar" skulle föra tankarna till Gustaf Frödings dikt Vackert Väder.
Det finns en filmsnutt om Gammelvala på YouTube som är drygt fem minuter lång och ganska trevlig som man hittar om man söker på Brunskogs hembygdsgård, Arvika.
Vem kommer med nästa bildgåta......
 
Dags för nästa bildfråga och den här är nog lite lättare.
Ett ställe med mycket charm och vackra omgivningar.....men var är vi.
 

Bilagor

  • IMG_0478.jpg
    IMG_0478.jpg
    51.9 KB · Visningar: 327
Ser ut som en dressinbana. Finns inte många sådana i Värmland. Tror vi har hamnat i västra värmland igen och där finns Daltrail nära Åmål och De Vackra Vyarnas Järnväg borta i närheten av Årjäng tror jag. Men närmare kan jag inte gissa.
 
Det finns ju inte så många oelektrifierade järnvägar kvar i Värmland, med räls altså, om vi nu skall räkna bort västvärmland. Vi har då östvärmland med Gullspång Karlskoga och den går inte vid ngn sjö på detta sätt som bilden visar.
Eftersom du tidigare också haft en bild från Filipstadstrakten så gissar jag på Inlandsbanan norr om Filipstad och närmare bestämt Långban. Åkte dressin på den banan för ca 10 år sedan men har inget direkt minne av denna vy. Men järnvägen går nära sjön och den delen av inlandsbanan är utan el och regulär trafik. //Omar
 
Ah, det var en lurig ledtråd. Vacker....finns en sjö som heter Vakern norr om Sågen norr om Lesjöfors, men den ligger i Dalarna, fast inte långt ifrån Värmland.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...