Ska vi ha någon premiärtävling i år?

Förslag på några enkla regel:

Den forumdeltagare som först åker >=15 meter på ett vatten som finns med i SMHI:s sjöregister vinner.

Tre klasser:
Norrland
Svealand
Götaland

Åkningen dokumenteras med bilder och text här på forumet. Så inget tvivel om äktheten föreligger.

Pris: Ära och berömmelse på utsidans skridskoforum
Hederspris till den som lyckas vinna i flera klasser.
 
Varför inte ha en siardel också?

Att bara vara först tar bort en del av det roliga från Kristers upplägg förra säsongen men annars är dina regler föredömligt lättfattliga Anders.


SMHIs sjöregister finns som pdf på sidan http://www.smhi.se/sgn0102/n0204/dbsjo01.htm klicka på SJÖREGISTER Man måste ha exakt namn och stavning för att hitta rätt vilket är lite bökigt men om man går via en topografisk karta t ex på http://www.gis.lst.se/lanskartor/ bör man få den stavning som finns i SMHIs sjöregister. Det finns en koordinatfunktion på den karttjänsten i topplisten. SMHIs koordinater ligger vid utloppet. (Det finns rätt många långsjöar t ex.)

Jag tror precis som tidigare år att tidigaste åkningen i Svealand borde vara möjlig på Santesontjärnen på Storväteshågna knappt 1200 möh. SANTESONSTJÄRNE 689393 132468 16CNV 8E E
Lite problem att isspana där dock.

Vilka sjöar i Norrland respektive Götaland har tidigast läggning?


Ett förslag i en sån här tävling skulle vara att begränsa koldioxidutsläppen genom att bara tillåta anmarsch med cykel och/ eller kollektivtrafik.

Thure
 
Att bara vara först tar bort en del av det roliga från Kristers upplägg förra säsongen men annars är dina regler föredömligt lättfattliga Anders.

Thure


Jovisst kan vi ha det.

Gissnings klasser för Norrland, Svealand och Götaland ala 2006 års upplägget? (Ifjol fanns bara en klass för Svealand, var det inte så?)
Och åkarklasser för Norrland, Svealand och Götaland?

Den som lyckas vinna både gissning och åkningen tar hem storvinsten.
 
OT om namnsättning

Bläddrade lite i SMHIs register och noterade att mer än 40% av sjöarna saknar namn på den topografiska kartan.

En märklig sak är att det finns varianter på stavning av namn på Lantmäteriets olika kartuppsättningar. Det är inte ovanligt att sjön byter namn när man zoomar in på en annan karta. Men det är namnen på topografiska kartan 1/50 000 delen som SMHI använder och den har förstås betydligt fler sjöar namnsatta än kartor med mindre skala.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tetraone Lite äldre skridskor, 70-tal och nyare, vilka var bäst, några man ska undvika? Långfärdskridsko 8
Blankis Ska jag gå ned 3cm på längden Långfärdskridsko 5
Jörgen Larsson Vilken längd ska jag välja på skridskorna, och vilka bindningar bör jag välja? Långfärdskridsko 2
igs Var ska foten sitta på skridskon??? Långfärdskridsko 1
hensu Vilka prylar ska jag ha? Långfärdskridsko 1
Ajfandetvarintedu Vad ska jag köpa för kläder till vintern? Långfärdskridsko 4
fklint Vilken längd ska jag ha? Långfärdskridsko 1
torpet Påtning - någon? Långfärdskridsko 21
josohl Finns det någon bra dubbelpik? Långfärdskridsko 9
paugusts Kan någon ge tips på en stabil pjäxa för barn? Långfärdskridsko 7
paugusts Någon som kan recensera säcken TUR 45 liter? Långfärdskridsko 7
galnekocken Någon som provat riva 3 Långfärdskridsko 7
mihaliska Någon som vet.. Långfärdskridsko 5
Kimble Har någon åkt på Åland redan i år? Långfärdskridsko 6
Auran har någon åkt på långsjön (söder om mölnbo) Långfärdskridsko 5
rosengrenerik Någon som vet när Östermalms IP "fryser till" Långfärdskridsko 26
maska Någon att åka med? Långfärdskridsko 0
Suz Vet någon om långfärdsskridskoloppet fr Märsta?t.STHLM Långfärdskridsko 3
cjonsson Någon som sett kronanskridskor?? Långfärdskridsko 4
kr-val Dödsfall i Stockholm. Någon som vet mer? Långfärdskridsko 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.