91/92 da capo?

Lite smådeppigt här i Östergötland. Endast småpölar har is. Drog mig till minnes en tidigare usel säsong. I LLK:s årsskrift hittade jag 1991/92. Stämningsläget låter mycket bekant. Fast då blev det till slut lite kyla mot slutet av januari och våra mellanstora sjöar lade sig äntligen och vi kunde åka rätt mycket i februari innan allt försvann till början av mars. Da capo?
 
Ack ja.....

Efter de tre 'isvintrarna' 85-87 då det åktes i Holland och utefter bohuskusten följde en räcka milda isvintrar. Själv kom jag inte ut i Stockholms ytterskärgård förrän 94 om jag minns rätt.

Men denna vinter tar nog priset vad gäller frånvaro av kyla. Dock hörde jag nyss i P1:s Naturmorgon att man i södra norrlandsfjällen i alla fall fått 'uthärdlig' kyla även om man är van vid betydligt mer. Så det verkar ändå närma sig. Vårt kära klot verkar ha 'kalluftskepsen' ordentligt uppskjuten i pannan i år.
T
 
I kväll har det varit 11-12 plusgrader i Stockholm.... :-(

Gratistidningen metro citerade idag Hans Alexandersson, klimatolog och meteorolog på SMHI, och han sa så här om mildvädret: "Det unika är att det pågått så länge. Så här lång period med mildväder har vi inte sett någonsin i våra data sedan 1860." Han avslutar med att säga att ännu är inget vinterväder i sikte (dvs inom 10-14 dagar eller så).

Men vintermånaderna är inte över ännu, det återstår fortfarande drygt 2 månader, så än finns möjlighet till en kanske kort men ändå vinter. Men det var över två månader sedan vi hade vår senaste köldknäpp, i början på november....
 
Jag vill minnas att det i någon av Per Anders Fågelströms böcker berättas om ett år när det aldrig blev någon vinter. Sedan kom våren redan i februari. (Kanske är det i boken "Krigens barn". Han brukar ju grunda sina böcker på historiska fakta. Efter det följde i alla fall normala d.v.s. växlande typer av stockholmsvintrar.
 
Östra Turkiet har betydligt kallare väder än vad vi har....

Men det kanske vänder hos oss om drygt 2 veckor: på http://www.wetterzentrale.de/topkarten/fsavneur.html
säger prognosen att det blir kallare hos oss om man går så långt fram i tiden man kan på den sajten - idag fram till den 26 januari. Så kanske till helgen om 2,5 veckor....

Å andra sidan drömde vi här i första halvan av december om kallare väder framemot lucia och jul. Men det blev i alla fall lite svalare då.
 
A propos Turkiet...

...så läste jag i en skildring av en därstädes, någon gång på 1700-talet stationerad svensk, att det var så kallt att några holländare åkte skridskor.

När jag ändå är inne på ämnet historia så läste jag också att några svenska officerare tillfångatagna vid Poltava och 'internerade' nära Moskva lät tillverka skridskor som man kunde bryta tristessen med.

Mer historia. I Fältskärns berättelser påstår Zacharias Topelius att isen rekades av en hjälte på skridskor innan arme'n tågade över Bält. En koll med Peter Englund (inte av mig) gav dock inget stöd för denna 'teori' - tyvärr!

Allt detta skedde alltså under 'lilla istiden' (ca 1350 - 1850 ca. ca.)

T
 
Av att döma av grafik i dagens GP så verkar januari 89 ha varit riktigt trist också. Finns dock inte med så gammalt data på sidan som Paul postade en länk till.

-Palle
 
Re: A propos Turkiet...

torpet; sa:
När jag ändå är inne på ämnet historia så läste jag också att några svenska officerare tillfångatagna vid Poltava och 'internerade' nära Moskva lät tillverka skridskor som man kunde bryta tristessen med.
T

Tillverkade egna skridskor gjorde också en fyrvaktare vid en fyr i Ålands Hav (det var antingen Understans eller Märkets fyr, minns inte vilken), då han fick besök av några skridskoåkare från Grisslehamn. Han hade inga skridskor, men tillverkade ett bar av några läderremmar, ett par vedträn, och två sågblad från bågfilar - och sedan åkte han med en bit ut.

Detta var på 1950-talet och är såvitt jag vet senaste (sista?) gången folk åkte skridsko över Ålands Hav från Väddö till Åland. Det var rejält kallt även några år på 1970-talet, och då förekom det att folk åkte bil över Ålands Hav (och att finlandsbåtarna ställdes in p.g.a. issituationen) -- kanske snöförhållandena då var sådana att skridskoåkning över havet inte var möjlig.
 
till Åland

Enligt Åke Fellboms bok ”Långfärdsskridsko” var det den 23 mars 1958, den 24 mars (en måndag) och den 30 mars (en söndag) som det gjordes turer till från Sverige till Åland.

Per Brune
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.