Annan koppling av karbinhaken för att kunna kom loss?

Re: Ny funktion på isdubben?

thureb; sa:
Om man skall ha en kniv för att kapa linor så borde det gå att bygga in knivfunktionen i isdubbar. Gärna då bägge för att inte försvåra i en nödsituation.

Thure

Ska klura vidare. Ett löst knivblad kostar hos USA grossisten 1 US$.

Per
 
Re: Ny funktion på isdubben?

thureb; sa:
Om man skall ha en kniv för att kapa linor så borde det gå att bygga in knivfunktionen i isdubbar. Gärna då bägge för att inte försvåra i en nödsituation.

Thure

Ja, eller i dubbhålaren om man har den på axelremmen. Två handtag uppåt, ett handtag neråt.

/Erik
 
Re: En kniv till

Vandrare; sa:
Petzl Sparta kunde vara en bra kniv att knyta fast i lämplig snodd. Fällkniv med blad gjort för att kapa rep, går dessutom att skära korv med. Om man nu kan öppna den med vantar på...

Ja, med fingervantar i alla fall. Har den som seglarkniv, kapar tamp bra. Går att hänga direkt på karbinhake men svårare att öppna då.

-Palle
 
Re: Knivar och karbiner

Berneflott; sa:
Jag tror personligen att man skall glömma alla fällknivar. Med vantar, kyla och stress vill jag ha något jag snabbt kan greppa och som funkar direkt.

Vill ej ha kniv med spets för sådant ändamål.

Gärna med böjt blad (eggen på insidan)

Tandat är alltid bra vid lin/tamp/tross-kap

Gärna med ihåligt skaft för att gömma "fångrem" typ persiennsnöre.

Självlåsande slida så att den kan hängas upp och ner, men ändå tas ut utan att man först måste "knäppa upp" någonting.


Jag söker även en karbinhake med vanlig grind i ena ändan och skothake i andra. Jag tror mig ha sett produkten men vet inte i vilket sammanhang

/Erik


Hur funkar det att hålla fallskärmskniven med vantar på?

Hur bred är öppningen för eggen? (Hur tjock tamp kan kapas)

Eftersom jag för ovanlighetens skull inte behövde köpa osett så hade jag med mig ett antal tampar och provade vilken kniv som jag tyckte var bäst. Någon tjockare tamp än diameter 8 mm har jag inte.

Bakgrunden till köpet var att jag skulle kapa roderlinorna till min då nya kajak, och att de armerade (Dynema ?) linorna inte gick att klippa av med min sax eller med min sidavbitare.


Vill man ha rejälare grejer så kolla på K11705 på hos fallskärmsgrossisten i USA http://www.paragear.com/templates/base_template.asp?group=6#K11705


”Min” heter K11505 och kostar i USA 6 US$ medan K11705 kostar 28.95 US$. Så det är en rejäl prisskillnad.

Per
 
Skruvisar fryser ihop mindre, kanske är mer korrekt att säga. Men flera av varandra oberoende bergsguider har sagt att twistlock och isklättring inte är någon hit, och de borde ju veta eftersom de jobbar så mycket i snö och is . Jag kan själv tänka mig att det är den lilla knappen som inte går att trycka in och därmed förhindrar själva twisten, men det är min egen teori.

Testar att klistar in länken igen:
http://www.addnature.com/product.asp?dept_id=0&pf%
Funkar det inte, gå in på addnature.com, klicka på klättring och sedan på karbiner och sedan på låskarbiner och leta därefter upp en som heter "Ferino". Har själv inte testat den , men kanske är det en sån som efterfrågas.
 
Kan nämna att det är skillnad mellan "twist lock" och "ball lock" och det är ball lock som anna pratar om då man trycker in en liten kula och sen vrider...vanlig twist lock vrider man bara runt och jag antar att dom borde funka rätt bra som säkerhetskarbin på ryggsäcken på skridskoturen eftersom den är snabbare än en vanlig skruvis. Hade själv med mig en twistlock när jag var i trängslet och isklättrade för nån helg sen och tyckte inte att den frös igen mycket mer än mina skruvkarbiner. Annars fungerar väl en vanlig karbin utan lås också kan jag tänka mig det är iaf en sådan jag har på ryggsäcken när jag åker skridskor.
 
De gamla utan en liten kula är inte såna man rekommenderar till klättring i dag, eftersom risken att de öppnar sig vid tryck och vridning mot kropp eller berg är betydligt större än för en skruvis eller de moderna twistlock (eller ball-lock).

Men kanske kan de som har den gamla sorten få glädje av dem på skridskoisen istället, det vet jag inte om det är utprovat. Vet någon annan?
 
Jag är en konsekvent sommarklättrare (eller i alla fall inte isklättrare), och har dessutom valt att konsekvent använda skruvkarbiner för att inte hamna i en situation då jag på nåt vis förväxlar dessa, och t ex inte drar åt skruvisen i tron att det är en twist-lock.
Tror dock att jag sett ytterligare varianter på snabblåskarbiner - möjligen borde dessa inte kallas twistlock om man ska vara korrekt.

Nåväl, detta börjar bli en urspårning och jag är lite osäker på om det ö h t är låskarbiner man behöver. I vissa lägen tycker jag dock det vore befogat. Troligen är dock alla typer av låskarbiner mer eller mindre knepiga att handha i kyla/is/vatten. Som jag antog från början - särskilt för den som är nerkyld.
 
Som Anna säger så är skruvisar det mest lämpliga vid de flesta situationer. Men att påstå att normala twistlock karbiner inte längre rekommenderas till klättring är inte sant.
För övrigt kan alla dessa små fjäderbelastade extra delar (tex Petzel spinball, Kong safelock m.fl.) kanske ses som marknadens sätt att sälja fler produkter....

[Ändrat av petrar 2006-03-04 kl 20:57]
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...