Att ta sig över råkar

Jag har klättrat upp på olika sorters is (hård och tunn nyis, rutten is) med min jolledräkt och det har alltid funkat klockrent. Så slutsatsen med detta tunna statistiska underlag blir: det fungerar! =)

Klart man kan ha otur..men jolledräkterna är kraftigare än kläder de flesta åker skridskor i och det är väl inte speciellt vanligt att man får revor i kläderna av isen när man ska upp på densamma. Eller?

/ola
 
Otur?

Jag har en gammal HH surfingtorrdräkt och den tål en hel del stryk. Kanske har du haft otur med en vass iskristall eller skar du upp knät mot något annat än isen? När man seglar jolle kan jag tänka mig att det blir en del slitage på knäna.

Thure
 
Övergång rännor

Hej!
Är långfärdsskridskoåkare i Karlstad och det låter mkt intressant med Ditt projekt. Vi är insnärjda av rännor till Karlstad, Skoghall, Grums, Kristinehamn för att nämna norra Vänern. Det skulle öppna nya möjligheter om man kunde hitta ngt bra medel att ta sig över rännor. Har funderat en hel del på detta men inte kommit till skott. Eftersom det vanligen ligger packat med större och mindre flak alltid på ngt ställe i rännan så är min tanke att snöskor modell större i ngn fällbar aluminiumkonstruktion vore lösningen. Man skulle då gå eller hasa på deplacementet av underliggande is. En bra funktion skulle göra det värt att ta med några ytterligare kilo. Man kan ju fördela det på 2 eller fler. Man kan ju gå över en och en och dra tillbaka konstruktionen. 20-30 m är nog de flesta rännor. MVH / Valter
 
Blöt torrdräkt

Tänk på att blöta kläder är kalla, även om de är torra på insidan. Har frusit en hel del i, på utsidan, blöt dyktorrdräkt i båtar trots att det var varmt och skönt inann dyket. Det dunstande vattnet kyler kraftigt.
 
Radio Stockholm

Radio Stockholm hade idag ett inslag från en designutbildning på KTH (maskinteknik), där bl a en råkövergångsprototyp beskrevs, med aluminiumprofiler och flytdelar. Det lät som om man skulle ligga ner.

Det blev alltså något av det hela, om än bara en prototyp än så länge.
 
Spejsad fantasi!??

Den sorts turer där råkar är omöjliga att passera på landsidan och där det förekommer smala (max 10 m) rännor som måste överbryggas (en färsk Dalaröränna t.ex.) är inte till för alla utan man måste förutsätta en viss ’atletism’ och en viss våghalsighet.

Att svida om till/från torr/våtdräkt ute på en blåsig is skulle inte locka mig. Och hur korsar man en ränna fylld med flak i en uppblåsbar båt?

Här följer lite fria fantasier: Jag kom att tänka på hur holländarna förr tog sig över de allerstädes närvarande smala kanalerna – man hoppade helt enkelt stav över till andra sidan.

Skulle man kunna tänka sig att av lösa delar sätta ihop en bro (typ fackverk med pylon) i vilken hängdes ett rep med vars hjälp åkarna kunde ’svinga’ sig över rännan. Sätts ihop på isen och skjuts ut över rännan/råken. Med tanke på hur en tung rygga kan ’förstöra’ åkglädjen så tror jag inte på en högre vikt än 2 kg/pers. Titanrör och kevlarrep? Å andra sidan så blir en konstruktion med många delar både glapp och svajig så kanske inte ändå. Och en gammal ränna blir snart för bred!

Ett kul problem hur som helst – den som kommer med en användbar lösning får en speciell plats i skrinnarnas himmel – jämte Viktor Balck kanske?

T

PS Såg just att detta är en gammal tråd som nyss väckts till liv. Eftersom den som startade tråden inte hörts av så får man tro att uppgiften blev för svår. Någon annan som vill försöka?
 
Inte bara rännor - fjärdar....

Under av omständigheter påtvingad ambition att klimatanpassa mig inom långfärdskridskoåkningen har jag snubblat över denna produkt, kanske kan vara nå´t. Borde kanske ingå i ledarutrustningen......eller föranleda en framtida subgrupp inom klubben, se http://www.alpackaraft.no
 
Lättviktsbåt

har diskuterats en hel del tidigare här på forumet.

Ett problem är att ta sig fram i en ränna fylld med flak som inte vill flytta på sig.

Men om man fått över en tamp så att man kan dra gummiflotten/båten fram och tillbaka bör det vara rätt funktionellt.

Thure
 
Rännor

Denna säsong är problemet med rännor än så länge obefintligt. Det är väl snarast ickerännorna som är problemet. Men för att återgå till rännorna så undrar jag om ngn vet vad designlinjen på KTH kom fram till? Var det ngt som provats eller bara en skiss? Har försökt komma i kontakt med denna diskussions upphovsman men misslyckats.
Själv tror jag på ngn form av snöskor/medar som ger möjlighet att hasa sig fram över isblocken i rännan och bäras upp av isens deplacement. Skulle kunna fungera där isen varit tjock och tryckts ihop.
LLK:s Brädkonstruktion för landlöshet verkar intressant!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.