Ramla ramla inte med klapskridskor

  • Trådstartare thure.bjorck@sssk.se (Thure Björck)
  • Start datum

thure.bjorck@sssk.se (Thure Björck)

Gäst
Jag tycker att jag ramlar oftare med klapskridskor än med skridskor med fast hälbindning.


Mekanismen tror jag är att när man kör fast så lyfts hälarna och kroppstyngden fortsätter framåt utan att den långa fören på skridskon i kombination med hälbindningen fungerar som hävstång för att hålla kvar ekipaget upprätt.
(Detta sätter stora krav på hålfastheten på hälbindning och vid snabbindning skons klack.)


Man skulle kanske kunna undvika ett fall med klapskridskor genom att gå över i telemarksposition med ett ben långt fram redan när man misstänker att man skulle kunna köra fast som vid passage av mjukt isparti snödriva etc.


Thure
 

pekka.virkkunen@kolumbus.fi (Pekka Virkkunen)

Gäst
no problem!

Man blir van vid att åka med lös häl, efter det ramlar man inte oftare än med bakbindningen. Jag är tveksam om man hinner ta telemarkstälningen när någonting oväntat händer. Jag bara lutar lite bakåt, just det samma som med fast häl.
pekka
 

thure.bjorck@sssk.se (Thure Björck)

Gäst
Håller inte med.

Hej Pekka. Den grundläggande mekaniska skillnaden i hävstångens längd mellan lös häl och fast häl påverkar du inte med att luta dig bakåt. Alltså skillnaden mellan en axel framför tån respektive bakom hälen. När ena skridskons skena fastnar så kan denna hävstång på den andra skridskon motverka att klacken och hälen lyfts och att man då faller framåt. Skillnaden är drygt 25 cm och borde betyda en hel del.
Jag tror alltså inte på vad du skriver i ditt senaste inlägg.


Thure
 

pekka.virkkunen@kolumbus.fi (Pekka Virkkunen)

Gäst
lite noggrannare

Hej Thure!
Om isen är mycket ojämn eller annars besvärlig har jag tyngden hela tiden också på hälarna, det menar att jag åker liksom med fast häl och jag sparkar inte med tårna(kortare spark). Om bara den ena skridskorn hamnar fast, "hoppar" jag snabbt(mycke snabbt!:) på den andra och tyngden på hela foten. Nåja, det liknar lite telemarkställningen, som du föreslog! Men man blir van vid, det är säkert.
pekka
 

clas.florgard@lpul.slu.se (Clas Florgård)

Gäst
Ramlar mindre!

Mycket med åkning är uppenbarligen personligt! För min egen del är jag inte säker på att klappskridskon gett mig några fördelar när det gäller fart eller så. Men det är helt klart att jag ramlar mindre. Jag har en tendens att vid oväntad uppbromsning pga överis eller sträv is "haka fast" med skridskospetsen, vílket ofta gav fall. Nu viker spetsen istället, och fallet undviks ofta. Enda tillfälle jag märkt svårigheter med stabiliteten är i mycket svår vraktis - men de partierna gäller ju att göra korta... /Clas F.
 

clas.florgard@lpul.slu.se (Clas Florgård)

Gäst
Ramlar mindre!

Mycket med åkning är uppenbarligen personligt! För min egen del är jag inte säker på att klappskridskon gett mig några fördelar när det gäller fart eller så. Men det är helt klart att jag ramlar mindre. Jag har en tendens att vid oväntad uppbromsning pga överis eller sträv is "haka fast" med skridskospetsen, vílket ofta gav fall. Nu viker spetsen istället, och fallet undviks ofta. Enda tillfälle jag märkt svårigheter med stabiliteten är i mycket svår vrakis - men de partierna gäller ju att göra korta... /Clas F.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rajjan Riktiga klapskridskor till Salomon XC Långfärdskridsko 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.