Appar för GPS-spår?

Många använder sina telefoner för att få ett GPS-spår från skridskoturen.
Endomondo är ju en populär app men det verkar som att den drar mycket batteri.
Kyla och en lång tur kan göra det problematiskt med en krävande app.
Känner någon till andra appar som inte kräver lika mycket energi?
Eller kan man ställa in någon app så att den kanske blir lite mindre exakt men drar mindre batteri??
 
Finns en annan tråd om detta från i somras. http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=81590 Jag har testat lite på paddelturer i sommar med både blåtandsheadset till mobilen och GPS-spårsregistrering via Mytracks samtidigt. Detta blir för stor batteribelastning för heldagstur. På vintern blir det säkert sämre vid låg temperatur. Jag kommer att fortsätta använda Garmin Etrex för färdspårsregistrering till skridskonätet. Tyvärr innebär detta att jag inte kan skicka färdspåret direkt från mobilen.

Jag vill gärna kunna ta emot mobilsamtal via blåtand utan att plocka fram mobilen när jag sitter i kajaken eller åker skridsko respektive cyklar.

Thure
 
Senast ändrad:
Hej!
Tre stora förbrukare:
- skärmen tänd - alltså hitta en app som loggar även med släkt skärm
- gps-chipet - hitta en app som som tar positionssampel lite mer sällan kanske kan du få ner förbrukningen något
- radiouppkopplingar: mobilnät, wifi, blåtand, nfc osv: stäng av de du inte behöver för navigering - har du en app som kan köras i flygläge så vinner du lite på att omgivande funktioner (sam eve realtidsuppdatering av din position) drar mindre

Jag tror du svårligen finner någon app som är märkbart snålare än någon annan och rekommednerar dig istället att hålla mobilen så varm det går (för bättre batteriutnyttjande) och ta med extra ström i lämligt laddpack.

Du kan som jag sagt i andra tråden se strömförbrukning för resp app i andriod-operativet men har svårt att tro att du kan göra vetenskapligt exakta tester för att se bevisbara skillander - svårt med cet par (allt annat lika) - t ex hur ofta står satelliterna i samma konfig på himlen vid samma väder/temp osv.

/Patrik, som alltså tror lösningen är att medföra mer lagrad energi till den app du annars gillar och själv loggar jag saker med endomondo
 
MapApp Topo

Jag brukar använda MapApp Topo när jag är ute. Jag upplever inte att den drar så mycket batteri men jag har inte testat någon annan app så jag har inte så mycket att jämföra med. Man kan skapa grupper om du vill dela data med andra men det har jag inte testat.

Den stora fördelen är att man alltid har terrängkartan i fickan. Nackdelen är väl att en ruta (25x25km) kostar 20:- men jag tycker att det är värt det.

Den går att köra utan mobildata också. Jag brukar köra den i surfplattan utan uppkoppling ibland.
 
Galileo offline maps i köpe-version tycker jag funkar bra till waypoints och tracklogs. Finns tyvärr inte till Android. Eftersom du kan ladda ner kartan i förväg spar du massa batterier som annars går till att ladda ner karta varefter man rör sig.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...