Amerikanska pionjärer

Hittade följande i forumet på http://www.telemarktips.com.

Postat av Hansi:
"To all the poor slobs out there like me that have no snow! I have found a fun interim solution. I have no idea how to describe this skate but here goes. I am sure plenty of you will hve seen them. They are 53cm long and look like a full on speed skate, only you can mount your 3-pin, Skate ski, BC bindings onto a mounting platform on top. So what you have is this free heeled 53 cm long skate blade. You can actually drop a knee and link turns! I live in Northern MN and we are in the worst snow drought that I have ever seen. These skates have changed the situation however! We are heading to the Boundary Waters Canoe area (thousands of lakes) and touring for hours. To give you an idea of the speed, we are averaging about 3.5 minute miles (without much effort). We are also riding them down moderate frozen rapids! too funny. Anyway, to all those looking for an alternative, you should check it out!"

Vad jag tycker är roligt är hur någon med annan bakgrund och utan "långfärdsskridskoryggsäck" hittar möjligheter med skridskorna. Notera t ex:

* Eftersom de är telemarksåkare så provar de att göra telemarkssvängar med skridskorna, någonting jag aldrig gjort fast jag har iofs inte lös-häl skridskor. (Hoppsan, åker man telemark så borde man naturligtvis ha lös häl på skridskon med)

* De åker nerför små frysta vattenfall. OK, det har säkert folk i Sverige gjort men ändå.

* Boundary Waters Canoe Area verkar vara ett helt grymt ställe att åka skridskor. Jag har kollat på det tidigare på kartor och det är ett jätteområde med fin natur och sjöar.

-Palle
 
Är det fortfarande snöfritt?

Palle_Z; sa:
Hittade följande i forumet på http://www.telemarktips.com.

Postat av Hansi:
"To all the poor slobs out there like me that have no snow! I have found a fun interim solution. These skates have changed the situation however! We are heading to the Boundary Waters Canoe area (thousands of lakes) and touring for hours. Vad jag tycker är roligt är hur någon med annan bakgrund och utan "långfärdsskridskoryggsäck" hittar möjligheter med skridskorna. Notera t ex:

* Eftersom de är telemarksåkare så provar de att göra telemarkssvängar med skridskorna, någonting jag aldrig gjort fast jag har iofs inte lös-häl skridskor. (Hoppsan, åker man telemark så borde man naturligtvis ha lös häl på skridskon med)

* De åker nerför små frysta vattenfall. OK, det har säkert folk i Sverige gjort men ändå.

* Boundary Waters Canoe Area verkar vara ett helt grymt ställe att åka skridskor. Jag har kollat på det tidigare på kartor och det är ett jätteområde med fin natur och sjöar.

-Palle

När var inlägget postat?

Här i Stockholmstrakten är det oerhört insnöat för närvarande. Weekendtur till USA kan det vara något?

God Jul Thure
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.