Vägverkets mätstationer

Hej

Jag antar att det är fler än jag som ha använt sig av vägverkets mätstationer för att hålla koll på väder och vind ute.

Men nu verkar det som om vägverket har förändrat tjänsten på nätet till det sämre för skridskoåkare.

Jag saknar nu zoom möjlighet till lägre nivå än landsdel, vilket gör att det inte går att se alla mätstationerna. Förr kunde man klicka på en enskild station och få upp info i ett eget fönster med historik bakåt i tiden, det lyckas jag heller inte med.

Det finns 6 stationer runt Arvika som ger en mycket bra bild av det aktuella vädret, nu kan jag bara se en av dessa.

Hoppas att det är jag som har missat något på vägverkets sida...
 
Det var bara temporärt tror jag. Vägverket plockar ner den dynamiska sidan ibland för underhåll eller kanske vid överbelastning och länkar då till de fasta kartorna. Nu är den dynamiska upp igen vad jag kan se.

-Palle
 
Det verkar som om den är igång i vinterläge nu och att det kanske var det dom ändrade under uppehållet? Från hemsidan:

"Vägverket har ett eget vägväderssystem, VViS med cirka 750 mätstationer längs våra vägar. Dessa samlar in väderdata och en del av det presenteras på Läget på vägarna. Avläsningen sker varje jämn hel- och halvtimme. Under sommarperioden visas endast ett begränsat antal stolpar och dessa värden inhämtas varje heltimme."

-Palle
 
Flera trevliga små hack av VVs hemsida i denna tråd. Dock är det ingen av dom som plockar data från mätstationerna och sparar på lämpligt sätt så att det går att se mer än 6 timmar. Vet inte hur VV skulle ställa sig till det. Någon som har frågat? Någon som implementerat utan att fråga?

-Palle
 
Bra idé

Kul Palle, vi har varit inne på detta och hade tidigare ett litet "cron-jobb" som snurrade. Vi orkade dock aldrig skriva koden som kunde presentera informationen på något vettigt sätt.
Tanken vi hade var att koppla ihop den med vår Isprediktor: http://www.llk.se/iskunskap/dok/isprediktor_intro.htm så att vi kunde integrera fram en vettig isprognos.

I brist på bättre historiska data använder jag tillsvidare allt som oftast den polska väderlekstjänstens utmärkta sidor. De brukar ge en bra fingervisning om framtida istilväxt. Exempel för Linköping: http://meteo.icm.edu.pl/java/mgram.php?x=12&y=27〈=1&ver=

Men visst hade det varit fint med en graf i denna presentation som visar istillväxt (mm/h).

/Peter
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...