Alfasko vs Salomon?

Hur är vriststyvheten hos Alfa Hafjell i jämförelse med t.ex Salomon XA Raid (den gul/svarta pjäxan) ???

Ska hjälpa en relativt grön skridskoåkare med köphjälp och min erfarenhet är att det är skönt med ett par styva pjäxor när man inte är så van.
Bla har jag erfarenhet av folk som svurit över sina veka alpina efter att de testat mina XA Raid.
Är själv också sugen på ett par Hafjell då jag skulle vilja ha samma bindningssystem rakt över skid och skridsko utrustningen (och BC är inget alternativ för skidåkningen)...

Men, men... Min fråga är alltså: Hur styv är Hafjell i jämförelse med andra skidpjäxor (Salomn, Alpina, Rossignol...)??

(alltså inte någon diskussion om pjäxors lämplighet att gå i eller vikten av korrekt inställning av skridskobindningen ;-)
 
För ett år sedan stod jag inför samma val som du. Jag var runt och provade olika skor för att dels kolla passform och dels just vridstyvhet. Valet föll på Alfa Hafjell. Jag hade givetvis inte möjlighet att göra några längre prov på is men mitt bestämda intryck var att Hafjell var väl så styv som de andra du nämner, och i vissa fall bättre. Dessutom har Hafjell en betydligt skönare passform. Efter en aktiv säsongs åkande så är jag mycket nöjd med det valet. Oerhört sköna skor även efter åtskilliga timmars åkning, och bra styvhet vid dålig is. Själva stödet i vristen kan du dessutom reglera genom hur högt du snörar dem.

XA Raid-bindningen är tyngre än BC men precis som du nämner stabilare för turskidåkning. Det var ett tungt argument för mig.
Precis som Thure så kan jag rekommendera att sätta på en gummikord som glappbegränsare.

Lennart
 
Vriststyvheten

Läste din fråga slarvigt första gången.

Hafjells vriststyvhet är sannolikt inte lika stor som den gulsvarta skons.

Men jag upplever Hafjells styvhet som nära optimal och och den gulsvarta som för rörelsebegränsande.

Hafjell är stor i storlekarna och passar breda och höga fötter. Jag skulle kunna tänka mig att den inte är fullt så bra om man har långa och smala fötter men jag har ännu inte hört någon som varit missnöjd med Hafjell.

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.