GPS-råd

Sök på gamla inlägg

Vanligaste svaret på alla frågor hittar du ovan. Söker gör du i spalten till vänster.

Sök på långfärdsskridsko och GPS och du har ett par dagars läsning framför dig.

Alla GPS-modeller kan användas. Batterifrågan är intressant. De flesta förordar R6 = AA NiMH batterier som har hyfsade köldegenskaper och som räcker en inte alltför lång skridskodag om de är fulladdade. Reservbatterier bör man ha med tycker jag.

Fördelen med att investera i Garmins Friluftskarta är att det blir relativt enkelt att komma igång och göra färdspår på kartbakgrund och på så vis dokumentera dina turer. Det är också tillåtet att publicera sådana färdspår på www se tidigare inlägg för detaljer.

Billigare är att utnyttja NASAs satellitbilder men det är lite krångligare att lära sig. Sök på GPS och NASA i navigeringsforumet.

Kart-GPS behövs inte men är en trevlig leksak och du har nytta av den i bilen om du investerar i en vägkarta.

Antingen köper du en enkel GPS för under 2000 kronor eller så köper du en kartmodell och då är det Garmins färgskärmsmodeller som har flest förespråkare. Det är bara Garmins modeller som klarar vettig topografisk karta över Sverige än så länge. (Undantaget är handdatorer med bitmapskartor.)

Vilken man skall välja är en smaksak.

Jag är sugen på en Quest men den är rätt dyr nu när den är ny och har ett LiIonbatteri som jag inte vet om man kan köpa löst att ha som backup. Vägkartan över Västeuropa kostar ca 1500 kr och Friluftskartan ca 1500-1700. Sjökort är ett alternativ till Friluftskartan.

Nautiska magasinet vid Slussplan i Gamla stan lär ha någon form av specialpris på Friluftskartan har jag sett ett rykte om.

Många öser galla över Friluftskartan av olika anledningar. Den har en del nackdelar som du kan läsa om i gamla inlägg men i Sverige är den än så länge den enda i sitt slag dvs vektoriserad karta med topografisk information.

GPSer är generellt billigare i USA men då får man inte fullständig funktionalitet på Garmins kartmodeller.
Priserna sjunker ständigt. Att köpa begagnat är ingen dum idé så att du kommr igång.

Thure


[Ändrat av thureb 2004-10-23 kl 20:57]
 
GPS och Gröna kartan

Jag har en Garmin GPS för ca 2000 kr som jag använder när jag åker. Man får information on tid, hastighet, medelfart m m direkt. När jag kommer hem laddar jag ner "spåret" från GPS:en på "Gröna Kartan" som jag har på en CD. Det är intressant att på detta sätt kunna dokumentera sina turer och kunna skriva ut en kartbild med tuen inritad. Dock blev jag lite impopulär i klubben när jag skaffade denna utrustning. Turerna tenderade att bli kortare när jag mäter dem med GPS än när ledarna uppskattade längden.....
 
Re: GPS och Gröna kartan

leffenisse; sa:
Dock blev jag lite impopulär i klubben när jag skaffade denna utrustning. Turerna tenderade att bli kortare när jag mäter dem med GPS än när ledarna uppskattade längden.....

Fast många andra har gjort motsatta erfarenheten att färdlängden ökat med GPS jämfört med mätning med tråd eller kartmätare.

Gröna karta är hutlöst dyr på CD och dessutom får man inte www-publicera färdspår på bakgrund av den Gröna kartan.

Thure
 
GPS-spår

Vi har köpt Gröna Kartan till klubben och därmed kan man använda den för att lägga in GPS-spår och ta ut egna kartutskrifter. Men som Du påpekar kan man inte publicera t ex färdspår. Vet någon om detsamma gäller för Friluftskartan?
 
Re: GPS-spår

leffenisse; sa:
Vi har köpt Gröna Kartan till klubben och därmed kan man använda den för att lägga in GPS-spår och ta ut egna kartutskrifter. Men som Du påpekar kan man inte publicera t ex färdspår. Vet någon om detsamma gäller för Friluftskartan?

Som jag skrev i mitt långa inlägg ovan:

"Fördelen med att investera i Garmins Friluftskarta är att det blir relativt enkelt att komma igång och göra färdspår på kartbakgrund och på så vis dokumentera dina turer. Det är också tillåtet att publicera sådana färdspår på www se tidigare inlägg för detaljer."

Och här länk till den tidigare tråden:

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=23467

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.