Skogsskövling i nationalpark

Men detta ansvar borde kanske ändå ligga på skolan. För hur som helst måste folket lära sig grundläggande
förståelse för primärproduktionen och dess villkor och grundförutsättningar. Då borde väl ändå skolan vara ett lämpligt ställe?
/Niklas

För en gångs skull så håller jag fullständigt med dig.
Men så bor jag också på landet och barnen går i en fantastisk fin skola med engagerad personal som anstränger sig i stort och smått. Bland annat så odlar de egen mat som de sen tillagar, de går på studiebesök hos mjölkbönder och grisbönder och varje år så anordnar de älgjakt. Barnen tar med sig träbössor, det är inskjutning och låses bössorna in i vapenskåp. När det är dags för älgjakt så går 1-3 åringarna i drev medan 4-5 åringarna går ut i skogen på pass. Lärarna har tiggt älgskinn av nån jagande förälder så barnen får skjuta en älg. Oftast så blir den bara skadeskjuten och då rings en förälder in så blir det eftersök med älghund.
Är älgjakten lyckad så köper de in älgkött och kocken på skolan lagar till älgmiddag som förskola och skola sen äter tillsammans. Från jord till bord
 
Men detta ansvar borde kanske ändå ligga på skolan. För hur som helst måste folket lära sig grundläggande
förståelse för primärproduktionen och dess villkor och grundförutsättningar. Då borde väl ändå skolan vara ett lämpligt ställe?
/Niklas
Inte orimligt, det jag vände mig emot var mest påståendet om att "skolan misslyckats" med detta. Skolan får nog skit i dagsläget utan att behöva klä skott för något den inte ens är ansvarig för.

Naturligtvis är det en väldigt intressant diskussion om hur och under vilka villkor vår mat produceras och något vi alla borde ha någorlunda koll på, om inte annat pga gränsfallsbedrägerierna vilka känns som standard inom matbranschen. Hur många har koll på att Arlas ostar i allmänhet görs av dansk mjölk till exempel? (om det är en liten gul blomma som symbol istället för en röd ko är det icke-svensk (dansk) mjölk.)

Jag läste den här boken för nåt år sedan, väldigt intressant, och ett tips till den som intresserar sig för gällande lagstiftning inom svensk djurproduktion: http://www.bokus.com/bok/9789127133518/hur-mar-maten-djurhallning-och-djurskydd-i-sverige/
 
För en gångs skull så håller jag fullständigt med dig.
Men så bor jag också på landet och barnen går i en fantastisk fin skola med engagerad personal som anstränger sig i stort och smått. Bland annat så odlar de egen mat som de sen tillagar, de går på studiebesök hos mjölkbönder och grisbönder och varje år så anordnar de älgjakt. Barnen tar med sig träbössor, det är inskjutning och låses bössorna in i vapenskåp. När det är dags för älgjakt så går 1-3 åringarna i drev medan 4-5 åringarna går ut i skogen på pass. Lärarna har tiggt älgskinn av nån jagande förälder så barnen får skjuta en älg. Oftast så blir den bara skadeskjuten och då rings en förälder in så blir det eftersök med älghund.
Är älgjakten lyckad så köper de in älgkött och kocken på skolan lagar till älgmiddag som förskola och skola sen äter tillsammans. Från jord till bord

Det där lät ju helt fantastiskt, önskar att mina barn gick i en sådan skola.
 
Efter läst igenom all denna text så tycker jag att ni har rätt att en skola där man får lära sig om skogsbruk och jordbruk borde finns ända ner till barnen börjar i skolan och upp till dom slutar skolan, själv hade jag turen att växa upp med båda delarna och det ger en ett sett att se på naturen på ett annat sett.
Kan också hålla med om att det är dumt att gå in och avverka i en skyddad skog.

Från vi bodde nära naturen till vi blev urbaniserad så har våra sinnen och förståelse om naturen börja fara i glömska.
 
Inte orimligt, det jag vände mig emot var mest påståendet om att "skolan misslyckats" med detta. Skolan får nog skit i dagsläget utan att behöva klä skott för något den inte ens är ansvarig för.

Naturligtvis är det en väldigt intressant diskussion om hur och under vilka villkor vår mat produceras och något vi alla borde ha någorlunda koll på, om inte annat pga gränsfallsbedrägerierna vilka känns som standard inom matbranschen. Hur många har koll på att Arlas ostar i allmänhet görs av dansk mjölk till exempel? (om det är en liten gul blomma som symbol istället för en röd ko är det icke-svensk (dansk) mjölk.)

Jag läste den här boken för nåt år sedan, väldigt intressant, och ett tips till den som intresserar sig för gällande lagstiftning inom svensk djurproduktion: http://www.bokus.com/bok/9789127133518/hur-mar-maten-djurhallning-och-djurskydd-i-sverige/

Nu var det kanske inte lagstiftningsmässig utan snarare biologisk förståelse av jord och skog som avsågs. T.ex. förståelsen om varför vi röjer och gallrar, samt vilka nyttigheter som kommer utav virket.

Eller varför vi måste ha åkrar och varför dessa ofta måste avvattnas för att kunna brukas. O.s.v.
/Niklas
 
Uppenbart är det ett nättroll vi har att göra med.

Men, det gamla kulturlandskapet som de flesta "flummare" romantiserar om, när människan levde nära naturen var allt annat än pelarsalar av tall och mossa. Skogsbetet, hamlingen, bränningen, och plockhuggningen gjorde att skogen inte var speciellt estetiskt tilltalande.

I dagen läge måste kommuner och länsstyrelser ta hänsyn till tillgänglighetsaspekter för alla människor. En rotvälta måste därmed tas bor om den ligger över en stig i ett stigsystem.
 
@niking
För all del, men jag anser nog att man behöver visst grepp om båda :).

Fast det klart att mycket vore vunnet för både samhället i stort och de gröna näringarna, om lagstiftarna finge klart för sig vad som fordras för ett fungerande jord och skogsbruk. Idag lyser ju ofta den insikten med sin frånvaro.
/Niklas
 
Så skogar som ägs av lokala föreningar i SNF är "egna personer". Lite som om om Socialdemokraternas avdelning i Avesta skulle äga en porrklubb där alla arbetare fick lönen svart.

Lokala naturskyddsföreningar (kretsar och länsförbund) som är anslutna till Svenska Naturskyddsföreningen är självständiga, juridiska personer som beslutar om sin egen verksamhet.


Tomtar.
 
Det var en fin länk, Anglarn.

Nu har ju SNF fått skogen i gåva. Undrar hur deras skog hade sett ut om de hade fått köpa den på öppna marknaden och således får betala räntor och amorteringar på skogen. Hade det blivit mer naturvård då i den egna skogen...
/Niklas
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...