Vilket typ av koppel?

Finns inget sk koppeltvång från 1 april till 31 augusti. Det du ska göra är att hålla sådan uppsikt över hunden att hunden inte kan jaga vilt eller störa omgivningen. Vissa tolkar detta som ett koppeltvång men har du kontroll över din hund behöver hunden inte gå i koppel. Vissa nationalparker kan dock kräva koppel på hunden oavsett. Anledningen till att man inte bara väljer att säga att hunden ska vara kopplad beror tror jag på att det är en jurdisk text. Är hunden tex kopplad om kopplet sitter på hunden men du inte håller i kopplet utan du bara låter det släpa efter? Hur långt får ett koppel vara osv? Då är det bättre att bara säga att hunden inte får störa sedan är det upp till dig hur du löser det.
 
Fast det finns en lag som trumfar alla andra lagar.

Rennäringslag (1971:437) 93 §
När renar befinner sig inom betesområde där renskötsel då är tillåten,
skall hund i trakten som ej användes i renskötseln hållas i band eller
instängd, om ej länsstyrelsen medger annat. Anträffas hund medan
den jagar eller på annat sätt ofredar ren inom område där renskötsel
då är tillåten, får hunden, om den ej låter sig upptagas, dödas av den
som äger eller vårdar ren. Den som sålunda dödat hund är skyldig att
snarast möjligt anmäla förhållandet till polismyndigheten.
 
Flexi-expander-kombo?

Jag är koppelnovis, och undrar lite vad jag borde välja för koppel till fjällvandring med min unghund (som kommer vara 10 månader när vi vandrar). Jag skulle vilja hitta en koppelvariant som ger henne maximal frihet samtidigt som det inte fastar i allsköns bråte på vägen. Hon drar fortfarande en hel del när det kommer lockande saker i närheten, och lär nog göra det till sommaren med, gissar jag, så hon kommer troligen inte befinna sig helt nära mig hela tiden.

Det jag tänker mig att jag behöver är en variant av flexi och expander: alltså ett koppel a la flexi som utökar till maxlängd (kanske 8-10 meter) men som också expanderar så att dragningen succesivt ökas när hon närmar sig maxlängd. Annars är jag rädd att hon får upp för hög fart och gör sig illa, korkad som hon är när hon får syn på en fågel och vill jaga.

Vad säger experterna? Detta är min första hund och första gången jag ska vandra med henne, så jag är så novis man kan bli.
 
Det kanske går att ha nån form av expanderande draglina i kombination med flexi? Annars kan nog flexi + sele istället för halsband funka rätt hyfsat också, då torde hon inte kunna göra sig särskilt illa, även om det "tar stopp".

Annars vet jag folk som vandrar med expanderande draglinor, såna där man använder då hunden drar en på skidor, men har du en hund som inte håller ett någorlunda konstant tryck i snöret kommer det bli rätt tjorvigt, med släpande linor och allt vad det blir.

Om ni ska vandra i förhållandevis öppen terräng skulle jag nog tro att flexi + sele kan fungera rätt bra.
 
Om ni ska vandra i förhållandevis öppen terräng skulle jag nog tro att flexi + sele kan fungera rätt bra.

Jag tror nog det blir hyfsat öppen terräng, men vill för säkerhets skulle kunna minimera 'tjorv'-risken. Vad betyder flexi + sele mer bestämt (detta är hur mkt novis jag är)? Menar du sele på hunde plus flexilina? Jag kanske inte var så tydlig med det i förra posten, men en önskan jag har är att slippa hålla i kopplet, och jag har ett 'springsele' med tillhörande expanderlina för detta ändamål. Finns det flexisnurror som man kan fästa till denna kombination, så att det blir flexi + expander så ser jag det som idealt, för då kan hon justera längden utan att det blir rep som hänger, samt få en 'gummibandseffekt' om hon drar för långt.

Edit: jag måste läsa bättre, nu ser jag ju att du säger 'istället för halsband'. Så glöm den delen av frågan ;)
 
Jo, sele på hunden menade jag, mindre illa att ta en tvärnit över bröstkorgen än över halsen.

Många fäster sina flexisnurror i själva avbärarbältet på ryggsäcken, det finns sällan riktigt plats för de vanliga hundförarbältena/-selena när man går med ryggsäck. Lättast är väl om en hel enkelt kan knäppa fast snurran. Annars kanske det kan fungera bra med en expanderande lina som du knyter fast snurran i lämplig position på ryggsäcken med? Då får du lite det bästa av två världar.

Jag har haft hund en massa år, men hon kan gå lös typ överallt, så jag är inte jätteerfaren här jag heller :).
 
Tack, jag ska undersöka möjligheterna till en sådan kombo av något slag. Och ja, helst vill jag ju ha henne lös också, det är ju helt underbart när det går, men det verkar livsfarligt i fjällen då det krävs en kontroll jag inte har än, med potentiellt digra konsekvenser till följd. Det är nog inte så populärt om jag kommer hem till familjen och meddelar att hon blivit skjuten av en renägare.
 
Sele + flexi fungerar kanonbra på fjäll och skog där det inte är jättetätt en bit över knähöjd (så länge som man ser till att gå på samma sida runt träden.. Prova det först innan du går in på elastiska koppel. Det fastnar nästan aldrig, går mycket bättre än jag förväntade mig. Jag har 5m lina och i praktiken blir det nästan aldrig tvärstopp då man ser att något håller på att hända och tar tar tag i kopplet med handen innan rycket. Finns även 8m längt. Det enda som man behöver tänka lite på är i brantare utförsbackar där hunden gärna springer snabbt och jag gärna går långsamt, men det lär sig du och hunden snabbt,

Jag fäster kopplet i ena axelremmen så hunden kan springa både före och efter.

Hunden väger förresten 42kg. Man kan ha flexikoppel med stora hudar.
 
Kontakten!

I mina ögon är kopplet lite som säkerhetsbältet i bilen, ingenting man styr med. Håller man god kontakt med sin hund, med ord eller tecken, fungerar vilket koppel som helst, bara det inte släpar och trasslar. Fungerar kommunikationen fullt ut, ska kopplet inte märkas. (Nej, det är inte enkelt, nej).
 
Jag som är gammal brukshundgubbe tycker att Flexi fungerar utmärkt i fjällen.
Som sagts tidigare så får man ju hålla kommunikationen igång med hunden också.
Ibland använder jag en lina, antingen en typisk spårlina, jag gillar inte de flätade, eller en tunn lina från t ex Biltemas båtavdelning.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GAVIAARCTICA Möte med björn när man har hund i koppel Hundsport 25
Bisen75 Vilket koppel? Hundsport 18

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...