Kelpie som "friluftshund"

Hejsan allihop!
Jag funderar lite på en australian kelpie som nästa hund, och skulle vilja höra med er hur den funkar som "friluftshund".

Hur väl klarar deras päls väta, kyla och mygg?

Kan de ta sig fram bra i djupsnö/på skare?

Är de bra "sovsäckshundar"? (dvs lagom stora för att dela sovsäck med en ;))

Andra saker som är bra att veta?

Andra raser som ni tror skulle funka bättre?

Kan tilläggas att jag förmodligen kommer köra en del agility, testa lite viltspår och kanske lite annat kul på brukshundklubben, så jag vill ha en hund med hyfsat milt sinnelag men med en hel del arbetsvilja.
 
Hejsan allihop!
Jag funderar lite på en australian kelpie som nästa hund, och skulle vilja höra med er hur den funkar som "friluftshund".
Hur väl klarar deras päls väta, kyla och mygg?
Kan de ta sig fram bra i djupsnö/på skare?
Är de bra "sovsäckshundar"? (dvs lagom stora för att dela sovsäck med en ;))
Andra saker som är bra att veta?
Andra raser som ni tror skulle funka bättre?
Kan tilläggas att jag förmodligen kommer köra en del agility, testa lite viltspår och kanske lite annat kul på brukshundklubben, så jag vill ha en hund med hyfsat milt sinnelag men med en hel del arbetsvilja.

Som uppfödare av Kelpie så kan jag konstatera att det är världens bästa allround hund.
De älskar att aktiveras av i princip allt och bangar inte för något arbete men kan likväl koppla
av om det är lugnt. Efter ett par dagar vill de dock oftast använda huvudet lite :)
Hur de funkar i fjällen vet jag inte än men ska upp till Helags v32
Jag har en förvisso ganska stor tik men de är nog i största laget för att dela säck med men där kanske uppfattningen varierar
Väta och kyla är sällan något problem om pälsen är i bra skick och hunden mår bra på alla sätt för då blir pälsen tät och mer vattenresistent. Nu på sommaren blir min lite blöt på magen men hon är just nu väldigt utfälld i pälsen.
Visserligen väger de inte så mycket men deras tassar är inte jättestora så de flyter inte så bra på snön
100131_1126.jpg
 
Kelpien är helt säkert en fantastisk friluftshund, det är en arbetande hund som tagits fram för funktion och inte utställning. Det gör att friskheten ofta är hög.. Har inte haft någon kelpie själv men flera BC, har träffat kelpisar på vallningar, mycket trevliga hundar, lite hårdare än BC dock inte lika utpräglade vallare vilket är en fördel om du inte ska valla.. BC är för övrigt en fantastisk friluftshund, den finns i "bruks" utförande på te.x. http://www.gransvallaren.se/ men det kräver ändå viss vallning.. som sagt.. Kelpie, klockrent val!
 
Tack för svaren :).

Hör gärna mer om hur bra de funkar till fjälls :D.

-Patric-:
Jag hade tänkt undvika working kelpie och gå på australian kelpie just eftersom jag inte riktigt har nån möjlighet att erbjuda vallning, men du tror det är "lugnt" att ha en wk utan att ha tillgång till får? Jag gillar raser som avlas på funktion och inte utseende, men då känns det ju en smula orättvist mot de hundarna att inte ge dem möjlighet att utföra den uppgiften...

BC är fina hundar, men de känns lite stirriga för min smak. Har dock inte så stor erfarenhet av dem, så jag vågar inte uttala mig. Fler åsikter mottas glatt :).
 
Tack för svaren :).

Hör gärna mer om hur bra de funkar till fjälls :D.

-Patric-:
Jag hade tänkt undvika working kelpie och gå på australian kelpie just eftersom jag inte riktigt har nån möjlighet att erbjuda vallning, men du tror det är "lugnt" att ha en wk utan att ha tillgång till får? Jag gillar raser som avlas på funktion och inte utseende, men då känns det ju en smula orättvist mot de hundarna att inte ge dem möjlighet att utföra den uppgiften...

jag är ingen expert på kelpie men jag tror att det kan vara svårt att "få" köpa en working kelpie om man inte tänker valla, i alla fall från de bättre uppfödarna men så är det med alla bruks/arbetsraser. jag tror som sagt att du kommer att bli mycket nöjd..


BC är fina hundar, men de känns lite stirriga för min smak. Har dock inte så stor erfarenhet av dem, så jag vågar inte uttala mig. Fler åsikter mottas glatt :).

BC har en lite nervösare sida.. men samtidigt så kan dom "stänga av" om man inte "stirrar" upp dom för mycket..
 
Tack för svaren :).

Hör gärna mer om hur bra de funkar till fjälls :D.

-Patric-:
Jag hade tänkt undvika working kelpie och gå på australian kelpie just eftersom jag inte riktigt har nån möjlighet att erbjuda vallning, men du tror det är "lugnt" att ha en wk utan att ha tillgång till får? Jag gillar raser som avlas på funktion och inte utseende, men då känns det ju en smula orättvist mot de hundarna att inte ge dem möjlighet att utföra den uppgiften...

BC är fina hundar, men de känns lite stirriga för min smak. Har dock inte så stor erfarenhet av dem, så jag vågar inte uttala mig. Fler åsikter mottas glatt :).

Australian Kelpie avlas inte inte heller för show/utställning utan för sina kvaliteter som allround brukshund. AK kan också även valla även om WK generellt är bättre på just vallning. Båda är mycket användbara som arbetande hundar och båda är mycket tåliga. Personligen tycker jag att AK är lite mer familjehund och WK lite mer ägarhund men det kan lika gärna vara individuellt.
Läs gärna mer på www.kelpieklubben.se
"Kelpien är en förhållandevis frisk ras. Genom sin storlek och kapacitet har Kelpien visat sig vara en utmärkt allroundhund. Den har inte bara nått framgångar som vallhund utan lämpar sig också mycket bra till bruks, agility, lydnad och tjänstehund inom såväl bevakning som räddning. En Kelpie är mycket arbetsvillig och trivs bäst när den får någon uppgift att lösa. Kelpien är en utomordentligt vaken, pigg och i hög grad intelligent hund med ett milt, fogligt lynne och en nästan outtömlig energi med en påfallande lojalitet och plikttrogenhet. Temperatmentet är alltså livligt och detta medför att kelpien kräver en hel del motion. Den är öppen och vänlig men samtidigt ganska självständig och kan tänka själv och ofta förutse förarens önskemål. Under vallningsarbetet är detta en stor fördel då den reagerar på djurens rörelser snabbare än föraren. Den trivs bäst med att följa sin ägare överallt men kan ligga lugn och tyst om man måste lämna den någon stund. Den är mjuk mot sin förare men inte vek i arbetet. Typiskt för rasen är dess välvilliga inställning till människor, dess läraktighet och samarbetsförmåga."
 
Kelpien dyker upp mer och mer i bruks, på hög nivå.. det blev väl en svensk mästare senast?

Du tänker på Maria Hagström och hennes Ylle?
Ja, en kanon trevlig hund (och förare)
Ylle är just en Working Kelpie

Har äran att träffa på Maria och hennes syster Lotta, som också var med på SM, emellanåt eftersom vi tränar på samma ställe i Kungsörs inomhushall och även utomhus.
 
Du tänker på Maria Hagström och hennes Ylle?
Ja, en kanon trevlig hund (och förare)
Ylle är just en Working Kelpie

Har äran att träffa på Maria och hennes syster Lotta, som också var med på SM, emellanåt eftersom vi tränar på samma ställe i Kungsörs inomhushall och även utomhus.

det var ett tufft svart-vitt startfält.. riktigt kul! det blir fler och fler kelpisar varje år
 
summa sumarum.. jag har gjort massor med friluftsliv med BC, en helt fantastisk hund som aldrig blir sjuk, dom tål värme, kyla eller regn.. aldrig trött eller sur.. tyvärr passar nerverna inte riktigt ihop med mig.. till saken, kelpien är en hund som är nära nog lika tålig som en BC, det är inte samma hund men samma profil, väljer du en kelpie kommer du att få en fantastisk friluftshund..
 
Jag tycker kelpien är en bra friluftshund! Det var visserligen rätt många år sedan nu men jag hade kelpien med på fjällvandring i Jämtlandsfjällen och körde tom lättare drag med henne hemma i skidspåren. Som nämnts tidigare är kelpien en krävande hund både fysiskt och mentalt men är du beredd att lägga ner den tiden kan det bli kanonbra. Det är en robust hund som ändå är väldigt smidig i formatet.

fa5f71550c66651e388288dd42d4f513.jpg


När vi gick i fjällen varierade jag mellan att ha henne i sele med flexibel kort draglina kopplad till midjebältet och att ha henne lös. När du kopplar till midjebältet så är det bra att ha någon lina eller så så att draget kommer längre bak så att avbärarbältets funktion inte störs om hunden drar.

Jag vill dock varna lite för att ha hunden lös! "Min" hund var helt viltsäker hemma. Hon struntade helt i rådjur och annat vilt men ren fick det att slå helt slint i huvudet vid ett tillfälle. Hon drog iväg över fjället och lyssnade inte alls på mig. Det var en otäck känsla när man är van vid en följsam hund som vill vara nära och alltid följer minsta kommando. Jag har hört om andra hundar som haft liknande beteenden med just ren.

Vad gäller sovsäcken så vill säkert hunden helst dela sovsäck med dig men på sommaren går det nog bra med bara ett liggunderlag. Vi lät hunden sova i tältet så hon slapp ev. mygg. Möjligen hade vi med ett litet täcke till henne för säkerhets skull, men det minns jag inte säkert.

604157808431b6b92d3d3b08894e69b4.jpg


Jag kan väl också nämna att jag nog aldrig sett denna kelpie så trött som den var på kvällarna under denna fjälltur.

Det finns några fler bilder i mitt fotoalbum och om du söker tror jag att det finns några fler trådar där kelpie nämns här på utsidan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
meringa Efterlysning! Kelpie i Skara borta Hundsport 0
Ayrin Pudel som friluftshund? Hundsport 22
ala Friluftshund... Hundsport 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.