Ruffwear

Har kollat runt på massor av olika klövjeväskor och även försökt läst en hel del här om olika förslag. Jag skulle ju helst vilja prova väskan på hunden och det gör det ju lite svårt om man ska beställa på nätet.

En av alla väskor jag funderar på är den som Naturkompaniet säljer Ruff wear Palisades, är det någon som använder den och kan lämna något utlåtande?! Eller i övrigt lämna andra tips. Ska ha den till min schäferhane.....
 
Hj!
Jag har en ruffwear palisades till min ena hund, en lapsk vallhund. Tycker det är en bra väska, om än tung. Men just denna är inte tyngre än andra typer, dom är tunga allihopa...
Köpte min väska egentligen till min collie, men honom passade väskan inte alls. Svårt att hålla balansen på den (trots att det var på grammet samma vikt på båda sidor), remmen som går mellan frambenen låg kontinuerligt på någon av armbågarnas insidor och skavde... Men på min lapska sitter väskan som ett smäck! en även där: den är känslig för viktskillander i väskorna. Min teori är att collien har fel förhållande mellan bröstkorgens djup och bredd. Väskan passar nog bäst på hundar som är "runda" till formen. Schäfer är ju också lite djupare än bred...
En annan väska jag har (inköpt hos SBK) är en Lajka. Den har samma utformning som väskorna som Snowdogs säljer: http://www.snowdogs.se/klovjevaska.htm. Den vet jag många som är mycket nöjda med. Mer nöjda än med ruffwears... Den typen av väskor (IMHO) är inte heller så känslig för lite obalans mellan sidorna. Obalanser ger skav, ska du veta...(förutom att din hund kan få ont i kroppen....)

Tyvärr får man vara beredd att prova sig fram vad som passar ens hund. Det är precis så som med ryggsäckor till oss tvåbenta....
Lycka till!

Förresten - jo, det är klart en fördel om man kan prova väskan, men var medveten om att du inte vet hur den verkligen sitter förrän du har lastat väskan med den vikten hunden ska bära och har gått några dagar. Om den skaver så märks det inte på tio minuter direkt....
 
Jag antar att du redan har beslutat dig i klövjefrågan? Men jag kan ändå komplettera för andra intresserade att mina Schäfrar använder RuffWear Approach Pack. Jag tyckte att väskorna var små i jämförelse med de klövjeväskor av"Nordisk typ"(Björkis och Segebaden bl.a) som jag använt genom åren. Det har gått att lasta mat i väskorna för endast 16 dagar viket har inneburit att vi var tvingade att planera in matdepåer under sommarens långvandring. Väskorna har använts under tre månader(46 dagar), och hållit över förväntan. De har varit grymt stabila och suttit på plats hela tiden, mycket lite justeringar har krävts. Ingen av hundarna har fått några skavsår i"armhålan". Skavsår har varit ett stort problem med de klövjeväskor jag köpt förut, oavsett pris och/eller märke. Vattentätheten har varit bra, naturligtvis krävs det ändå att man förpackar maten i vattentäta säckar för att det skall vara helt torrt, speciellt om man(som vi) går oledat större delen av tiden.

I länkarna nedan kan man se hur RuffWear Pallisades och Approach pack sitter på hundarna trots att de rör sig en hel del.

http://www.youtube.com/watch?v=vE4OQAWYM78&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=KyC9AdRfmVM&feature=related
 
Oj, har ju missat att jag fått ett svar till..... Jag har faktiskt inte löst klövjeväskfrågan än, säsongen tog liksom slut och då höll jag till godo med det gamla skräp till väska jag hade i somras.... men nu ligger jag i ny fas att försöka hitta en bra väska! Så jag tackar för tipsen! Låter som jag ska försöka hitta en Ruffwear! :)

Har just införskaffat tält, så nu längtar vi till sommarens vandringar.... :cool:
 
Jag kan varmt rekommendera RuffWears klövjeväskor, har provat en hel del modeller genom åren men ingen har fungerat så bra som RuffWear. Många funktioner och möjligheter att kunna ställa in för bästa komfort.

Jag har den modellen som heter Palisades Pack och den är super då man kan koppla bort väskorna från selen vid rast eller lite besvärliga övergångar där hundarna lätt kan tappa balansen.

Dock var Naturkompaniet dyrare än vår lokala zoobutik så vi handlade in den där.

Super och kunna prova den, det är nästa ett måste när det gäller klövjeväskor även om man som tidigare insändare skrev inte kan veta helt säkert förrens man varit ute i ett par dagar. Men man får ju iallafall helt klart bättre förutsättningar än att handla på nätet.

Lycka Till!
 
Jag har en lite annan uppfattning.
Först skall jag säga att jag inte har eller har haft en Ruffwear utan endast tittat på bekantas Palisades pack och jag gillar den inte. Fördelarna är att "sadeln" har liten anliggning och ventilerar bra. Nackdelen är att den på samma gång kan trycka obekvämt på hunden och ev. skava om den inte passar perfekt. Det finns inga remmar eller annat som kan lyfta trycket bort från sidorna på hunden vilket jag tycker är viktigt. Jag tycker Palisades är "overenginered" med en massa material och finesser som inte fyller någon funktion utan bara gör den ett halvt kilo tyngre än vad den behöver vara. Gjord mer med tanke på ägaren än på hunden. För dom pengarna skulle jag köpa något helt annat som är beprövat.
 
Snowdogs...?

Har du tittat på snowdogs.se? Jättefina klövjeväskor där, kommer köpa min när det blir aktuellt från dem, har flera vänner som använder dem med gott resultat!
 
Vi har två st RuffWear Approach pack soom vi tycker funkar fint.

eb607d59a5852ccd73909a5677ed92f6.jpg


3fbdf9b3e97767096de4c31d603b43dd.jpg


snowdogs gör ju bra grejor vi kör med selar och halsband därifrån. Vi köpte ruffwear väskorna på REI för 600 kr st och då kändes snowdogs lite dyra...
 
Tack igen!!

Nu har det redan införskaffats en Palisades och vi har även gått en dygnsvandring. Än så länge är jag nöjd. Den verkar sitta riktigt bra och kvalitén känns super! Har även använt selen utan väskorna vid löpning.... Så i nuläget kan jag bara säga positiva saker om den, förutom priset, för dyr var den ju.... ;)

Har även en kompis som köpt en likadan och hon är också nöjd!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tollan Snowdogs eller Ruffwear..? Hundsport 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.