Få upp hunden till norrbottensfjällen, ok på bussen?

Numera reagerar jag inte på pälsdjur som innan 18-20 års åldern.
En katt t ex, det var nog att den hade varit i det rum jag kom in i, eller någon hade en hårig tröja, ögonen tårades och började svullna igen, näsan börjar rinna, huden blir rödflammig och börjar klia (snacka om rivsår...), lyckligtvis har jag inte haft astma så luftrören svullnade inte igen. Det tog ett par dagar för mig att bli av med det, rivsåren kunde ta upp till 14 dagar att läka, för hundar var det inte lika stor reaktion.

Om du vill veta hur det är att ha astma, ta ett sugrör och andas genom det, inte använda näsan och fuska!

Så ni som säger att vi som har allergiker ska anpassa oss fattar inte vad ni pratar om! Det är som att säga till en bröstcancerpatient att det är hennes fel att hon har anlag till cancer!
 
Självklart ska vi hundägare anpassa oss till de som har allergi i de flesta situationer. Men i vissa lägen blir det ganska löjligt. Det är mer än en gång jag fått en utskällning av en allergiker för att jag har med mig hunden på tåget, och när man pekar på hundtillåtet skylten brukar man få en uppläxning av hur dålig information det är på tågen. En gång var jag med om att en tjej vägrade flytta på sig utan istället tyckte att jag skulle byta plats, det visade sig att hon inte betalat och ville stå i änden på tåget så hon kunde sticka ner kortet om en kontrollant dök upp.

Här i östergötland kostar det mer för min hund att åka till landet över dagen än det gör för mig 65kr för mig och 220kr för hunden. Detta räknat på att man väljer det absolut billigaste rabatten som går att få för mig och hund. Och då ska han dessutom ligga på golvet oavsett väder och hur blött det är. Inte heller finns nån särskild plats som är "hund säker" utan vid en krock flyger han fram längs gången som en rodelåkare. Dock brukar chaufförerna vara måttligt intresserade av att ta betalt för hunden men en hel del gör det.
 
Jag åkte på en rejäl allergichock för två veckor sen och har haft snuva och kli i ögonen sen jag och min tjej flyttade ihop för fyra månader sedan (med hund och katt). Det är svårt att förklara för nån som int begrip eller har upplevt själv när man får utslag över hela kroppen och pga det blir helt sänkt och sömnig förutom de rent fysiska (kliar och svider och man ser förjävlig ut). Har inte viljat träna på två veckor pga att huden blev rejält härjad. Första helgen fick jag ta 2 x 20 kortisontabletter för att få stopp och en vecka senare blossade det upp igen och jag fick ta de sista 10 pillrena. Får svar nästa vecka - vilket öde om jag är allergisk mot djuren...

Med min typ av allergi dör man inte men jag har en bekant som kan hamna i så dålig situation pga djur och nötter så man måste tänka på var man har sitt djur. Hundkupé är såklart helt OK.

En knallhatt till vakt i ett köpcenter körde förresten ut en tjej med servicehund förra helgen. Han var helt fel ute och sa att hon och hunden inte fick vara där. Snacka om att vara fel ute.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.