Få upp hunden till norrbottensfjällen, ok på bussen?

Jag ska gå på kungsleden om 2v med min hund, Nikkaluokta - Saltoluokta.

Tänkte ta tåget till Kiruna, men sedan måste man ta bussen från Kiruna till NIkkaluokta. Brukar det gå bra att få ta med sig hunden på bussen?
Samma sak när man ska ta sig från Saltoluokta till Gällivare när man ska hem igen.

I lastutrymmet får de ju alltid vara men det går knappast att släpa med sig en stor plasttransportbur under vandringen.
 
"Får jag ta med mitt sällskapsdjur på bussen?

Många resenärer får allergiska besvär av pälsdjur. Sällskapsdjur ska därför förvaras i egen korg, bur eller annat godkänt emballage som ofta placeras i bussens bagageutrymme.

Bussföraren kan ge tillåtelse att djuret får färdas tillsammans med resenären, om det kan ske utan olägenhet för övriga passagerare. Normalt anvisas passagerare med djur till den bakre delen av bussen.

För djur som åker i bussens passagerarutrymme uttas barnavgift (halva ordinarie biljettpriset). Ledarhund åker alltid gratis.
På linje 17, 18, 23, 28, 29, 30 samt komfortbussturerna linje 98 är det inte tillåtet att ta med sig pälsdjur i passagerarutrymmet. Undantaget ledarhund på linje 23, 28, 29 och 30."

http://www.ltnbd.se/se/Braattveta_vanligafragor.asp

Blir alltså knappast problem, men jag skulle kanske ändå ringa/skriva och höra med dem.
 
Jag hade detta problem i många år och vi anpassade oss med att bara vandra så att vi kunde ta oss fram med tåg för om det kommer en allergiker (eller grinig person) så kan du tyvärr råka ut för att du blir avkastad från bussen om du inte kan stoppa in hunden i en låda i bagageutrymmet.
 

avslutad210712

Gäst
Jag hade detta problem i många år och vi anpassade oss med att bara vandra så att vi kunde ta oss fram med tåg för om det kommer en allergiker (eller grinig person) så kan du tyvärr råka ut för att du blir avkastad från bussen om du inte kan stoppa in hunden i en låda i bagageutrymmet.

Nej du kan inte bli avkastad från bussen om du redan klivit ombord och en allergiker vill kliva på men däremot kan du nekas att kliva ombord om det finns en allergiker som säger njet. Det här är ett problem för mig som byter buss två gånger på vägen upp. Inte så skoj att bli stående i Töre eller Kiruna. Nu skall sägas att det verkar som att bussförarna på fjällinjerna har en annan attityd än förarna nere vid kusten dvs de släpper ombord hundar utan att ens fråga om det finns allergiker ombord. Blå bussarna vid kusten är dubbeldäckare där allergiker skall sitta på nedre plan och där är det aldrig några problem.
 
Ibland undrar jag om den växande populationen allergiker på sikt kommer att medföra att pälsdjuren blir allt mer kringskurna. Själv är jag lyckligt lottad, det närmaste jag kommer allergi är i forskningen. Och så gillar jag djur. Nånstans kan jag tycka att det finns en rimlighetens gräns. Det är alltså OK att jag tar med min fett hundhåriga jacka in på bussen, men om jag försöker baxa in jycken (förpackad i en plastlåda) så är det stopp?

De besvär som majoriteten allergiker upplever är trots allt ganska lindriga (och så finns det en betydande psykisk komponent), och de läkemedel som finns är ofta effektiva och VÄLDIGT lindriga i sin biverkningsprofil (jfr alla andra läkemedel på marknaden...).

Då är det ofta betydligt värre för de med t ex hyperreaktiva luftrör, som reagerar på starka dofter (ity: Det finns inget som heter att vara "allergisk" mot parfym, tvärtom vad som ofta sägs), cigarettrök, avgaser mm. Men där går det inte att författa lika tydliga regler... Återstår att porta pälsdjuren men tillåta allt annat obehag (parfym, rökare, skrikande barn, högljudda mobilsignaler från Jamba, trasig AC, dålig kroppshygien, fula kläder mm mm mm som ställer till mer eller mindre stora besvär för oss medresenärer).
 
Tack för svaren, får helt enkelt hoppas på att busschafförerna är snälla och låter han åka med. Eller så gör jag en fuling och gömmer honom i kameraväskan, en av fördelarna att ha en liten 2kg chihuahua :)
 
Vad som gör mig förbannad är hundägare som inte förstår var det är okej att ta med sig hundern och var man inte ska ha med sig jycken. Häromsistens så var det en dam som tog med sig hunden (modell större) in på affären Stadium.

Hundar ska aldrig tas in i butiker tycker jag, bortsett från ledarhundar och andra servicehundar. De ledarhundar som tjänstgör brukar vara väl uppmärkta så att folk förstår att det är en hund som ska ha tillträde till butiker och andra offentliga platser.

Men det som upprör mest är när inte ledarhundar tillåts gå in i livsmedelsbutiker "på grund av livsmedelshygien". Självklart ska servicehundar få vara precis var som hellst.
 

avslutad210712

Gäst
Vad som gör mig förbannad är hundägare som inte förstår var det är okej att ta med sig hundern och var man inte ska ha med sig jycken. Häromsistens så var det en dam som tog med sig hunden (modell större) in på affären Stadium.

Hundar ska aldrig tas in i butiker tycker jag, bortsett från ledarhundar och andra servicehundar. De ledarhundar som tjänstgör brukar vara väl uppmärkta så att folk förstår att det är en hund som ska ha tillträde till butiker och andra offentliga platser.

Men det som upprör mest är när inte ledarhundar tillåts gå in i livsmedelsbutiker "på grund av livsmedelshygien". Självklart ska servicehundar få vara precis var som hellst.

Efter att ha läst genom lokaltidningarna efter en veckas frånvaro så ser jag att det pågår en rätt intensiv debatt om just ledarhundars vara eller icke vara på affärer, vårdcentraler etc. Man måste inse att en ledarhund faktiskt inte "bara" är en hund utan ett livsvilkor för vissa människor.

Att en del människor tar med sig hundar in på affärer är ett jäkla ofog och skapar inte direkt mer förståelse för hunden som företelse men det finns ett annat problem. Min förra hund lämnade jag en gång utanför en affär när jag skulle in som snabbast och det var första och sista gången för när jag kom ut stod två väluppfostrade pojakr i 10 årsåldern och kastade småsten och retade hunden som inte var riktigt så där glad om man säger som så.

Sen när det gäller allergi så är det väldigt olika hur olika hundraser påverkar allergiker. Om man tar tex storpudel så har den en annan typ av hår än de flesta andra hundar vilket gör att den tom går att använda i familjer med lindriga allergibesvär även om jag personligen är emot alla dessa experiment där man köper en hund trots att någon (oftast ett barn) är allergisk mot djur. Slutar oftast bara med förlorare i form av barn som gråter när hunden måste omplaceras och även om hundar har en förmåga att anpassa sig till sin nya flock så undrar jag om det är så bra. Har sett hundar som varit omplacerade i åratal som får träffa sin gamla "flock" och den glädje den utstrålar och tyvärr också den matvägran som kan bli följden under en lång tid efter.
 
Off topic: Barn kan vara rätt elaka och utnyttja att djur är mindre vetande och har svårt att försvara sig sig. F*n vad förbannad jag hade blivit om jag sett något sådant.

Att en del människor tar med sig hundar in på affärer är ett jäkla ofog och skapar inte direkt mer förståelse för hunden som företelse men det finns ett annat problem. Min förra hund lämnade jag en gång utanför en affär när jag skulle in som snabbast och det var första och sista gången för när jag kom ut stod två väluppfostrade pojakr i 10 årsåldern och kastade småsten och retade hunden som inte var riktigt så där glad om man säger som så.
 
Vad som gör mig förbannad är hundägare som inte förstår var det är okej att ta med sig hundern och var man inte ska ha med sig jycken. Häromsistens så var det en dam som tog med sig hunden (modell större) in på affären Stadium.
Ja, människans dumhet upphör aldrig att förvåna. Har också sett detta nån enstaka gång, och man baxnar (men gud nåde den som säger till!). Enligt mina (rätt välgrundade) fördomar är de människor som beter sig så hänsynslöst redan ganska hopplösa, så försöker man tala dem tillrätta så tar det hus i helvete och de är kränkta och gudfan vet allt.

Ungefär som när mitt ex's då 79-åriga mormor ifrågasatte två unga föräldrar som började byta blöjor på sitt spädbarn på ett cafébord inne på NK i Umeå. Dels finns det skötrum, dels hör bajs inte hemma på bord där andra människor äter, tror jag var tantens logik. Hon fick en rejäl utskällning av en skrikande och fäktande mamma. Så mycket för civilkuraget.
 

avslutad210712

Gäst
Nu är vi lite utanför ämnet men jag vet inte vad som gått snett i samhället. När vi, dvs mina kompisar inte jag såklart, gjorde bus när vi var små och våra föräldrar fick reda på det så fick man en utskällning och man fick gå och be om ursäkt. Om man idag säger till ett busfrö blir man, om man har tur, kallad gubbjävel och har man otur får man en förälder på besök som skäller ut en och kanske tom hotar med stryk.
 
Tänkte bara skriva att det inte var alls några problem med att ta hunden på bussen. Chafförerna kommenterade det inte enns :)

Vadringen gick också över förväntan, han pinnade på själv på egna ben överallt och hela vägen förutom över hängbroarna.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.