Morgondagens/helgens aktivitet

Då ja sett populariteteh hos tråden "dagens aktivitet" så tänkte jag att jag startar tråden "morgondagens aktivitet".

Så kan man rapportera vad man gör och eventuellt få lite sällkap på aktiviterna ifall så önskas! Sen är det ju fritt fram att raportera med vackra bilder vad det blev utav aktiviteten oxå!

I morrn drar jag å minst en till Koppången för en skidtur med korvgrillning, kan nån hänga på på kort varsel så gärna det! Det är tokmycket snö å vackert däruppe!!!
 
Ha ha ja det såg ju kul och smått galet ut...!!! Min cykel står i källarn å surar för han inte får komma ut förrns till våren, man kanske borde ta å tänka om.... ;-)

Själv är jag nöjd å lycklig efter att fått en underbart härlig premiärtur på långfärdsskridskor idag! ToR Rättvik-Leksand på fina isar å i strålande solsken. Hoppas nu inte att det snöar till kvällen som de varnar för! Vill nämligen väldig gärna åka igen på söndag!!
 
Koppången i mitten av januari

Varannan helg är jag ledig fre-lör-söndag. Nästa gång blir 16-17-18 januari. Om vädret tillåter vore det kul med en skidtur i (på?) Koppången, med övernattning i tält eller snöhög. Någon som har varit där och kan ge tips? Finns det någon bra karta? Var startar man bäst?
Sällskap? Ja, varför inte. Min kondition är inte så bra just nu, så var beredd på en tur i lugnt tempo i så fall.
 
Sörskogskidning

Själv kan jag tänka mig en helg (eller ev vardag) på skidor i Sörskog (Bjursås). Själv har jag ingen bil, så det är beroende av färdkamrat.

Jag är en lugn skidåkare ;-)
 
Flunsan

Varannan helg är jag ledig fre-lör-söndag. Nästa gång blir 16-17-18 januari. Om vädret tillåter vore det kul med en skidtur i (på?) Koppången, med övernattning i tält eller snöhög. Någon som har varit där och kan ge tips? Finns det någon bra karta? Var startar man bäst?
Sällskap? Ja, varför inte. Min kondition är inte så bra just nu, så var beredd på en tur i lugnt tempo i så fall.

Konditionen blev inte bättre av influensan. I går var det som värst, nära 40 graders feber på morgonen. Turen är alltså inställd för denna gång - däremot vill jag fortfarande ha information, för turen blir av längre fram.
 
Troligen blir det en tur med skridskorna på sjön Björken, Grangärde imorgon och något roligare på lördag (men inte för länge).

Om nu inte snön sätter käppar i skären igen...
 
Varannan helg är jag ledig fre-lör-söndag. Nästa gång blir 16-17-18 januari. Om vädret tillåter vore det kul med en skidtur i (på?) Koppången, med övernattning i tält eller snöhög. Någon som har varit där och kan ge tips? Finns det någon bra karta? Var startar man bäst?
Sällskap? Ja, varför inte. Min kondition är inte så bra just nu, så var beredd på en tur i lugnt tempo i så fall.

Synd på influensan men då hann jag:

Sydost om vägen har polarhundklubben spår. Tyvärr finns ingen officiell karta över spåren. Alla är heller inte alltid öppna. Var inte det när jag var där. Kolla med polarhundklubben om info.

Finns parkering där stigen går in mot Blomtäkt, en gammal fäbod som är öppen för övernattning. Den andra är Flickeråsen. Från Blomtäkt går det en slinga upp på Tunturiberget (där det finns en sloggbod, och förbi Klubbhuset vidare söderut tillbaka mot parkeringen.

Från Blomtäkt går det ett spår söderut. Vi kom till en korsning där ett opreppat spår gick rakt fram. Tog man till vänster (österut) kommer man på en slinga mot Flickeråsen. Åt höger kommer man ut mot vägen igen och norrut tillbaka mot parkeringen. Från Flickeråsen går det spår ut till vägen och sedan parallellt med den norrut till parkeringen.

När vi var där var det kraftig dimma och vi åkte inte inte utanför spåren. Nordväst om vägen är orört tillika söder om Flickeråsen.

God tur och krya på dig!
 
Koppången

Synd på förkylningen! Du missade nog riktigt bra skaråkning tror jag. Vi åkte på bärande skare från Oradtjärn till Korskälla, oxå ett ställe jag vill rekomendera!

Eftersom jag nästan jämt tjatar om Koppången så måste jag ju oxå skriva något...

Jag har ju i min barndom tillbringat så gott som varje helg på Koppången, då mest på SPHKs spår men oxå skidandes runt i naturen. För info om polarhundsklubbens spår kolla: http://www.gavledala.sphk.se/ . Jag kan försöka se om jag inte borde kunna skramla fram en karta med deras spår på, men inte just nu. Det bästa är att det endast dessa spår som finns annars är det skoterförbud (tror jag iaf)

Fast Koppången är nog som bäst när man kan skida fritt och bara njuta av det vackra landskapet. Det är ett vackert myrlandskap med gamla snötyngda tallar. Det finns även en hel del sällsynta lavar, bla varglav (på fler ställen) samt Långskägg (i granskogen vid Tunturi men inte så lämpligt att nå på skidor skulle jag tro..) Både Blomtäkt och Flickeråsen kan man övernatta i men bered dig inte på att det är så varmt. Stort rum med öppen spis, eldar för kråkorna...

Det är nog bäst att starta vid Blomtäktsparkeringen (den stora parkeringen som är efter vägen) å så bara åka där det känns vackrast för dagen. Har ingen grön karta hemma så jag kan inte ge bättre tips än så... En fika vid slogboden vid Tunturi är fint, där har man bra utsikt över en myr.

Ja det var inte så bra tips känner jag men jag kanske uppdaterar detta senare, du får gärna höra av dig om du har frågor! Kanske jag följer med oxå!

Så till forumsämnet, till helgen blir det tjejhelg i Stockholm med kompisarna, så inget friluftsliv alltså... Å i morgon blir det skidåkning på Grönklitt.
 
Senast ändrad:
Komma ut på långfärsskridskotur?

Ska vi göra slag i saken och komma ut på en långfärdsskridskotur?

Vad säger ni övriga falubor och stea, ska vi säga en helg?
Är själv flexibel.

Tänker själv hyra skridskor vid Runns sjöbod (helgöppet 10-16), och tänker väl också åka där.
Är inte speciellt van åkare, har åkt långfärd en gång tidigare.
 
Ska vi göra slag i saken och komma ut på en långfärdsskridskotur?

Vad säger ni övriga falubor och stea, ska vi säga en helg?
Är själv flexibel.

Tänker själv hyra skridskor vid Runns sjöbod (helgöppet 10-16), och tänker väl också åka där.
Är inte speciellt van åkare, har åkt långfärd en gång tidigare.

Varför inte i helgen? Alla dala-utsidare som har lust att träffas och skrinna en tur kan ju träffas på Främby udde på Lördag kl 11? Föreslagen repa är turen runt Dejstolen 7 km eller turen runt Jungfruholmen-Björnungarna 15 km. Fika på lämpligt ställe mittvägs.

Någon på?

AV
 
Varför inte i helgen? Alla dala-utsidare som har lust att träffas och skrinna en tur kan ju träffas på Främby udde på Lördag kl 11? Föreslagen repa är turen runt Dejstolen 7 km eller turen runt Jungfruholmen-Björnungarna 15 km. Fika på lämpligt ställe mittvägs.

Någon på?

AV

Låter trevligt och jag hade gärna följt med, men tyvärr jobbar jag den här helgen.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...