Springer etc

Jag och förmodligen vår hund också gillar att cykelmotionera tillsammans.

Har testat dels orginalnorska Springer dels en italiensk variant som heter Walky Dog.

Den senare är lite lättre och smidigare att ta bort från cykelfästet men vår hund en samojedhane på 1,5 år ryckte av fästet på den första "Walky Dog" vilket jag tror berodde på att ja dragit fast fästet för hårt i sadelröret. Bättre att det glider och att man får peta tillbaka röret snett bakåt än att det blir för stort moment när hunden rycker hårt.

Synpunkter på dessa bägge modeller eller andra synpunkter på cykelmotion av draghundar och liknande raser tack!

Thure
 
Använder Springer ibland, tidigare med 36kg dobermann och nu 23kg aussie.
Har aldrig krânglat eller gâtt sönder, även om jag var skeptisk till plastöglan.
Jag använder en enkel nylonsele med vaderad bringrem pâ hunden, givetvis med reflexer pâ.
 
Har precis monterat en Springer på en av cyklarna i tanke att vänja min dansk-svenska gårdshund vid den inför nästa säsong. Var tvungen att montera den så att den är vinklad bakåt maximalt och då går den emot nedre bakgaffelröret. Då kan man, om man inte har foten för långt bak, komma runt med pedalen. Annars slår man i hälen. Antar att det beror på ramstorlek och cykelmodell. Eller kan man montera den på annat sätt?
Råkade dra av plastsäkringen när cyklen skulle genom en dörr och fastnade i något, så nu har jag jagat reda på reservdel.
Ska bli mycket spännande att vänja hunden vid denna. Har tänkt varva med hunden i cykelkorg, så det är två saker som ska läras in parallellt. Tips på detta mottages.
 
Vet inte vem som gör produkten men det finns en antenn som man kon montera på styrstången för 1-2 hundar som ska dra en cyckel.

sida på tyska men en bild säger mer än tusen ord

http://www.huskypower.ch/bike_velojoering.html

Samojeden borde väl orka dra lite eller...

Ps jag låter mina hundar dar mig i en lina som jag fäst i ett midjebälte. Från denna metod är jag dock avrådd ett flertal av mina bekanta. Har dock inköpt en dylik anten men förlagt den i förrådet :)
 
Fördelen med

en Springer eller Walky Dog är att man kan hantera en bångstyrig hund både när den drar framåt åt sidan eller vill dra bakåt eller stanna.

Med en lång lina är du beroende av att kunna styra hunden/hundarna med kommandon och jag tror att det även med väldresserade hundar kan bli ganska stökigt vid möten med andra hundar, viltspår i trafik etc.
Jag skall inte säga att det alltid är farligt eller tveksamt trafiksäkert med arrangemang som den tyska anordningen som sitter fast på cykelramen men jag ser fördelar med min snart 2-årige inte alltid lättstyrde hanhund Totte med Walky-Dog.

http://www.youtube.com/watch?v=yx1I8cFbqtk

http://www.youtube.com/watch?v=z7y8EMgSPEk mot slutet ser du Totte på isen.

Thure
 
Skulle avråda.

En hund som är för långt fram till höger i förhållande till cykeln kan kasta sig åt vänstra sidan framför framhjulet vilket kan ge en rätt spektakulär vurpa.

Thure

Har själv en Springer och har aldrig haft anledning att klaga på den.
Har använts både med 23 kg Groenendael och 43 kg Am Akita utan problem.

Akitan gjorde en gång en rusningsansats efter en flock kajor och hamnade då framför framhjulet.
Ingen vurpa visserligen, men han lärde sig väldigt snabbt att inte göra fler rusningar så länge han var kopplad till Springern.;)

/Ola.
 
en Springer eller Walky Dog är att man kan hantera en bångstyrig hund både när den drar framåt åt sidan eller vill dra bakåt eller stanna.

Med en lång lina är du beroende av att kunna styra hunden/hundarna med kommandon och jag tror att det även med väldresserade hundar kan bli ganska stökigt vid möten med andra hundar, viltspår i trafik etc.
Jag skall inte säga att det alltid är farligt eller tveksamt trafiksäkert med arrangemang som den tyska anordningen som sitter fast på cykelramen men jag ser fördelar med min snart 2-årige inte alltid lättstyrde hanhund Totte med Walky-Dog.
Thure

Jo, det är ett tränings /tävlings redskap. Hunden måste kunna höger och vänster på kommando.
Skulle aldrig falla mig in att ha den på en väg med högfrekvent biltrafik. Har dock ingen annan grund att cykla med hunden såvida jag inte vill träna den.

Möte med andra hundar. Teoreiskt ska mina hundar alltid dra framåt och får inte reagera på andra hundar när de drar. Men det är teori. Beroende på vilka andra hundar man möter kann dock detta beteende övas.

Man är således tvungen att välja väg / område / tid så att det är någorlunda lungt. Om man själv visar tolreans och tackar för den hjälp (oftast undanstigning när de ser att man kommer) av andra långsammare utegångere brukar det sällan vara något problem. När man är osäker är det bara att själv stiga av och hålla i hundarna.
 
Provade just en första kortis med springern: vi gick uppför en liten återvändsgata, och rullade nerför. Två varv, sen tyckte jag det räckte lektion 1. Kallt var det också. ;)

Först var han lite tveksam, men jag har gjort motsvarande manöver en gång tidigare med koppel istället för springer, så han var aningen van. Något jag märkte är att han hamnar oftast bredvid mitt bakhjul, vilket alltså innebär att jag måste kika neråt snett bakåt för att se honom. Det har kanske att göra med att han är så låg? Snöret som kom med är i sitt längsta läge. Valde näst yttersta öglan, visserligen, men det skiljer ju bara någon cm på dem.

Thure, är det så för dig med, att hunden hamnar lite bakom pedalen, vid bakhjulet (främre delen av bakhjulet uppskattar jag det till)? Är det något problem, mer än nu i början, när man vil ha extra koll på den lille rackaren?
 
Var hunden hamnar

beror på om den just då drar framåt eller bakåt eller bara följer med med slak lina.

Känns tryggast när hunden håller slak lina i början. Min hund är en dragvillig gynnare. Ju kortare lina från Springern ju bättre koll har du på hunden.

Ju närmare hunden är bakaxeln ju mindre vridande kraft kan hunden utöva gentemot cykeln.

Thure
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.