Vintertur med Alaskan Malamut pojke

Hejsan!
jag och min klass skall ut på 9 dagars vintertur, då ska jag och min sambo ta med våran 1.5år gamla malamut pojke. Han är en riktigt stor kille på 70cm i mankhöjd och snart 50kg tung!
Vi har varit ute myckt på fjällturer och han har varit med men aldrig på vintertur.

(Vi ska själva dra våra pulkor + att vi kommer åka mycket ospårat!!)

min fråga är den hur jag skall förbereda honom(hunden) på detta?

Vad ska jag tänka på?

Han är klövje-tränad, men är detta dåligt alternativ på vintern?
ska jag ta hans mat i min pulka istället?

Vilken utrustning krävs till detta?

Hur skall jag göra med tassarna? behöver jag ta med extra salva eller tassockar? om var kan jag köpa BRA sådana?

hur funkar det med påfrestningen på skelettet och musulaturen att gå djup snö för honom?

Kommer ni på något annat tips bli jag toppen glad!
NAMASTE/VARMA HÄLSNINGAR
Clara och Emanuel Elfalkhot
 
Hejsan. Jag är ingen expert på detta område men ska försöka komma med lite förslag iallafall.

Om ni inte har åkt nå skidor alls med honom så träna på hemmaplan först så att han inte blir rädd för era skidor eller springer ivägen hela tiden.

Är han klövjetränad så tror jag att han klarar det galant även på vintern, det är ju somsagt en stor o stark kille. Märker ni att han blir trött så lägg hans mat i pulkan ett tag så att han får vila.

Någonting som isolerar från snön behövs nog när han ska sova. ett litet liggunderlag eller nåt.

En bra hundsalva ska du absolut ha med dig utifall det är isigt o får sprickor i tassarna. Hundsockar är oxå väldigt bra att ha med. Detta finns billigt på wildo.com. Sockarna kan du även sy själv så att dom får perfekt passform.

Om ni går mycket i lössnö så kan han säkert få lite träningsverk men han är ju draghund så jag tror han klarar det galant.

Hoppas jag var till någon hjälp.

Mvh Daniel
 
Du skriver inte hur långa dagsetapperna blir men att ni kommer att åka mycket ospårat. Att pulsa i djupsnö är väldigt jobbigt, prova själv. Ska hunden dessutom dra en pulka (jag tolkar det så?), tja, risken finns att han stannar(!) och vägrar gå vidare. Han är fortfarande ung och har inte utvecklat den mentala hårdheten att tackla sådant som är ovant för honom. Grabben kommer att bli den svgaste länken i er kedja, trots sin storlek och styrka.
Har ni ingen snö hemma träna honom i miljöer med liknande förutsättningar. Sök upp "surmyrar" och kör långa pass. Jag förutsätter att ni har en bra grundträning på honom.
/Tord
 
tack så himla mycket för snabba och givande svar!

japp han har väldigt bra grundträning, väldigt fin i kroppen och har inte haft problem eller anmärkningar på höfter eller skelett.
han skall INTE dra något och om eventuellt slippa sin klövje väska också....

dagsetapperna kommer som längst bli 1.5-2mil men vi kommer nog att träna mycket på att bygga bivacker och dylikt då blir det inte så långa etapper alls.

/Danne/ hur syr man egna och du något tips och vad skall jag använda för material?
 
Jag har ingen egen hund, men har gått ganska mycket turer där hundar har varit med.
Min erfarenhet är att hundar ganska snart fattar att det är lättare att gå sist i ledet efter skidåkare, där snön har packats. I början är det jättekul att springa åttor runt skidåkarna, men ganska omgående faller dom in i ledet. Utför verkar de uppskatta bottenlöst puder lika mycket som vi!
Det mina kompisar har upplevt som jobbigt i början är att hunden inte förstår att stålkanter är vassa, en av dom har burit sin ena vovve två timmar tillbaka till bilen efter att hunden skurit sig illa.
 
Vid 1½ års ålder ska man ju kunna börja hårdköra Malamuter så ett par mil om dagen klövjad ska nog inte vara några problem.
Va stor han va... 70cm o 50 kg!!!!
 
Använd ett tyg av bävernylon eller liknande och kardborrband. Många syr i fleece oxå men bävernylon håller bättre.

Sy som en på som han kan ha tassarna i. Tänk på att han spärrar ut tassarna när han går i snön bara.

Ta i ordentligt på höjden så att sockarna inte ramlar av. Lycka till.

//Danne
 
öringen; sa:
AkelasHusse; sa:
Vid 1½ års ålder ska man ju kunna börja hårdköra Malamuter så ett par mil om dagen klövjad ska nog inte vara några problem.

Så tänkte jag också, särskilt när det var en välbyggd hund. Och ska en malamute verkligen behöva sockar?
Stopp och belägg! Synes mig lite "Jack London-romantik-varning" här! Hårdköra? Inga sockar? Vi talar inte längre om en ras fostrad av Alaska. Vi talar om en ras fostrad av amerikanska ringdomare! Ok, lite hårt dömt ;) Men likt SH:n och samojeden är ursprunget "moderniserat" och "tillrättalagt", därav behovet av sockor och en realistisk hållning till rasens förmåga att tåla "hårdkörning". Inte för inte som rasklubben ser på hårdkörning som en möjlighet, teoretiskt ;) http://www.malamuteklubben.se/
Efter nya fakta i fallet "Pojken" hyser jag dock inte minsta tvivel om att han kommer att klara sin uppgift väl. Som nämnts tidigare kan stålkanter vs tassar bli det största problemet.
 
osse; sa:
öringen; sa:
AkelasHusse; sa:
Vid 1½ års ålder ska man ju kunna börja hårdköra Malamuter så ett par mil om dagen klövjad ska nog inte vara några problem.

Så tänkte jag också, särskilt när det var en välbyggd hund. Och ska en malamute verkligen behöva sockar?
Stopp och belägg! Synes mig lite "Jack London-romantik-varning" här! Hårdköra?

När det gäller "hårdkörning" så är det väl en definitionsfråga, men om hunden bara vältränad ska det inte vara nåt problem att den går klövjad på en dylik tur.

Jag ifrågasatte om en Alaskan malamute verkligen behöver sockar för att gå på en niodagars vintertur med en skolklass.
[Ändrat av öringen 2006-12-17 kl 09:58]
 

avslutad210712

Gäst
Svårt att lämna ett generellt svar en min erfarenhet av hundar och snö är:

Pulsa i lössnö är tungt för hundar och en stor tung hund lär gå genom hela tiden så det blir tungt för honom.

Varför skall hunden vara klövjad om Ni lika kör pulka. I mina ögon totalt tokigt tänkt om Ni inte är ute efter att göra det extra tungt för hunden. I våras la sig våran hund (25 kg) på min pulka där det var skoterspår och plant och det märktes inte ens för min del med den extra tyngden.

Hundar lär sig som sagt snabbt att gå bakom i skidspåret och de lär sig lika snabbt att ställa sig på bakänden av skidorna vilket inte är riktigt lika skoj.

Och en fundering - varför skall Ni åka där det är lössnö för det är tungt inte bara för hunden.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.