Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Blir nästan lite konstigt att ge tips om ”ingen prisgräns-knivar” då du älskar moraknivar så mycket (dock inget ont om moraknivar!)... Om huggande (av typ slanor?) är en tänkt huvuduppgift så behövs ju lite tyngd. Om du gillar svenskt så kanske Fällkniven A1 eller A2? Annars är ju något sådant här attraktivt, för mig åtminstone http://www.honmamon.jp/fs/honmamon/gr322/1110550

Hej,

Jag får uttrycka mig tydligare nästa ggn.

Vid köptips brukar budget vara en viktig del, det är kvalitet och personlig rekommendation som är viktigt för mig, inte att kniven är prisvärd i det här fallet. Jag tänkte att eftersom mora garberg är väldigt (enl mig) prisvärd så behöver man inte rekommendera knivar endast i en lägre prisklass.

Ska definitivt kolla på A1 och A2.
 
Senast ändrad:
Trevligt. Vilken bladlängd? I produktionssegmentet brukar jag alltid rekommendera JK Peltonen M95. Jag har den och även en Fällkniven A2 som nämndes. A2 är en riktig fin kniv men lite väl stor att kånka på.

Stort tack, ska titta på båda dessa, antar du menar JP inte JK. Bladlängd, svår fråga, jag får återkomma. Den ska vara mobil men kommer inte att vandra med den, så inget monster får bli svaret än så länge.
 
JP är det ja. M95 är så pass lätt att man utan bekymmer har den hängandes i bältet vid vandring också. A2 får man ha i ryggan.
 
JP är det ja. M95 är så pass lätt att man utan bekymmer har den hängandes i bältet vid vandring också. A2 får man ha i ryggan.

M95 och A2 är stora, måste hålla i knivarna. Spontant känns A1 som en riktigt intressant kniv, ett steg upp i strl från garberg. Finns ju i en pro-variant också.
 
M95 och A2 är stora, måste hålla i knivarna. Spontant känns A1 som en riktigt intressant kniv, ett steg upp i strl från garberg. Finns ju i en pro-variant också.

Jag har hållt i alla de här knivarna. M95 är mycket lättare och behändigare än A1. A1 är väl tung att bära i bälte. M95 är gjord av 80crv2, ett segt starkt stål med rätt värmebehandling. Nu har jag den äldre och planslipade M95.
A2 är en Best. Men ett gott och lättare alternativ till liten yxa.
 
Sakta men säkert så byggs det en jaktkniv med flåstuk. Handslipat till 400 korn nu. Ska sätta på mässingsguard och skalor av redwoodvril sen.

BcImscl.jpg
 
Vill även ha tips på en bushcraftkniv för att komplettera min garberg som jag fullkomligt älskar! Kanske något större då jag hugger mycket, ej vansinnigt stor och kvalitet/hållbarhet måste vara grym.

https://www.varusteleka.com/en/product/terava-jaakaripuukko-carbon-steel/56524
(Jag har den rostfria och baserar rådet på den).

Fast hugger du mycket så är nog en skrama det du letar efter.
https://www.varusteleka.com/en/product/terava-skrama-carbon-steel/30189
(Jag har inte testat denna själv men recensioner finns i drivor)
Kanske större än efterfrågat men en mer ren huggare.

Ska du bära två knivar sparar du vikt och får bättre funktion genom att ha en liten för fingörat och en större för grovgörat. Att ha två knivar med liknande egenskaper tillför bara en reservkniv.
 
Knivval..

Efter lite funderande känns det som att strl kommer att vara liknande Fällkniven A1, tyvärr set det ju ut som att A1 Pro haft en del problem med handtaget, jag gillar arbetshästar.. är A1 kanske att föredra trots allt. Någon som äger och kan kommentera?

Många jämför A1 med ESSE 6, någon som har denna eller båda och kan bjuda på input gällande val av dessa?

Stryktålig, kvalitet, ok på att hugga och batoning men ej yxa utan ett steg upp från mora garberg räcker. Moran har lite kort blad för det jag gör eld av när jag är ute, men behöver inget monster.
 
Efter lite funderande känns det som att strl kommer att vara liknande Fällkniven A1, tyvärr set det ju ut som att A1 Pro haft en del problem med handtaget, jag gillar arbetshästar.. är A1 kanske att föredra trots allt. Någon som äger och kan kommentera?

Många jämför A1 med ESSE 6, någon som har denna eller båda och kan bjuda på input gällande val av dessa?

Stryktålig, kvalitet, ok på att hugga och batoning men ej yxa utan ett steg upp från mora garberg räcker. Moran har lite kort blad för det jag gör eld av när jag är ute, men behöver inget monster.

Fällknivens fyrkantiga skaft har en helt annan ergonomi än din morakniv har så se till att ha returrätt alt testa en innan köp. När du testar så gör även finlir då a1 inte på något sätt är för stor för att kunna klara av sådant hjälpligt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.