Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Den (in)famösa 346:an från Frosts:

Ärligt talat så är jag lite kluven inför den här modellen.

Kniven lanserades ju som en jaktkniv men som en sådan borde den ju äga ett fullt flatslipat blad? Den skandinaviska slipfasen brukar man tillskriva knivar vars syfte är någon typ av träbearbetning/täljning, osv.

~Paul~
 
val av kniv

Jag kapar denna tråd för att be om ett råd - jag önskar investera i en kniv som fungerar både för att rensa/filea fisk och allmänt bruk, t ex tälja träbitar från större vedkubbar för att ta med i ryggan som startbränsle när jag ska tända en eld
 
Den (in)famösa 346:an från Frosts: Ärligt talat så är jag lite kluven inför den här modellen.

Kniven lanserades ju som en jaktkniv men som en sådan borde den ju äga ett fullt flatslipat blad? Den skandinaviska slipfasen brukar man tillskriva knivar vars syfte är någon typ av träbearbetning/täljning, osv.

~Paul~

Samma här, kluven alltså. Den är nog i vissa avseenden (som flåkniv t.ex) fullt fungerande även som jaktkniv, men i andra (buköppnare) relativt värdelös. Den har ju något ”eget” som man får uppskatta, men jag stör mig på det stora fingerskyddet och den ännu större ”ändbutten” som känns begränsande, skulle inte ta med den i skogen för varken jakt eller camping
 
Jag kapar denna tråd för att be om ett råd - jag önskar investera i en kniv som fungerar både för att rensa/filea fisk och allmänt bruk, t ex tälja träbitar från större vedkubbar för att ta med i ryggan som startbränsle när jag ska tända en eld

Oj. Så många frågor :) Den perfekta kniven som är jättebra till allt finns som bekant inte, och här sätter du verkligen två diametralt olika användningsområden mot varandra. Om man begränsar sig till att rensa fisk (och skippar filé-biten) och tälja trä blir väl det väl en klassisk rostfri skandinavisk friluftskniv med runt 10cm blad. Mora 2000 var inget dåligt förslag, ett annat kan vara en variant på puukko, eller kanske köpa en äldre Normark/Fiskars (som jag själv håller högt som ”allmänkniv”, på bild nedan) på Tradera vid tillfälle så gör du miljön en tjänst också :)
 

Bilagor

  • D8835F23-FA04-406F-9C3D-2BE2DA5A3458.jpeg
    D8835F23-FA04-406F-9C3D-2BE2DA5A3458.jpeg
    244.4 KB · Visningar: 474
En ytterligare lärdom i mitt nuvarande hobbyprojekt, på temat skapa egna verktyg. Det är ett metallsågsblad jag slipat till på bandslipen, har gjort fyra olika ”höjder” av ändarna av två olika blad. Om man föredrar att ha en hygglig passning av tången in i ett trähandtag, om inte annat för att spara på epoxylim, gör detta verktyg tillsammans med långa borr av mindre diameter underverk. Först borra ett tillräckkigt djupt hål med borr av samma diameter som tången är bred, sen såga sig upp/ner motsvarande tångens höjd.
 

Bilagor

  • E0089CAA-2609-44C1-9EDD-542A96D2FDB8.jpg
    E0089CAA-2609-44C1-9EDD-542A96D2FDB8.jpg
    95 KB · Visningar: 359
Jag kapar denna tråd för att be om ett råd - jag önskar investera i en kniv som fungerar både för att rensa/filea fisk och allmänt bruk, t ex tälja träbitar från större vedkubbar för att ta med i ryggan som startbränsle när jag ska tända en eld
Precis som henjon antyder så är det svårt att kombinera alla dessa egenskaper hos en enda kniv. Det kommer därför alltid att handla om stora kompromisser.

Dessutom infinner sig frågan hur mycket du är beredd att lägga rent prismässigt på kniven?

~Paul~
 
En ytterligare lärdom i mitt nuvarande hobbyprojekt, på temat skapa egna verktyg. Det är ett metallsågsblad jag slipat till på bandslipen, har gjort fyra olika ”höjder” av ändarna av två olika blad. Om man föredrar att ha en hygglig passning av tången in i ett trähandtag, om inte annat för att spara på epoxylim, gör detta verktyg tillsammans med långa borr av mindre diameter underverk. Först borra ett tillräckkigt djupt hål med borr av samma diameter som tången är bred, sen såga sig upp/ner motsvarande tångens höjd.

Smart lösning. Har själv aldrig gjort en sticktånge. Men det kommer!

På tal om trevliga fickknivar så vill jag visa upp den här Loveless-designade fickkniven. Jag tycker bladprofilen är HELT FANTASTISK.
 

Bilagor

  • loveless.jpg
    loveless.jpg
    43 KB · Visningar: 334
Pengar är inget problem :)

Bara att beställa en custom. Blir 'ändå inte så dyrt. För 2-3-4000 får du en förnämlig kniv. Jag tycker att den finska kniven som henjon postade bild på ovan är en förträfflig kompromiss. Möjligen ska bladet vara planslipat istället. Be en knivsmed göra något liknande i ett bra rostfritt stål, med en kydexslida till. Den här killen är en konstnär och har stenkoll. Här ett par exempel på hans alster. Be honom göra något t ill dig. Ligger bra i pris också.

https://www.manchevknives.com/
 

Bilagor

  • sm1.jpg
    sm1.jpg
    34.2 KB · Visningar: 288
  • sm2.jpg
    sm2.jpg
    41.5 KB · Visningar: 283

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.