Kan en fästing sitta kvar på katt i flera veckors tid

Har aldrig i mitt liv varit i kontakt med en fästing
men nu sitter en på min katts bakben och tycks trivas förträffligt där sedan flera veckor ! Jag är för pjåskig för att röra vid den och ingen annan har heller fått ta den . Har fått så många råd att jag anammat att den ska trilla av av sig själv när den är klar. Som Ni förstår är jag lite av en insektsfobiker så jag gillar inte läget ! Min katt har aldrig varit ute mer än på balkongen och själv traskar jag inte i
naturen precis så var kom den rackaren ifrån ???
 
Sluta fjompa dig, ta tag i kräket (fästingen) och dra ut den. Dom lâter kul när man eldar upp dom :) (fortfarande fästingen).
Katten mâr bättre utan parasiter.
 
Hej Snuttanli.

snuttanli; sa:
Som Ni förstår är jag lite av en insektsfobiker så jag gillar inte läget !

Eftersom varken fästingar eller katter är insekter så kan du vara lugn ;)

"Upp till en vecka" kan fästingar suga blod enligt Nationalencyklopedin. Men det är väl bara att ta bort fästingen om den stör dig?
Att övervinna sitt pjosk är stärkande!

På var fästingen kom ifrån svarar jag: pass. (Antagligen utifrån.)
 
gundj; sa:
Sluta fjompa dig, ta tag i kräket (fästingen) och dra ut den. Dom lâter kul när man eldar upp dom :) (fortfarande fästingen).
Katten mâr bättre utan parasiter.

Mkt viktigt att göra i rätt ordning... FÖRST separera fästing och katt och SEDAN elda upp en av dem... :)

/M
 
granbom; sa:
gundj; sa:
Sluta fjompa dig, ta tag i kräket (fästingen) och dra ut den. Dom lâter kul när man eldar upp dom :) (fortfarande fästingen).
Katten mâr bättre utan parasiter.

Mkt viktigt att göra i rätt ordning... FÖRST separera fästing och katt och SEDAN elda upp en av dem... :)

/M

Annars kan katten börja låta som en hund, "Voff"!;)

Seriöst, om du inte själv klarar av att ta bort fästingen så sök upp en veterinär.
 
öringen; sa:
granbom; sa:
gundj; sa:
Sluta fjompa dig, ta tag i kräket (fästingen) och dra ut den. Dom lâter kul när man eldar upp dom :) (fortfarande fästingen).
Katten mâr bättre utan parasiter.

Mkt viktigt att göra i rätt ordning... FÖRST separera fästing och katt och SEDAN elda upp en av dem... :)

/M

Annars kan katten börja låta som en hund, "Voff"!;)

Seriöst, om du inte själv klarar av att ta bort fästingen så sök upp en veterinär.

Eller skaffa dig en karl i huset. ;-)
Billigare än veterinär är att gâ till apoteket och köpa en fästingborttagare, den varianten som ser ut som en penna med ett litet lasso i spetsen funkar väldigt bra.
Du slipper röra fästingen och om katten är väl dresserad sâ slipper du röra den oxâ.
Spola ner fästingen pâ dass sâ slipper du just den i fortsättningen.
 
Fästingar ska tas bort så fort som möjligt. Bär kräket på Borreliabakterien överförs den efter c.a. 24 timmar om fästingen får sitta kvar. Kläm inte på fästingens mage när den tas bort, då injiceras ev. Borrelliabakterier då de uppehåller sig i fästingens mage.

Nu har det gått en vecka, men ta bort den ändå. Jag tycker de bästa fästingborttagarna är de gröna små kofötter, stora modellen, som också finns på apoteket. Kila in den så långt det går och bara bänd till, plopp. En ren njutning att sedan sätta tändaren till fästingen.

Raskesven
 
Men är du säker på att fästingen inte kan överleva?

Den kanske har många års lyckligt liv framför sig som den nu brutalt berövas .... :)

Med vänliga hälsningar,
Aina
 
gundj; sa:
Mina hundar vill väldigt gärna äta upp fästingen som hämd, dock tycker jag nog är för lâgt stâende individer för att förstâ ett sâ komplicerat begrepp som hämd, sâ jag sköter den saken ât dom.

Respect!! Att äta upp fästingen skulle nog inte ens min gamle kurskamrat som annars åt diverse larver etc göra!

//Anders
 
graylingman; sa:
gundj; sa:
Mina hundar vill väldigt gärna äta upp fästingen som hämd, dock tycker jag nog är för lâgt stâende individer för att förstâ ett sâ komplicerat begrepp som hämd, sâ jag sköter den saken ât dom.

Respect!! Att äta upp fästingen skulle nog inte ens min gamle kurskamrat som annars åt diverse larver etc göra!

//Anders

Så det blir när man inte tänker innan man skriver *asg*
Jag eldar upp fästingarna, eller mosar dom, eller spolar ner dom på dass, jag äter inte upp dom.
Skyller på Anita Ekberg / Dolph Lundgren-syndromet
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
enSAM Fästing Hundsport 8
Hur ser en fästing ut? Skulle behöva snabbt svar. Hundsport 20
Tranan Hur ska klöjveväskan sitta? Hundsport 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.