Dragträningstips Unghund

Hej.
Jag har en Schäferhane (9 mån)som jag vill träna drag med, dvs jag springer och han före i sele/lina. Min erfarenhet när jag sprungit med andra hundar är att de drar inte. Bör man ha en s.k. hare framför. Jag vill inte att det blir fel från början, har löpt en gång med honom, han sprang före men han drar inte.Oftas så slakar linan att jag måste hålla i den, ska man ha kort lina i början?
Tacksam för lite tips!
 
När jag har kört in mina hundar så anväder jag expander så att belastningen inte blir så stor på en gång, väldigt korta sträckor och sen släpper jag lös dom. Om man har en annan hund som kan få låna ibörja att ha brevid i sele så kan dom trissa upp varandra, och då börja dra. Och från börja ska allt vara roligt och positivt, inte jobbigt.
 
Tack för svaret. Jag har expanderlina, får försöka låna en hund. En kort strecka är ca:100 m ?
och efter det fortsätter du att springa med hundarna lösa om jag uppfattade dig rätt.
 
Nån som vet vilken sida?

Jag hittade en gång hemsidan för dom som tävlar med hund och löparskidor. Svensk sida. Någon som vet adressen? Hur som helst, där stog massa tipps om hur man lär hunden att dra. Eftersom dom flesta kör med fågelhund behövdes det visst en del trix.
 
ett 3-400 meter kan du köra sen kan du låta hunden vara lös en bit för att sen kopla på igen, men inte trötta ut hunden
 
Draghundstips unghund

Tack grabbar! Har varit inne på sidan ni pratat om och läst lite tips om dragträning för brukshund. Nu har jag två varianter som ska prövas
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.