första gången i ett hundspann

Jag skulle gärna låta min hund dra med i ett hundspann. Nu har jag upptäckt att det finns en Polarhundklubb på min ort trots den sydliga breddgraden och jag behöver lite tips så jag inte gör bort mig helt inför dom.

Är det möjligt att bara sätta in en ny hund på en annans plats i ett spann?

Som det är nu drar min hund (dobberman-rottweiler) när vi åker skidor och inlines. Han håller ett relativt lågt tempo och går helst i passgång när det går snabbare. Han kan och lyder "höger", "vänster" och "stanna", och jag även ett glatt ljud som betyder att han ska springa snabbare. Han är inte inkörd på något sätt, mer än att jag började med att gå efter honom när han hade selen på sig.

Nu är det ju inte alls säkert att dom vill ha med mig. Jag har ju inte ens en polarhund. Har ni några tips för hur jag kan introducera hundsspann för min älskling, eller är det bara att han får hänga med när dom andra springer? Lämplig placering i spannet? Han är 5 år, 55 kg stor, snäll och undviker helst konflikter med andra hundar.

/ Camilla
 
1. Du behöhver inte ha en polarhund för att dra en släde eller något annat. På kontinentten används något som kallas 'hounds'. Jag vet inte om det är en riktig rasbenämning men de är korhåriga och attans snabba.
2. Ja man kan hänga in en främmande hund i ett främmande spann. Man måste dock vara lite försiktig. Du kan knappast räkna med att integrera din hund socialt med ett annat spann. Det upstår ganska säkert rangordingskamp och en dominant hund kan det vara komplicera det hela.

Det gäller alltså för dig att hitta någon som är beredd att låta dig testa. Du bör också se till att du har en riktig dragsele. Det är säkert att de för slädhundsstorleken passar. Paceringen avgör spannägaren bäst.

Du kan ju ocksåbörja med att spänna hunden framför cykeln. Med linhållare / riktare monterat på styret men du bör ha en ryckdämpare.

Problemet med att låta hushundar dra är att de flesta inte vill att de drar när de promenerar normalt. Tränas dragreflexen bort genom idog fotgång, kan det vara trixsigt att få dem att dra på riktigt.

mw
 
LillaMilla; sa:
Nu har jag upptäckt att det finns en Polarhundklubb på min ort trots den sydliga breddgraden och jag behöver lite tips så jag inte gör bort mig helt inför dom.

Polarhundsklubb i Skåne. Var?

/Andreas, som också kör lite drag med "fel" ras.
 
Polarhundklubb....

Hej!

Vill bara svara lite snabbt på ditt inlägg Camilla.
Visst kan du kontakta polarhundklubben...antar att det är SPHK södra du har upptäckt?

Oftast går det bra att sätta in en ny hund i spann, polarhundar är vänligt sinnade till andra hundar. Men som Magnus skrev , det gäller o hitta nånstans att sätta in honom.

Förr (ja, för några år sedan) fanns Slädhundklubben Rusken i södra sverige. Den var till för alla raser.

Jag som skriver har siberian husky- 17 st, bor i Jämtland -nyligen hitflyttad från Jönköping för att köra hund :))

MVH Malin
 
cykel, det låter farligt

Nja, det där med cykel låter inte som en bra idé tycker jag. Om en hund är ovan att dra är det nog bättre med något mer stabilt bakom, annars kan ju hela upplevelsen förstöras ganska snabbt. Han drar ju redan vid skidor och inlines-åkning, så jag vet att han vill. Han verkar också kunna skilja på koppelgång och att dra.

Jag har en superfin nomesele, måttbeställd dessutom, som jag köpte på Jens Hundartiklar.

// Camilla
 
11.00 11/3 Bruces skog, Helsingborg

ala; sa:
Polarhundsklubb i Skåne. Var?

/Andreas, som också kör lite drag med "fel" ras.

Jag är inte riktigt säker på om detta är den officiella Polarhundklubben som ni pratar om, men det kan vara. Iallafall så har dom träff i Bruces skog, Helsingborg den 11 mars 11.00. Det är 18 stycken anmälda sa Jessica som jag haft kontakt med. Man kan nå henne på polarhundar@hotmail.com . Träffen inriktar sig till dom som är nybörjare inom drag.

// Camilla
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.