vilken ras?

Till Thure om jaktinstinkt

Hundar finns i det närmaste hur många åsikter som helst om. Jag tror inte att jaktinstinkten kan tränas bort. Däremot är det en lydnasfråga om den tar överhanden eller inte. En fördel med jakthundar jämfört med andra raser är att det är lättare att förutsäga vad de gör vid möte med vilt. De är avlade för att genomföra olika jaktmoment som att driva, ställa, stöta etc beroende på ras. Självklart kan de ändå hitta på satyg som de inte har varit avsedda för. Raser som används i jakt som jägare (dvs direkt dödar bytet - inte tillåtet i Sverige) utomlands eller historiskt medför enligt min mening en extra osäkerhet vid kontakt med vilt.

Speciellt bland fågelhundarna finns det raser där lydnad har prioriterats i aveln. Där kan det tex vara lämpligt att leta efter en hund där chanserna är stora att hitta en hund som med liten insats inte driver.

Jag tänker inte argumentera för någon speciell ras. Olika personer trivs med olika kynnen och storlekar på hundar. Ungefär som med bilar, knivar, tält och olika varianter på långfärdsskridskor. Se till att du får träffa några individer ur varje ras du på pappret är intresserad av och fråga efter nackdelarna med raserna. Det positiva glömmer sällan ägarna bort att berätta.

Hälsningar

Tommy

Nackdelar med spaniel: Uppsöker varje surhål som finns och har en tendens att samla på skräp i pälsen.
 
Re: Väcka tråden?

thureb; sa:
Inga svar på min fråga från förra veckan. Hittade denna text på Google "Samojeden som brukshund" http://www.polarhund.no/saraadet/artikler/AICOREDN.htm

En samojedägare jag talade med menade att det finns två grenar av samojedkennlar i Sverige. En gren är mera intresserade av exteriör och utställningar och de hundarna är ofta lite slöare och ängsligare.

En annan gren sysslar med draghundssport och de hundarna är tåligare och vaknare och mera arbetsbenägna.

Stämmer detta?

Thure
Förmodligen, de som vill ha draghundar för tävling avlar de hundar som är snabba. 'Skönhet' är något helt annat. För arbetshundar som huskies eller bordercollies tillåts dock officiellt saker som selektioneras bort hos andra raser. Blå ögon t ex. Nu ska man inte tro att tävlingskriterierna nödvändigtvis är 'bättre' än skönhetskriterirena. Tex är tävlings SH betydligt korhårigare på kontinenten för att de används för kort och medeldistans-lopp och inte sover ute. Luftkylningen fungerar alltså bättre. De är förmodligen inte lika lämpade för 'jobb' i norra Sverige och Finland.

En renrasig hund med papper dig möjlighet att med din hund delta i de tävlingar och aktiviteter som annordnas av rasklubbarna. Om du är intresserad av friluftliv ska du hellre välja en kennel vilkens ägare ochså är intresserad av friluftsliv. Skulle du, vilket jag tvivlar på, vara intersserad av att visa din hund på Älvjsö mässan ska du köpa den av någon som visar sina hundar på mässor.
 
Re: Följdfråga Samojed

thureb; sa:
Andra delar av familjen än jag är mycket intresserade av att skaffa en Samojedspets.

Men jag är lite tveksam till om inte jaktinstinkten kan ställa till trassel. Vi bor på en skogstomt med mycket rådjur och en hel del harar som går över tomten dagligen. Vi vill inte ha något staket mot skogen.

Går det att träna bort jaktbeteendet så att Samojeden stannar på tomten även om hunden är lös?

Jag har inget emot att hunden skrämmer iväg rådjuren och hararna en bit men vill inte behöva springa ut och söka hunden i skogen annat än undantagsvis.

Vilken av hundarna i den här tråden skulle kunna vara ett bra alternativ i det här avseendet?

Själv tror jag rätt mycket på Grosser Schweitzer Sennenhund, någon med erfarenheter av den rasen eller de mindre varianterna av Sennenhund?

Thure

Det blir nog mer sällsynt med harar och rådjur på tomten om ni har en hund där.

Det går aldrig att träna bort jaktbeteendet men det går att träna på att bryta det när du själv är där. Att få en hund att låta bli en sån synretning som en hare/rådjur utan att du är där och bryter är omöjligt, oavsett ras. Antar att du inte menade att den skulle klara av det heller? ;)
 
Återkommer

med praktiska erfarenheter. Tingade en Samojedhanhund igår. Den är bara 3 veckor så vi får den först om ett par månader.

Thure
 
berner sennen?

Har du tittat på den eller någon av de andra sennenvarianterna? Mysiga hundar, går gärna långt, kan bära, kan läras att vara lösa och har för det mesta ett trevligt temperament. Ganska lugna också.
 
Löparhund?

Joo hund vore kul att skaffa om ett tag. Bra tråd!

Svensk lapphund; Gillar den att springa?

Min man brukar köra långlöparpass ett par gånger i veckan, typ 20-25 kilometer. Jag vet inte vad som är normalt för hundar att klara, men svärföräldrarnas vältränade jakthund (blandras vaktel och nåt annat) fixar i alla fall inte mer än fem kilometer i hans tempo. Det vore ju roligt med en robust och bra hund som hänger med på det mesta, som gillar att jobba och klarar att bära lite packning.
 
gundj; sa:
Titta pâ Lappsk vallhund om du är ute efter liknande hundtyp, men mindre päls och mer ös.
http://kennet.skk.se/rasinfo/rasinfo.aspx?raskod=518

Oj, du de ser ju verkligen robusta ut, och att pälsen är kortare kan väl inte vara annat än bra... Känner ju ingen sådan hund personligen (ännu), men att döma av fotona som finns upplagda så verkar de ju vara mycket fjällvänliga! Dessutom ser de vackra ut. Det står ganska lite om deras egenskaper. Hur är de med barn, och hur är det med deras vaktinstinkter?
 
gundj; sa:
Lapphund är inte längre vad den har varit, nu är den baby-surrogat för tokiga kärringar.

Titta pâ Lappsk vallhund om du är ute efter liknande hundtyp, men mindre päls och mer ös.
Lapsk vallhund är också fin, och säkert mer av en löparhund än svensk lapphund, givet dess kroppsbyggnad. Däremot har svenska lapphunden en schysst karaktär (baby-surrogat för tokiga kärringar, vart fick du den ifrån? :) och är fortfarande en psykiskt mycket intressant ras, robust och allmänt outslitlig. Vår Nilak går i alla fall tills han stupar, sover ute i -20 på snö och vind, försvarar fångad fisk mot minken etc. Kanske är han ett baby-surrogat, men som en mellanstor hund som inte tar för mycket plats men fortfarande har huvet på skaft och uppvisar någon slags "integritet", så duger han gott.

En lapsk vallhund springer säkert längre etc, men då uppstår även kravet på motion, stimulans etc. Som renodlad brukshund vet jag inte om jag skulle välja en svensk lappis, men någon knähund tror jag inte många skulle gå med på att säga att den är (de flesta brukshundar blir ju väldigt domesticerade med tiden, givet enveten lydnadsträning, annars tar man bort dem om de inte fyller sin funktion).

Om nåt år, när vår lapphund är fullvuxen, då får han nog följa med på 10+ kilometer löpning. Än så länge är han för liten. Men annars kan han ju hänga med på halva mina långpass, och sen stanna hemma. En
 
sorry räven ;-)
Jag tog kanske i lite, men tyvärr så är det många som tillbringar sitt liv springandes i vänstervarv.
Jag har tränat ihop med några Lapska vallhundar och tycker dom är trevliga.
Lite skälliga kanske men det hör väl till :)
Lite reserverade mot främmande, men det är ju många raser o blir ju lite till vad man gör av det.
Verkar vara praktisk päls och lagom storlek och relativt frisk ras.

Annars skulle kanske en Aussie kunna passa dig.
Det är en hund som ställer upp på allt.
Fast då får du räkna med pälsludd på golvet :)
http://hem.passagen.se/hdjerf/pepsi.htm
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
furir Vilken skackel? Hundsport 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.