vilken ras?

Iditarod race

Man måste inte ha en hund som SER tuff ut för att göra tuffa saker. Denne man har genomfört 4 Iditarod (tvärs genom Alaska) med team bestående helt av pudlar!

running.PNG
 
-PaTRiC-; sa:
hanfa skrev:
-PaTRiC-; sa:
mm.. samojed, små irriterande kräk om jag skulle säga vad jag tycker..

Då ska du nog va tyst om du inte kan formulera dig bättre eller ens motivera.

behöver jag informera dig om att du bör torka snoret och skaffa ett jobb?

Hahaha som jag trodde då, inget sofistikerat bakom det tangentbordet. Skulle du föreställa gammal och vis där så lyckades du tyvärr bara med det förstnämnda. :)

Men du ska få en chans till, stå upp med ditt fulla namn som alla andra gör och motivera varför DU tycker att samojeder är små irriterande kräk och varför du kände att det passade att skrivas.

Är förövrigt på god väg till ett bra jobb, 1,5 år kvar av utbildningen bara.
 
Senast redigerad av en moderator:
ang rasval...

har inte läst igenom alla svar...


Men

skaffa gärna en hund med riktig päls.... det är så mkt extra packning & krångel med ett korthår... då kan den följa med på fjällturer & dagsturer utan att behöva en varm bil att hoppa in i varje timme...


så fåglehundar går bort av den anledningen också. +vassa hårda svansar & för motionskrävande i övrigt. inte de bästa med barna heller


Jag tycker en renrasig registrerad Samojed från en kennel som avlar för drag låter passande.... (om man inte vill ha SH då förstås... *min ras*) alt en Alaskan Malmute efter lydiga friska dragföräldrar...

riesensnauzer toppar bit-listan så det kan vara ngt att tänka på med barn & allt. en hård hund vad jag förstår.


men hitta ett par raser först. Sedan leta kennel.

hitta den tik ni gillar tempramentet på bäst. Där har Ni er valp sedan!
 
öringen; sa:
Rayban; sa:
riesensnauzer toppar bit-listan så det kan vara ngt att tänka på med barn & allt.

Finns det nån officiell sådan lista?



ja det tror jag...

har iaf läst en sådan lista i ngn hundtidning (hundsport?) samt i vanlig tidning. Toppar gör familjehundar. (av den anledningen att de kommer oftast i kontakt med många människor antar jag....) listan torde varit %skriven mot antalet hundar av den rasen. har för mig att golden & pudel oxå var med...

skall luska lite!

I USA är det iaf pb & amstaff & blandras som toppas överlägset!

men mkt beror nog på hundhållning & uppfostran.....
 
howavart (stavn?) vet jag någon som kört drag med. stor robust brukshund är den iaf. värt att titta på... kanske
 
Iditarod race - Vilken pudel

Vandrare; sa:
Man måste inte ha en hund som SER tuff ut för att göra tuffa saker. Denne man har genomfört 4 Iditarod (tvärs genom Alaska) med team bestående helt av pudlar!

Men här bör man nog i ärlighetens namn påpeka att han inte gick i mål med vare sig många eller fräscha hundar i sitt spann;) Vissa av hundarna i hans spann, som han var tvungen att droppa längs vägen (vilket i sig inte är något konstigt), var i så dåligt skick (på grund av deras avsaknad av den "dubbla" pälsen som polarraserna har) att veterinärerna gick till ISDRA (International Sled Dog Racing Association) som i sin tur förbjöd standardpudlar från att delta i tävlingen.

Fast det var väl egentligen inte så mycket ett förbud som snarare en tydligare definition av vad en draghund egentligen är. Pudeln försvann på grund av dess förmåga att samla på sig isbollar i pälsen som när de börjat smälta blötte ner hundarna så vissa kom att drabbas av hypotermi. Pudeln uppfyllde helt enkelt inte av av delkriterierna för en draghund: "Be capable of withstanding environmental extremes as deemed appropriate by knowledgeable race officials."

Jag har för mig att pudelförbudet gäller för alla långlopp som på något sätt är knutna till ISDRA, men vill man köra kort o medeldistans med stdpudel så är det fritt fram!

/Jesper
Som tar det säkra för det osäkra och bara ger sig ut i vinterkylan med polarhundar:)

P.s De två samojeder som jag kör med ser inte på något sätt tuffa ut tycker barnen på dagiset som jag går förbi varje morgon, så jag håller med om att dom inte behöver se tuffa ut för att göra tuffa saker. Fast något Iditarod blir det nog aldrig för mina två sammisar.

[Ändrat av polarhund 2006-03-28 kl 20:31]
 
Utöver tidigare nämnda förslag:

Som ett intressant alternativ till schäfer, kolla upp vit herdehund, vilken kommer ur samma stam som vanlig schäfer men skiljde sig på 30-talet från den vanliga schäfern. Kolla dock upp stamtavla med avseende på höfter (något som man förstås alltid ska göra med stora raser). Det är en ganska divers ras med avseende på temperament också, så även det är värt att kolla upp. Kräver aktivering, precis som en schäfer.
http://www.vitherdehund.com/Explorer/index.html

Som tidigare nämnts borde även Sennenhundarena vara intressanta, de är ju vakt- och draghundar (inte slädhundar) ursprungligen. Har egentligen bara erfarenhet av Berner Sennen, de andra är relativt ovanliga i Sverige. Trevliga hundar, men med potential till div hälsoproblem tyvärr.
http://www.sshk.a.se/

Andra raser som kanske kan vara av intresse, i den något mindre storleken: Lapsk vallhund, finsk lapphund och svensk lapphund?
http://www.slk.nu/
 
Vit herdehund: Avlas tyvärr endast för sin pälsfärg, är oftast mentala vrak.

Hoffe: svårt att hitta en bra hund, men en bra hoffe är inget dåligt val.

Riesen: vilken bitlista? Skitsnack rent ut sagt.
Nu är jag ingen älskare av Riesen, men tränar mycket ihop med många och dom är krävande men inte på något sätt "dumma".

Nu har jag glömt vilka andra raser jag tänkte kommentera inläggen om.

joo, Sennen-raserna: Ledfel, hjärtfel, i viss mån även sviktande mentalitet.
Men de lättare modellerna håller ju ihop hyfsat i lederna.

Observera att jag är väldigt generaliserande, just för att det finns enstaka praktexemplar även i den mest sönder (utställnings)avlade rasen.
 
hanfa skrev:

Men du ska få en chans till, stå upp med ditt fulla namn som alla andra gör och motivera varför DU tycker att samojeder är små irriterande kräk och varför du kände att det passade att skrivas.


har råkat ut för dessa nervvrak via brukshundsklubben, dom har en medfödd förmåga att lösa problem som en rädisa. nu är det väl inte alltid hundens fel att dom beter sig som dom gör, det handlar ju en hel del om dom som är i andra änden på kopplet, det är kanske dom som väljer samojed som är puckade helt enkelt, sådan husse sådan hund?
 
Senast redigerad av en moderator:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
furir Vilken skackel? Hundsport 16

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...