vilken ras?

kattenihatten; sa:
hej!
Här kommer den igen, frågan som ni säkert har fått tusen gånger redan.......vilken hundras ska man välja?

Kan liksom aldrig bestämma mig riktigt, men här kommer en ungefärlig "innehållsförteckning"

en medelstor till stor hund, som kan hänga med på vandring , uteliv, och fungera som draghund. Den måste gå att ha lös (åtminstånde i skogen) och får ej ha överdriven jakt eller vaktlust. Alla hundar med nerverna utanpå (typ bordercollie) kan vi också stryka. Min man och jag är väldigt aktiva, älskar friluftsliv, och intresserade av hundar och hundsport. Dock har vi två småbarn, så vi begränsas något av detta för tillfället (=jycken måste ha "avknapp", om ungarna till exempel har magsjuka, och det blir lite motion i två dagar). Vi har haft två hundar tidigare, en Boxer (omplacering) och en blandras som vi köpte som valp.+ att vi båda växt upp med hundar.

Har funderat på både vorster (korthårig), samojed, och Sibirian Husky, ....samt briard, labrador, och akita.....men vad ska man välja? Finns det kanske någon ras jag inte övervägt ännu?????


Jag tycker du skall kika på Am Akita, fd Great japanese dog. En lugn och stark allroundhund, uthållig, tål alla väder, bra av och på-knapp och fungerar ypperligt med barn. Kräver inte att du arbetar med den på samma sätt som en utpräglad brukshund men hänger med på allt.
 

avslutad210712

Gäst
Re: Inte vorsteh

bowall; sa:
kattenihatten; sa:
Har funderat på både vorster (korthårig), samojed, och Sibirian Husky, ....samt briard, labrador, och akita.....men vad ska man välja? Finns det kanske någon ras jag inte övervägt ännu?????

En stående fågelhund som Vorsteh är nog inget du skall välja om du inte vill ha en jakthund, skaffar man en utpräglad jakthund så skall de jagas med.

Vorsteh - glöm det. Inte bara för att de helst skall jagas med utan för att de kräver mycket daglig motion för att inte bli alltför rastlösa inomhus. Och kanske för att deras jaktlust kan vara för stor tex på ren. Men har man tid och ork så är det en underbar hundras.
 
mm.. samojed, små irriterande kräk om jag skulle säga vad jag tycker.. nåväl, det verkar som det finns två linjer bland dom precis som de flesta andra raser.. för övrigt så var försiktig med va av eventuell Briard, snacka om ras med psykiska problem, dom har enorma problem att få rättsida på denna rasen.
 
Hej!

Jag kan rekomendera Flat coated retriever. Är en fågelapportör egentligen så den mår bra av att få bära saker i munnen... Jag har haft en flat i 12 år som var med mig på allt jag gjorde. Vi vandrade en del och han bar då sin egen mat i en specialgjord ryggsäck som jag sytt till honom av spårselar.
En ras som alltid är glad och vill vara tillags. Behöver få jobba för att må bra men kan ta det lugnt några dagar också.
Är ingen utpräglad draghund men jag körde även lite drag med min flat och det fungerade men man bör inte lasta för tungt.
Jag kan rekomendera denna ras om ni är en aktiv familj.

Ulrika
 
Kanske en Ridgeback

Egentligen en jakt/vakthund men en lugn och väldigt barnkär ras. Kräver dock en del hundvana.

Vi har tre hundar..en Doberman, en Dalmatiner och en Rhodesian ridgeback. De två första är nästa omöjliga att ha med sig på en fjälltur och kräver en hel del fysisk och mental träning för att må bra. Helt underbara hundar hemma på landet men lite för "uppjagade" och klena för att klara av en fjälltur.

Därimot har jag/vi ofta med vår "lilla" ridgeback i fjällen och det har funkar väldigt bra, uthållig, klarar av att bära sin egen mat och blir inte uppjagad eller rastlös..Kanske inte den första rasen man tänker på men vi har iallafall goda erfarenheter..

Mer info hittar du på:

http://www.srrs.org/index.php?pageId=11
[Ändrat av Roberth 2006-02-26 kl 17:47]
 
kattenihatten; sa:
hej!
Här kommer den igen, frågan som ni säkert har fått tusen gånger redan.......vilken hundras ska man välja?
Min man och jag är väldigt aktiva, älskar friluftsliv, och intresserade av hundar och hundsport.

Vilken typ av hundsport är ni intresserade av?
Draghundsport? Skidor? Släde?
Brukshundar, spår, sök, rapport?
Lydnad?
Agility? Freestyle?
Tjänstehund?
Utställning (gud förbjude)?

Det är svårt o tipsa om raser även inom varje diciplin men aningen lättare om vi kan stryka vissa mindre lämpliga raser från listan.
 
vi tycker att det mesta inom hundsport är roligt, men i första hand spår (person), och drag (nordisk stil), dock har vi inte siktet inställt på att tävla på elit nivå eller så, mest bara för att det är roligt.
 
Riesen.
En bra allroundras om man väljer från bruksinriktade uppfödare. Undvik pälsmonstrena :)
Se till att föräldradjuren är mentalbeskrivna (MH) och mentaltestade (Korning) och godkänd exterör.
Rasen dras med en del sjukdomar som är ärftliga, t ex sköldkörtelfel mm. Det gör iofs de flesta raserna, tyvärr så mörkar uppfödare i det längsta o förnekar problem. Höfter och armbågar kan oxå vare ett bekymmer, kolla föräldradjuren och deras syskon betr. HD & AD.
SKK hunddata på nätet är förträffligt för denna typen av förundersökningar.
http://kennet.skk.se/hunddata/
 
Re: akita

kattenihatten; sa:
den verkar vara en stor personlighet, och går att använda till det mesta.

Men hur är det med jakten? Går den alls att ha lös? och jag har hört att de är ofta hundaggresiva, stämmer det?

Sedan så är det ju inte direkt Sveriges vanligaste ras....så då gäller det att hitta en (bra) uppfödare.

Stor personlighet = JA! Jakten går att ha under kontroll om man tränar på inkallning ordentligt (men det tror jag gäller många, många andra hundar) Vår hund har mycket kul med sorkjakt men är inte svår att bryta, rådjur är ju också kul men även här funkar det bra. Att ha henne lös i skogen, ja det är ju upp till ägaren/föraren hur mycket man vill gå och bevaka sin hund. Akitan kommer inte att springa kring benen på dig och därför är det ju bra om man själv har koll.

Hundagressiviteten är jag mer osäker på. Akitan blev delad i 2 linjer (Aktia och GJD (great japaneese dog eller am. akita)) där den amerikanska är lite större, kraftigare och har använts till andra saker och därför kan ha mer agressivitet inombords. Möjligen. Men även här är det ju träning och ledaregenskaper som gäller. Litar inte en akita på dig som en ledare tar den mer än gärna på sig uppgiften som ledare (detta gäller också plats i soffan och liknande :)

Mer info hittar du på http://www.akita.nu
 
Re: Re: Min filosofi.

hanfa; sa:
Eftersom din hund är en blandras så är det omöjligt att säga att det är samojeden i hunden som kräver mer psykisk stimulans. Jag skulle med stor säkerhet säga att schäfrar kräver mer mental stimulans än samojeder som i sin tur kräver mer fysisk. Sen skiljer det mkt på individer så att säga att en ras kräver så mkt efter en individ som dessutom är blandras är nog lite för mkt generalisering. :)

Jag grundar inte min filosofi på 1 individ utan har innan min blandras haft 3 schäfrar som jag jämfört med.
Men du har helt rätt att det är svår bedömt. Jag tycker ändå att det krävs mer stimulans av båda delarna med min blandras än vad som krävdes med rena schäferhundar. Och därav drar jag slutsatsen att det är Samojeden i honom som kräver det där lilla extra
[Ändrat av maka 2006-02-26 kl 22:16]
 
Re: Re: Re: Min filosofi.

maka; sa:
Jag grundar inte min filosofi på 1 individ utan har innan min blandras haft 3 schäfrar som jag jämfört med.
Men du har helt rätt att det är svår bedömt. Jag tycker ändå att det krävs mer stimulans av båda delarna med min blandras än vad som krävdes med rena schäferhundar. Och därav drar jag slutsatsen att det är Samojeden i honom som kräver det där lilla extra
[Ändrat av maka 2006-02-26 kl 22:16]

Mm 3 schäfrar fast inte en enda renrasig samojed, hade du haft tre samojeder så hade jag inte klagat. Fast det hade jag nog ändå ;) Har nämligen tre samojeder själv och jag kan inte tänka mig att de kräver mer psykiskt än en schäfrar i allmänhet, speciellt inte bruksschäfrar, men det finns ju undantag som bekräftar regeln som med allt. Visst gillar de att använda huvudet, gärna med nosen eller problemlösning men det går aldrig att traggla moment med en samojed som med en schäfer, de ledsnar så fort det inte är kul och hittar på annat. Lyckligast blir de ändå när de får köra drag. Total lycka :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
furir Vilken skackel? Hundsport 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.