Förlorad draglust

Var ute på lunchen nyss och skejtade med jycken, men har ett problem. Min tvååriga tik av blandras ( 50% SH, 50 diverse ) har slutat dra. Har kört på henne en gång i fjol med skateskidorna och nu är hon skraj för att det ska hända igen.

Det går bra om det åker någon framför som hon känner, då glömmer hon bort de hemska skidorna bakom henne..

Några tips?
 
Metspö med en köttbulle i linan framför nosen?
Allvarligt talat sâ skulle jag börja pâ en mycket lâg nivâ igen, tömköra henne korta bitar med uppmuntran och belöning vid rätt beteende, dvs hon gâr framât med sele och lina pâ sig utan att du har nâgon utrustning själv.
När du kan springa bakom henne och hon drar är det dags att vänja henne igen vid skidorna, lämpligen med dom lösa och utan att du gör nâgon affär av det.
Vanligaste felet vi gör när vi ska visa hur ofarligt nâgot är att vi gör en stor affär av det och skrämmer mer än lugnar.
Sedan ska du förhoppningsvis kunna ta ett pass först utan skidor och sedan stanna o ta pâ dom o köra en kort sträcka.

Hoppas det löser sig!
 
Tack för tipsen, ska testa. Som det är nu får hon annars springa lös bredvid, framför, bakom och runt mig. För övrigt är köttbullstipset nog inte heeeelt uppåt väggarna :)
 
Någonstans har jag läst jag att en SH som varit wheel-dog (dvs närmast släden/vagnen) och blivit påkörd är svår att få att fungera bra som wheel-dog igen.

Jag antar att man med de vanliga hundtricksen, uppmuntran och belöning kan komma långt. Drar hon om du springer? Drar hon annat en skidor (pulka bob)? Är hon rädd för skidorna även om du inte står på dem? Kann du temporärt förlänga draglinan med någon meter?

Viktigt är nog att verkligen understödja det som fungerar.

Hoppas det ordnar till sig.
 
Vi ska bygga pulka snart, med fasta skaklar så den inte kan komma ikapp henne.... Hon får en ny uppgift, dra tält, kök + lite annat istället för tjocka dumma husse som kör på henne med de elaka skidorna ;)
 
Ja, ifall man själv blir överkörd bakifrån, av tex ett tåg, så blir det antagligen en reflex att hoppa åt sidan/uppåt/nedåt nästa gång man är ute efter tex tågrälsen å hör nåt som närmar sig. Jag misstänker också att det kan vara svårt att glömma, och att hundar å andra djur med lite inteligenns (ganska skoj att stava det ordet fel förresten) har ungefär samma beteende som oss mänskor. Men vad vet jag? :)

Därför låter ju också en pulka som en genial ide, tycker jag! :)
 
Mepps1; sa:
Ja, ifall man själv blir överkörd bakifrån, av tex ett tåg, så blir det antagligen en reflex att hoppa åt sidan/uppåt/nedåt nästa gång man är ute efter tex tågrälsen å hör nåt som närmar sig.

Tror du verkligen det blir en nästa gång om du blir påkörd av ett tåg? :)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.