skillnad på olika draghundar?

hanfa; sa:
Det här med regelbundet ensam hemma, de flesta hundar måste ju lämnas ensamma dagligen av praktiska skäl. Menar du att en sh inte klarar av det eller att den hanterar det bättre om den inte är ensamhund?
Någon ombyggnad av möbler vill jag inte ha, har hört att de kan ta på sig designuppdrag med mindre lyckade resultat.

Det är ju det med jakten då.. det är ett gissel att få allt i en och samma hund alltså.

Förresten, nödkennel? = hundstall?


[Ändrat av hanfa 2006-03-06 kl 23:41]

Ingen hund är lyckliga av att vara ensam större delen av dagen. Ett flertal hundraser måste/bör arbeta. Tex bordercollien där inte ens avancerad agility träning anses vara tillräckligt. De måste driva får eller annat fä. Den som har en stor inhägnad och flera hundar kan naturligtvis dra ned på den mänskliga kontakten. Jo jag har sett sh som inte får tillräckling med rörelse och är ensamnhundar. De jag har sett har ofta varit lite överviktiga. Många har varit lyckliga eller åtminstone onte extermt olyckliga tror jad. De har däremot inte haft någon vidare anställning som draghund.

Vi var inte riktigt medvetna om vad draghundar innebar när vi tog över en. På kontinenten är det 'vanligt' att folk vill ha en liten gullig husky men inte klarar av att ta hand om den. Dessutom finns det spannägare som av ålder eller hälsa inte kan fortsättta. Vår första SH kom från en som lagt sin hobby på hyllan och glömt att han hade levande väsen. Det var en 1.5 år gamma hane med goda anlag för drag. Vår nästa en 'social katastrof' som inte blivit präglad av människor utan levt i en stor bur under extrema förhållanden tillsamans med flera andra hundar. Hade vi bara nöjt oss med desssa två hade vi till viss del kunnat fortsätt ett 'normalt' liv. Naturligtvis med mycket rörelse. Jag inser att hundarna skulle vara lyckligare om vi bodde norr om dalälven eller högre än 1000 m, dvs på en plats med mer och snö.

Polarhundar (SH) har tydligen en större flockkänsla än andra hundraser. Om du inte är beredd på detta, skaffa en annan hund.

Polarhundar/SH har en stor jaktdrift, om du inte är beredd att ta konsevkeserna av detta, skaffa en annan hund.

Om du inte kan arrangera hundens liv med ett rikt inehåll. Låt bli att skaffa hund. Det finns egentligen tillräckligt med hundar i världen, framförallt tillräckligt många som inte har ett bra liv. Jag erkännner att valpen som vi fått nyligen, tog vi till oss av egna egositiska skäl. De andra flyttade liksom bara in hos oss.

Liksom alla förhållanden både berikar och begränsar hundar i hushållet dit liv.

Om du ändå beslutar dig för en draghund, du har mer möjligheter att delta i aktiviteter om du har 'stamblad' på den. Vissa grupper/föreningar inom hundvärlden vill enbart ha med dig att göra om din hund är renrasig (och du verkligen kan bevisa det).
 
SKK är inte gud

SKK eller SPHK har säkert en fin definiton på vad de polara raserna står för.

AH har funnits i Sverige ca 30 år men vägras att få status som en ras (varför?). AH har ocskså en historia och den finns de säkert någon som har skrivit om mera exakt så jag tänker inte ge mig in i detta.

Jag tror att man måste förstå varför man korsar hundar innan man väljer att kalla dem något.

De som oftast kör AH eller SH är draghundsförare som antingen tävlar eller kör turister. De tittar ofta mera vad man vill ha för hund och vilka egenskaper den ska ha.

Därför har man prövet en mängd olika varianter (ungefär som man gör eller har gjort då man tagit fram en ny ras). Den vanligaste korsningen i dag är med vorster eller pointer, då får man fram snabba, uthålliga, arbetsvilliga och mycket sociala hundar.

Om man vill sätta ett namn på dessa så är väl blandraser eller fågelhundskorsningar bäst, men jag förordar nog att kalla dem draghundar helt enkelt.

R

PS Har hört att Tyskarna öppnade sina stamtavlor för några år sedan då det gällde SH eftersom inaveln var så stor, då passade man på att blanda upp rasen men AH som förde in nytt blod. Kan någon svara på detta?

http://www.draghundsport.se/
 
AH är inte så gammal in andra länder heller.

Då AH fortfarande 'förbättras' med jämna mellanrumm av olika uppfödare är det kanske inte så svårt att förstå kritiken från de som värnar om äkta raser. AH är ett medel för den som kör slädar inte ett mål eller syfte i sig själv.

Jo, i tyskalnd finns ett form av förfarande där SH utan papper kan få en form av ett 'äkthetsbevis'. Vad detta egentlige värt är vet jag inte. Förmodligen kann man lättare tävla mot andra SH med papper i vissa lopp.

Jo det finns 'rasrena' SH som är mycket smala och kort/tunnhåriga, större delen av dem är säkert framavlade innom SH stammen på rätt sätt. Men det pratas emellanåt om hundar som byter namn och färg (id chippning är en reltivt ny teknik).

För den som vill tävla med och mot andra renrasiga SH kan det vara lockande att köpa paper från någon som har en renrasig hund men inte är intresserad av av tävla, alternativt från en renrasig hund som inte duger som tävlingshund. Och som hos människan är det inte säkert att alla har den biologiska pappa de tror sig ha.

Sagt av en med 4 renrasiga SH utan äkthetspapper då de kommer från en nödkennel.
 
Om du ändå beslutar dig för en draghund, du har mer möjligheter att delta i aktiviteter om du har 'stamblad' på den. Vissa grupper/föreningar inom hundvärlden vill enbart ha med dig att göra om din hund är renrasig (och du verkligen kan bevisa det).
Jag vill bara kommentera detta med att hos SPHK:s distriktsaktiviteter är du alltid mycket välkommen om du är nyfiken på, eller intresserad, av draghundsverksamhet oavsett vilken hund eller ras du har. Man är oftast lika välkommen på rasklubbarnas aktiviteter även om man har "fel" ras så länge man är "rätt" människa. (Rätt människa är här detsamma som öppen, glad och positiv).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Davva2 Behöver en korthårig hund "vindjacka" på vinterfjället? Hundsport 5
Deltidseremiten Hund på flyg? Hundsport 3
Davva2 Vilket fjäll har minst risk att stöta på renar Hundsport 27
fuchs Bilder på våra hundar på tur Hundsport 10
Trudiluttan Drar på sniskan! Hundsport 7
ollebus Hund med på tåget. Hundsport 5
Ringnes Bortsprungen hund på Kungsleden Hundsport 0
Davva2 Hur ha hund på pulktur? Hundsport 5
småvildar tips på bra att ha grejer för friluftsliv med hund Hundsport 10
pomperipossa hundras...håller på att fundera mig halvt galen Hundsport 38
oskar_lindhe Beagle på fjället! Hundsport 7
snowdog Färskfoder på tur? Bra, lätt, smidig kylväska? Hundsport 2
ramsis_iv Hundkläder på vintern? Hundsport 5
Ayrin "Få igång" en hund på drag Hundsport 7
MalamuteFrida Välkommen på övernattningstur i Seglora! Hundsport 0
Jaurekaska Hund i ryggsäck på skoter? Hundsport 10
ollebus Nybörjare på fjällvandring Hundsport 21
Ainon Få upp hunden till norrbottensfjällen, ok på bussen? Hundsport 14
luffsarbjörn Ta med hund på syltoppen? Hundsport 9
pertoyra Storlek på nomesele Hundsport 6
Lisa Friberg Husky på foder? Hundsport 4
Kött Mat på tur med hund Hundsport 4
snuttanli Kan en fästing sitta kvar på katt i flera veckors tid Hundsport 11
flindra Bra forum på nätet? Hundsport 4
MatteZ Tips på sele och pulka. Hundsport 5
northdog Efterfrågan på Siberian Husky? Hundsport 0
xbelle Tips på Klövjeväska Hundsport 8
LisaJ På tur med bästisen Hundsport 18
bigfoot Lagkrav på kopplad hund? Hundsport 13
anneli n Tips på dragsele/pulka? Hundsport 14
Tumbleweed Elhalsband på polishundar Hundsport 23
dennis_h Hund på hög höjd Hundsport 4
Hund i tält på vårvintern Hundsport 17
Tips på hundfoder önskas Hundsport 34
Nettan A Hund på tåget Hundsport 13
CanMan Hunden på vandring. Hundsport 6
A-mar hund på keb? Hundsport 6
Avslutat1001 "Gammaldags" modell på klövjeväska Hundsport 5
pluh Med på fjällturen Hundsport 13
Nettan A Problem med hund på bussen Hundsport 3
skräckhäst Råd och tips inför vandring med hund på fjället??? Hundsport 7
Edge Hundspann på Svalbard Hundsport 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.