Vandring med hund, nybörjare

Jag tycker man har bättre beredskap mot oväntade ryck om man håller linan i handen. Oväntade ryck är ju heller inget ovanligt när en ren helt plötsligt står 30 meter bort :) Fördelen med att fästa i bältet är ju till exempel att man har bägge händerna fria, eller kan gå med stavar etc. Min draglina är f.ö köpt på vanlig sportaffär, Hägglunds i Luleå.

[Ändrat av öringen 2006-01-03 kl 11:05]
 
Billig och bra draglina kan köpas i båttillbehörsaffärerna.
Där finns elastisk lina i olika dimensioner o kostar inte så mycket, finns ju på rulle så man kan välja längd själv.
Enklaste sättet att fästa karbinhake eller ring är ett spännband runt den dubbelvikta linan, två spännband om man vill vara säker.
Jag har ett Baggen-bälte med snabutlösning av linfästet om det skulle behövas, någon liknande funktion tänkte jag sätta på midjebältet till ryggorna oxå, alternativt en krok liknande gamla draghundsförarbälten.
 
gundj; sa:
Billig och bra draglina kan köpas i båttillbehörsaffärerna.
Där finns elastisk lina i olika dimensioner o kostar inte så mycket, finns ju på rulle så man kan välja längd själv.

En godkänd draglina ska ha minst en meter utan expander innan den når fram till hunden för att inte hunden ska snärtas i baken när du ev. tvingas släppa linan. Så du bör skarva på en bit stum lina längst ut.

En annan nackdel med denna konstruktion är att du inte kan reglera hur mycket linan ska expandera. I min "byggbeskrivning" i slutet på denna tråd http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=30139 kan du läsa hur jag använder expandern från båtaffären inuti i en annan lina för att på så vis kunne reglera maximala expansionen. Jag tycker detta är en bättre lösning och sannolikt finns det ett skäl för varför de flesta draglinorna som finns i butiker brukar vara kostruerade på detta sätt. Titta även på bilden jag länkade till på Staffans hemsida. http://photos1.blogger.com/blogger/7960/1748/1600/Picture 0102.jpg Här syns kostruktionen ganska tydligt. Expandern sitter inuti det röda repet mellan de svarta grejerna.

För säkerhets skull ska jag kanske tillägga att jag alltid har sele på hunden när jag använder draglina som jag fäster i midjebältet.


/Andreas
[Ändrat av ala 2006-01-03 kl 11:32]
 
öringen; sa:
Jag tycker man har bättre beredskap mot oväntade ryck om man håller linan i handen. Oväntade ryck är ju heller inget ovanligt när en ren helt plötsligt står 30 meter bort :) Fördelen med att fästa i bältet är ju till exempel att man har bägge händerna fria, eller kan gå med stavar etc. Min draglina är f.ö köpt på vanlig sportaffär, Hägglunds i Luleå.

[Ändrat av öringen 2006-01-03 kl 11:05]

Vi har två helt olika utgångslägen. Du har en stor hund med mycket jaktinstinkt och jag har en liten som är viltsäker. Jag har sele på hunden och nyttjar hundens framåtanda och uppmuntrar henne i viss mån att dra medan du tydligen kör med halsband. Jag har själv promenerat med husky vid några tillfällen och då handlar det i alla fall under kortare promenader snarast om att gå och bromsa eftersom de drar även med halsband (gäller sannolikt inte alla, men de jag gått med). Ett expanderkoppel är i detta läge utmärkt, sen om man har bälte eller har det i handen är nog mycket en smaksak. Jag tycker både och funkar hyffsat.

Min hund får under inga omständigheter dra när den har halsband. Då ska den gå fint, eller i alla fall hyffsat fint.

/Andreas
 
ala; sa:
Vi har två helt olika utgångslägen. Du har en stor hund med mycket jaktinstinkt och jag har en liten som är viltsäker.

/Andreas

Hon väger imponerande 16-17 kilo, men jag vill ändå gärna vara beredd när rycket kommer :) Särskilt när man har tung rygga och det kanske är lite småhalt underlag i fjällen...
[Ändrat av öringen 2006-01-03 kl 11:46]
 
öringen; sa:
Hon väger imponerande 16-17 kilo, men jag vill ändå gärna vara beredd när rycket kommer :) Särskilt när man har tung rygga och det kanske är lite småhalt underlag i fjällen...
[Ändrat av öringen 2006-01-03 kl 11:46]

Ok! Uppenbart en felbedömning från mig utifrån bilderna. Men som du säger, även mindre hundar kan rycka ordentligt.

/Andreas
 
Javisst kan dom det, särskilt om man inte är beredd. Fast det kanske inte är så pjåkigt med att fästa draglinan i höftbältet iaf, ska testa lite :) Hon går iaf rätt hyfsat i halsband och koppel, det är bara när renarna kommer för nära hon blir smått galen ;)
 
Jag gör inga långa vandringar men har 4 huskies vilka naturligtvis alltid måste gå i lina. Handlinor är otänkbart.

Jag har ett vadderat midjebälte (det bör vara ganska så brett, gärna neopren). Hundarna hänger jag fast med en skruvkarbin (klättring) (skruvar i sig aldrig åt den, men det är praktiskt när man ska binda de vid ett träd då den annars kan öppna sig själv). Hundarna har alltid treckingsele. Hundlinan ca 2m (normal hundline längd) har en dämpare inbygd, den är däremot så hård att den inte kan snärta. Jag har ingen 'nödutlösning', kan inte heller riktigt inse varför jag skulle behöva en. (kankse någon kan förklara)

Problem vid vandring är förmodligen att midjebältet kolliderar med avbärarbältet. Kan du trä en 120 cm klätterslinga bakom det riktiga avbärarbältet kan du hänga karabinen in den.

Metoden fungerar bra om hundarna drar frammåt hela tiden så att lina är lagom spänd. Mina gör det :). Om din hund går fot kommer du förmodligen att trassla in dig i linan. När du gå nedför eller när det är trixigt är det dock prakiskt om den går bakom dig (helst) eller fot.

Jag har sett folk som krokat fast en flexilina. Fungerar inte för mig då rycket efter en acceleration blir för stort. Det är lättare att vandra med en korare lina men det finns kanse andra skäl till att man vil ha en flexilina med sig. Om du har flexilinan inställ på två meter,tänk på att den inte dämpar ryck i så fall. Att gå med ryckdämpare är angenämare.
 
MW; sa:
Jag har ingen 'nödutlösning', kan inte heller riktigt inse varför jag skulle behöva en. (kankse någon kan förklara)

Problem vid vandring är förmodligen att midjebältet kolliderar med avbärarbältet. Kan du trä en 120 cm klätterslinga bakom det riktiga avbärarbältet kan du hänga karabinen in den.

Metoden fungerar bra om hundarna drar frammåt hela tiden så att lina är lagom spänd.

Att ha en nödutlösare eller öppenkrok är väl mest för när man kör drag. Om man står på skidor, det går fort, nedförsbacke, skarp kurva, andra hundar, ett träd som hundarna går på fel sida om eller liknande så kan situationer uppstå då det bästa är att snabbt kunna släppa hundarna för att inte riskera att de skadas eller blir påkörda. Därför måste du ha utlösare eller öppen krok när du kör drag (nordisk stil). Vid vanlig vandring använder jag som du en karbinhake (men av klenare dimension) eftersom det är irriterande om kopplet/linan lossnar av misstag. Vad gäller bredden på bältet ska det var minst 7 eller 10 centimeter tror jag, minns inte vilket, så att det täcker minst en hel ryggkota för att tävla med det. Bäst tycker jag dock det är med ett brett "ergobälte" med benslingor om man kör skidor. Detta har dock inte så mycket med fjällvandring att köra...

Jag har som sagt fäst D-ringar i i sidostramarna på avbärarbältet men för fyra huskys tror jag definitivt det blir för klent. Jag har sett rejäla stålkarbiner som dragits sönder av huskysar (ensamma) så sidostramarna på ryggan är nog i klenaste laget även för en ensam stor draghund som har bestämmt sig. Klätterslingan kan nog vara en intressant tanke!

Som du skrev bygger det på att hunden ska vilja gå först för att det ska funka men detta är väl sällan något större problem!?

/A
[Ändrat av ala 2006-01-03 kl 13:13]
 
ala; sa:
MW; sa:
Jag har ingen 'nödutlösning', kan inte heller riktigt inse varför jag skulle behöva en. (kankse någon kan förklara)

Problem vid vandring är förmodligen att midjebältet kolliderar med avbärarbältet. Kan du trä en 120 cm klätterslinga bakom det riktiga avbärarbältet kan du hänga karabinen in den.

Metoden fungerar bra om hundarna drar frammåt hela tiden så att lina är lagom spänd.

Att ha en nödutlösare eller öppenkrok är väl mest för när man kör drag. Om man står på skidor, det går fort, nedförsbacke, skarp kurva, andra hundar, ett träd som hundarna går på fel sida om eller liknande så kan situationer uppstå då det bästa är att snabbt kunna släppa hundarna för att inte riskera att de skadas eller blir påkörda. Därför måste du ha utlösare eller öppen krok när du kör drag (nordisk stil). Vid vanlig vandring använder jag som du en karbinhake (men av klenare dimension) eftersom det är irriterande om kopplet/linan lossnar av misstag. Vad gäller bredden på bältet ska det var minst 7 eller 10 centimeter tror jag, minns inte vilket, så att det täcker minst en hel ryggkota för att tävla med det. Bäst tycker jag dock det är med ett brett "ergobälte" med benslingor om man kör skidor. Detta har dock inte så mycket med fjällvandring att köra...

Jag har som sagt fäst D-ringar i i sidostramarna på avbärarbältet men för fyra huskys tror jag definitivt det blir för klent. Jag har sett rejäla stålkarbiner som dragits sönder av huskysar (ensamma) så sidostramarna på ryggan är nog i klenaste laget även för en ensam stor draghund som har bestämmt sig. Klätterslingan kan nog vara en intressant tanke!

Som du skrev bygger det på att hunden ska vilja gå först för att det ska funka men detta är väl sällan något större problem!?

/A
[Ändrat av ala 2006-01-03 kl 13:13]

Måste kolla det där med paniköppningen lite nogrannare. Kan kanske vara att tänka på ibland. När gäller drag av cykel ska dock hundran vara fast i cyckeln (framgaffel med 'linriktare') och inte i midjebältet (men jag har syndat ibland ;) )

I affärerna har jag sett många bälten men det enda som jag tycker ha varit bra är ett ca 8 cm brett med neoprenfoder. Det sys av en dam i tyskland och man kan se dem på speciella draghundsmässor ibland. Fellpulkan har ett på bild som ser hyfsat ut. Det sämsta jag sett (och det första vi köpte) hade dragögglan i samma rem som spännet satt i. Det höll för en hund i ca 2 veckor. Dvs bältsspännet ska bara vara till för hålla bältet runt midjan.

Ju kortare lina desto mindre ryck. Dvs med tre hundar något slak lina och ett nyuptäckt rådjur är det svårt att hålla emot såvida det inte är uppförsbacke.

Tillbaka till vandringen, om linan är fäst direkt i ryggsäcken är risken att ryggan kommer i gungning så fort hunden drar lite. Men om hunden går fot är det kanske inte en sån dum ide då linan också kommer uppifrån och inte riskerar att trassla in sig.

Om hunden inte drar för mycket kan det räcka med den 120 cm långa klätterbandslingan. Men man måste då hitta på ett sätt för att hålla den runt midjan. Ett sätt är göra en knut med på lämligt ställe och ha två karabiner, en för att spänna bältet runt midjan och en för hunden.
 
MW; sa:
I affärerna har jag sett många bälten men det enda som jag tycker ha varit bra är ett ca 8 cm brett med neoprenfoder. Det sys av en dam i tyskland och man kan se dem på speciella draghundsmässor ibland.

Om hunden inte drar för mycket kan det räcka med den 120 cm långa klätterbandslingan. Men man måste då hitta på ett sätt för att hålla den runt midjan.

Dragråttan har dragbälten som kanske kan funkar för dig. Det är förövrigt deras ergobälte som jag kopierat och sytt själv med stoppning av liggunderlag. Deras hemsida är dock under konstruktion just nu. http://www.dragrat.com Finns även en dam i trakterna runt Göteborg som jag sett gjort en del intressanta produkter. Kan nog fixa fram ett namn om du är intresserad. Stålspännen och liknade lär vara nödvändigt i ditt fall!

Det jag tänkte med klätterslingan var om det gick att få den att ligga utanpå ryggsäckens avbärarbälte så att den tar upp dragkraften och ligger i en slinga hela vägen bakom ryggen. På såvis uteblir slitaget på ryggan av draget samtidigt som det vanliga höftbältet ligger kvar under och fördelar trycket så att inte själva klätterslingan så att säga skär in i kroppen. Borde bli ungefär som ett bra neoprenbälte. Det bygger dock på att man kan trä slingan bakom höftbältet i ryggen vilket kanske inte är så enkelt på alla ryggor. Sedan har man bara två öglor fram som du kopplar ihop med karbinen och linan till hunden. Går säkert att hitta på någon smart lösning. Skönt iaf att jag slipper bekymra mig då jag hittat en lösning som funkar för mig och den hund jag har med mig. :)

/A
[Ändrat av ala 2006-01-03 kl 14:45]
 
ala; sa:
Stålspännen och liknade lär vara nödvändigt i ditt fall!
/A
[Ändrat av ala 2006-01-03 kl 14:45]

Nja, inte nödvändigtvis, och det var inte fjellpulkan som hade min model. De har en där dragöglan tycks sitta i samma band som spännet sitter i. Om det är så håller de knappast för riktiga drag. Men kanske fungerar de för hundar som går fot och om syftet endast är att få händerna fria så duger det ju. Är spännet någorlunda så håller det kanske för normalbruk.

index.php



Här under som jag tycker det ska se ut
bauchgurt_gr.jpg


I D-ringarna fästes skruvkarabinen. Har man två hundar finns det en 'snurrande ögla' som man kan hänga på. D öglorna är som man ser rejält fastsydda.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
loisen Vandring med hund nu till helgen! Hundsport 2
Otto Støver Vandring med hund i nasjonalpark Hundsport 9
skräckhäst Råd och tips inför vandring med hund på fjället??? Hundsport 7
Jekyll Vandring och övernattning med hund Hundsport 4
knase Klövjeväska EzyDog Summit för vandring Hundsport 3
CanMan Hunden på vandring. Hundsport 6
thureb Smarttag användbar för att hitta bortsprungen hund? Hundsport 5
kanelsvans Hammock och hund Hundsport 4
Davva2 Trebent hund i fjället? Hundsport 7
Davva2 Behöver en korthårig hund "vindjacka" på vinterfjället? Hundsport 5
Deltidseremiten Hund på flyg? Hundsport 3
andy69 GPS till Hund...? Hundsport 6
apan75 Tolkning med hund Hundsport 11
ollebus Hund med på tåget. Hundsport 5
Ringnes Bortsprungen hund på Kungsleden Hundsport 0
fuchs Hund och ormbett Hundsport 18
Tollan Klövja med hund Hundsport 3
Davva2 Hur ha hund på pulktur? Hundsport 5
småvildar tips på bra att ha grejer för friluftsliv med hund Hundsport 10
baffinguarapo skrinda/ vagn till hund Hundsport 12
niklaz MTB och hund (film) Hundsport 2
eastman Hund skor Hundsport 8
Fjellis Pulka eller Släde till en hund Hundsport 8
shiloh Liggunderlag till hund under fjällvandring Hundsport 16
Ayrin "Få igång" en hund på drag Hundsport 7
boelresor Förslag fjällturer med hund Hundsport 2
xtrem Mygg och knottmedel till hund? Hundsport 5
wilmis Förberedelser Abisko med hund Hundsport 9
niklaz Helikopter med hund Hundsport 6
Denajss packlista HUND fjällvandring? Hundsport 7
Ännna resa runt i europa med hund? Hundsport 6
asalu Hund i fjällstuga Hundsport 13
niklaz Sy själv: vindsäck/sovpåse till hund (á la Jervehiet) Hundsport 5
Jaurekaska Hund i ryggsäck på skoter? Hundsport 10
Sjolidens Cykla LÅÅåNGT med hund! Hundsport 11
Jemael Kan man cykla med en klövjad hund? Hundsport 5
luffsarbjörn Ta med hund på syltoppen? Hundsport 9
per162 Hund och skidalpinism? Hundsport 7
LisaJ hund-/friluftskompis i Östersund Hundsport 1
Pumasmatte Hela Kungsleden med hund? Hundsport 1
Fnöske Pulka+hund Hundsport 9
lillaliam Bra vandrigsled när man har med sig hund? Hundsport 5
sabinita Med hund i Funäsdalen Hundsport 1
Calle22 Med kopplad hund i Sarek Hundsport 39
Kalotta Cykelsemester med hund?! Hundsport 3
kikkit Stockholm - Jämtland med hund Hundsport 1
thureb Bussresa till fjälls med hund Hundsport 1
Kött Mat på tur med hund Hundsport 4
skalman Paddla kanadensare med hund? Hundsport 19
GAVIAARCTICA Möte med björn när man har hund i koppel Hundsport 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.