Skaffa vovve - tid och pengar

Re: EU-pass?

ehn; sa:
orkesterchefen; sa:
Det dyraste vi har kostat på henne är ett hundpass som gör det möjligt att resa runt i Europa.

Klas

Vad kostar ett sånt hundpass?

Själva hundpasset kostar lite olika hos olika veterinärer, mellan 250:- och 400:- tror jag det brukar kosta.
Men innan du får köpa ett så måste din hund ha godkänd vaccinering mot Rabies och Leptospiros.
Normalt får hunden en spruta mot Leptospiros och två mot Rabies med någon månads mellanrum, varje spruta kostar ca 400:- ( man kan nöja sig med en spruta mot Rabies men då kan man få för dåligt provvärde) Efter några månader så är det dags för blodprov och analys som oxå kostar en slant.

Nu är det OK att åka ut i Europa med din hund, men för at få komma tillbaka in i Sverige igen måste du uppsöka en veterinär i något av länderna du passerar och avmaska hunden med medel som tar "Rävens Dvärgbandmask", detta skall göras 1 - 10 dagar före hemresan och dokumenteras i hundpasset.
Nu älskar jordbruksverket att ändra i dessa bestämmelserna hela tiden så kolla alltid på http://www.sjv.se för senaste kraven.

Trevlig resa!
 
BillyLindqvist; sa:
En liten fråga som jag bara måste passa på att ställa!
En del säger att man inte ska skaffa sig en omhändertagen hund om man mindre barn hemma. Stämmer detta eller får man så pass bra hjälp att det funkar ändå?
Självklart klart vet jag att det också beror på hur barnen är.
Det är säkerlige ett argument för en valp som naturligt inordnas underst i hierarkien. Men det beror både på barnen och hunden själv, hundrasen spelar också en roll.

En del nödkennlar förmedlar inte till familjer med små barn. Vår yngsta var 5 1/2 när vi hämtade vår första hund. En Siberian Husky, de passar utmärt med barn men har andra egenheter som gör att de inte är en hundras som passar varje familj.
 
Ha tid för hund?

Om man funderar på hur man ska få tiden att räcka till för en hund så ska man inte skaffa en hund!!

Jag har just nu min fjärde hund och en valp ska ha passning dygnet runt och för uppfostrans skull så tar det mycket tid med hund.
Är det schysst mot en hund att lämna den ensam hemma, även om det max är 4 timmar om dagen?
Hunden är ett flockdjur....
 
Re: Ha tid för hund?

Först och främst: tack alla som skrivit i tråden hittills för mycket bra och tänkvärda svar!

zeromaker; sa:
Om man funderar på hur man ska få tiden att räcka till för en hund så ska man inte skaffa en hund!!

Mjo, jag förstår ditt argument, men du missförstod frågan. Jag undrar inte om jag har tid för att skaffa hund, utan hur mycket tid jag måste se till att ha över när jag gör det. Dvs om en normal semester och ett (väldigt) flexibelt jobb räcker, eller om jag ska vänta på trissvinsten så att jag kan säga upp mig.

Det är faktiskt den främsta anledningen att jag har gått och funderat (och längtat) i flera år, och att jag nu när jag börjar känna att det är dags planerar flera månader i förväg.

Jag har just nu min fjärde hund och en valp ska ha passning dygnet runt och för uppfostrans skull så tar det mycket tid med hund.
Är det schysst mot en hund att lämna den ensam hemma, även om det max är 4 timmar om dagen?
Hunden är ett flockdjur....

Så hur rekommenderar du att man gör när man skaffar hund? Det är en ärlig fråga, jag undrar verkligen. Jag vill ju göra rätt, annars hade jag aldrig startat tråden.
 
Re: Re: Ha tid för hund?

jag själv skrev förut:
du missförstod frågan.

Jag rättar mig själv: du missförstod inte frågan, det var jag som hade formulerat mig lite klumpigt i första inlägget. Ber om ursäkt och hoppas jag förtydlgade tillräckligt här:

Jag undrar inte om jag har tid för att skaffa hund, utan hur mycket tid jag måste se till att ha över när jag gör det. Dvs om en normal semester och ett (väldigt) flexibelt jobb räcker, eller om jag ska vänta på trissvinsten så att jag kan säga upp mig.
 
zanoii; sa:
Är helt kär i en bekants Rottweiler, men det känns som en lite för kraftig hund (både kroppsligt och mentalt). Hittade tråden http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=23953&pagenumber=1 och det var åtminstone bitvis vettig läsning.

Hursomhelst, vad jag egentligen ville fråga om var:

Hur får man tid att uppfostra en hund? Jag har ett relativt flexibelt jobb, och jobbar bara fyra dagar/vecka, mestadels kvällstid. Jag kan inte ha valpen med mig på jobbet, men kan titta till den hemma två-tre gånger per dag. Ändå känns det inte som att jag har tillräckligt mycket fritid att uppfostra en valp. Dessutom kan ju jobbsituationen ändras.

Gillar du Rottisar så ska du inte låta dig avskräckas av en massa strunt man lätt kan höra runt omkring. Rottisen finns som de flesta andra i två linjer, en brukslinje och en utställingslinje, bruksrottisarna är något mindre och lättare för att hålla för det emellanåt tuffa bruksarbetet medans utställingsrottisarna är stora och groteskt feta för att tillfredställa de perverterade utställingsdomarna. Vill man ha en mjukare och mindre rottis så skall man titta på en tik, dom ligger mycket lägre i försvar och skärpa än hanarna, en rottis är ingen svår hund om den får kärlek och lagom med uppmärksamhet, det är större risk att bli biten av en Border Collie än en Rottis..

Uppfostran lär du dig lättast via brukshundsklubben, gå kurs en dag i veckan med din hund så håller du bra nivå och du får en glad och arbetsvillig hund, övrig träning tar man i samband med promenaden, man kör lite små grejer när man ändå är ute, 5minuter om dagen räcker.. Men se till att gå valphurs och fortsättningskurs både för er lydnadsträning och socialträning med andra människor och hundar.
 
-PaTRiC-; sa:
zanoii; sa:
Är helt kär i en bekants Rottweiler, men det känns som en lite för kraftig hund (både kroppsligt och mentalt).

Gillar du Rottisar så ska du inte låta dig avskräckas av en massa strunt man lätt kan höra runt omkring. Rottisen finns som de flesta andra i två linjer, en brukslinje och en utställingslinje, bruksrottisarna är något mindre och lättare för att hålla för det emellanåt tuffa bruksarbetet medans utställingsrottisarna är stora och groteskt feta för att tillfredställa de perverterade utställingsdomarna. Vill man ha en mjukare och mindre rottis så skall man titta på en tik, dom ligger mycket lägre i försvar och skärpa än hanarna, en rottis är ingen svår hund om den får kärlek och lagom med uppmärksamhet, det är större risk att bli biten av en Border Collie än en Rottis..

Uppfostran lär du dig lättast via brukshundsklubben, gå kurs en dag i veckan med din hund så håller du bra nivå och du får en glad och arbetsvillig hund, övrig träning tar man i samband med promenaden, man kör lite små grejer när man ändå är ute, 5minuter om dagen räcker.. Men se till att gå valphurs och fortsättningskurs både för er lydnadsträning och socialträning med andra människor och hundar.

Jodå, valpkurs och brukshundsklubb står självklart på schemat! :)

Jag vet inte om jag är så avskräckt av "snacket" egentligen.. men det är ju även en fråga om hur bra den passar mina behov. Är en Rottweiler lämplig att springa med? Hur uthållig är den i löp/skidspåret? Rent utseendemässigt ser den ju inte ut som en springhund...

Jag har inte "pluggat rottis" så mycket, men det är helt klart en ras jag har blivit positivt överraskad av. Vet heller inte hur lämplig en rottis är som förstahund dock.
 
zanoii; sa:
Jodå, valpkurs och brukshundsklubb står självklart på schemat! :)

Jag vet inte om jag är så avskräckt av "snacket" egentligen.. men det är ju även en fråga om hur bra den passar mina behov. Är en Rottweiler lämplig att springa med? Hur uthållig är den i löp/skidspåret? Rent utseendemässigt ser den ju inte ut som en springhund...

Jag har inte "pluggat rottis" så mycket, men det är helt klart en ras jag har blivit positivt överraskad av. Vet heller inte hur lämplig en rottis är som förstahund dock.

Uthållig i löp/skidspåret, ja inte sämre än labbe och golden, det beror hur hård träning vi pratar om, oavsett så är det inte aktuellt att följa med förren dom är färdigväxta. Ska du ha en träningskompis så finns det nog andra lättare raser att föredra, vår rottistik är 56cm hög och väger 35kg vilket anses att vara litet men vi valde dessa gener för att slippa mycket av slitaget en "tung" hund utsätts för. Men visst, en Border Collie på 17-20kg är MYCKET mer lämplig som träningskompis men då måste du lägga mycket mer jobb på annan träning för hunden, vallare kräver generellt mycket mer än andra raser, vi har både border och rottis så det är lätt att se skillnaderna. Det handlar ju óm hur mycket du tränar, draghundar är tuffa och tål mycket träning, var försiktig med Samojederna, det är små irriterande rackare med nerverna på utsidan, kolla bra linjer men ännu hellre kolla annan drag-ras..

Angående första hund så kan man inte tänka så, skall man köpa en "lätt" ras för att öva i 14år inför den hund man egentligen vill ha? nää, skaffa den hundras du vill ha med en gång, se till att gå kurser och lyssna på dom som kan så är det inga problem med en rottis eller annan ras.

Vi bor i skogen och sysslar med frilufsande var både rottisen och bordern är med, då har inga problem med heldagar i skogen, men det beror på intensiteten oxå..
 
Står man i begrepp att köpa hund tycker jag att man ska kolla rasens sjukdomsprofil. Många av de mer populära raserna drabbas ofta av överdriven klåda, dåliga leder, tassproblem osv osv. Det innebär lidande för hunden och kan leda till stora kostnader för hundägaren. Som tidigare nämnts kan detta till del undvikas om man satsar på brukslinjen från raser med denna uppdelning i aveln. Utställningslinjen premierar - inte sällan - fåfänga detaljer framför bruksegenskaper hos hunden. Hunden "testas" alltså inte för vad den är tänkt och framavlad för. Den vinner på sin utstrålning i ringen och utställningsdomarens högst subjektiva bedömningsnorm. I längden förödande för många raser. Se schäfern där de värsta exemplaren knappt kan gå på sina "bumerangbakben"
Kolla också Agrias hemsida. Här finns massor att söka på olika rasers sjukdomsbild: http://www.agria.se/

/Tord
 
Åh nej, inte tugget om "blandraser har bättre hälsa/är inte sönderavlade" igen...

Det där stämmer enbart på blandrashundpopulationer som länge levt i halvvilt tillstånd, där svaga och mindre konkurrenskraftiga har gallrats ut. I nordeuropa är det sällan så - en förstagenerationens blandning mellan t.ex. schäfer och bernersennen kan lika gärna ärva anlag för både höftledsdysplasi och armbågsledsarthros från respektive ras, om nu föräldrahundarna är bärare. Grattis, liksom. Samma sak mentalt - en korsning mellan t.ex. bordercollie och rottis kan bli en jättesnäll, lugn och följsam hund, men man kan också få en tokvaktig 50-kiloshund med nerverna utanpå och reaktioner som en tonåring på rohypnol. ;)

Vad jag vill säga är att det är på intet vis garanterat att de "goda" anlagen vinner, i och med att inget särskilt hårt urval äger rum. Hos rashundar är man däremot ofta medveten om ärftliga problem och har ofta en avelsstrategi för att minska frekvensen av sådana fel. Enkel genetik.

Därmed inte sagt att jag har något mot blandraser - men deras "överlägsna hälsa" och goda mentalitet är inte något som automatiskt kommer färdigpaketerat.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
snuttanli Kan en fästing sitta kvar på katt i flera veckors tid Hundsport 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.