Tuggar sönder saker?

Min schäfertik är nu 14månader gammal. Hon får mkt motion och träning,så hon är inte underaktiverad på bågot vis. Men när jag lämnar henne ensam börjar hon tugga på saker,kan vara vadsomhelst! Hur ska jag få slut på det här problemet? Jag har munkorg på henne när jag lämnar henne,han i djuraffären rekomonderade det. Som tur är slipper hon vara själv så mycket.Någon utav mina föräldrar är nästan jämt hemma.
 
Känner igen problemet. Har en bearded collie-tik som förr uppvisade samma beteende när hon blev lämnad ensam. Hon var inte heller understimulerad på något sätt. Hon brukade roa sig med att tugga på väggen. Blev ett stort fult hål. LÖsningen: jag märkte att hon inte var så sugen på att tugga på väggen om jag skvätte några droppar salubrin på den innan jag gick hemifrån. Efter att jag börjat med det kom hon aldrig sig för att börja tugga på något annat (förutom tuggben), så problemet löste sig. Vet inte om det var som hon blev vuxen (unghundar är ju ofta lite besvärliga i allmänhet), vande sig vid att vara ensam eller vad. Över gick det i alla fall. Salubrin - bra till mycket!
 
Hmm..

Jo,visst skulle det säkert hjälpa om jag visste vad hon tänkte tugga på.Alltså hon kan tugga på presic vad som helst! Mattan,pennor,böcker osv... Går ju inte att ta in allt me salubrin.Hon har tuggat i bilen oxå,har ej plats för hundbur därinne därför får hon ha munkorg på sig när jag ibland lämnar henne själv i bilen.som tur var va det inget dyrt hon tuggade på.. Ändå har jag tränat ända sen hon var liten med att lämna henne korta stunder själv,o tränat henne att vara själv i ett annat rum.
 
Det är elände när hunden går lös på inredningen. Det finns lite saker som man kan göra för att förebygga total katastrof när man kommer hem.

Avledning
Se till att hon har något som är OK att hon tuggar på. Inte vanliga "tråkiga" tuggben. Toalettrulle med frolic eller liknande funkar bra till en början. Släng ut ett antal i lägenheten innan du går hemifrån.
Ser ut som kriget när du kommer hem men är ganska lätt att samla upp.
För att öka utmaningen succesivt kan knyckla ihop och tejpa ihop rullen. När hon börjar bli flink på att öppna dessa och kan du skruva upp svårigheten ytterliggare, plastburk med lock ex.
Examensprovet är en glasburk med skruvat lock... Jajamen, en bordercollie som jag känner på avstånd fixar detta :)

Bur
Låter hårdare än vad det är.
Generellt sätt blir en hund tryggare och lugnare på en liten yta. Kan du stänga in henne i ex hallen under tiden du är borta så kanske det räcker.
Vänj damen vid att hon ska ta det lugnt när hon är ensam hemma.
Några kompostnät kan ibland räcka.
Kasta in några godisar så hon går in självmant, stäng grinden och gå ut en kort tid.
Kom tillbaka och släpp ut henne igen. Viktigt att du inte gör någon affär av att du varit borta.
Utöka succesivt tiden, alltid med godis i buren så att hon förknippar den med något positivt.
Om möjlighet finns låt gärna buren stå framme med dörren öppen. På så sätt blir det hennes plats. Hon kommer förmodligen så småningom självmant gå in i den när du börjar klä på dig.


Förberedelser
Ett vanligt misstag är att man motionerar och aktiverar hunden mycket och intensivt innan man ska iväg i tron att hunden ska vara trött.
Detta hjälper inte en hund som har svårt att koppla av när den är ensam. Istället får man en hund som har piggnat till betydligt och är ännu mer alert.
En kort kiss och bajs-runda räcker oftast.

Lycka till!
 
JO

tACK FÖR DINA Tips=) mEN tråkigt nog struntar hon i att tugga på något när jag är borta.Fast jag har aldrig testat me toarulle,ska testa det.men grisöra som hon älskar tuggar hon inte ens på n'är jag är borta.. Om hon bara kunnde tugga på tillåtna saker istället,men det är väl kanske inte lika kul? Är det bättre med bur än munkorg? Känns inte som om hon lär sig något med munkorgen eller blir tryggare fast det kanske hon inte blir i bur heller.
 
Tuggeri

Är absolut inte någon expert på hundars psykologi, men jag såg ett program på TV med exakt den här problematiken och djurpsykonolgen i programmet lyckades lösa det hela. Mitt råd är alltså att ta kontakt med en djurpsykolog/veterinär...
 
Re: Tuggeri

XPAT; sa:
Är absolut inte någon expert på hundars psykologi, men jag såg ett program på TV med exakt den här problematiken och djurpsykonolgen i programmet lyckades lösa det hela. Mitt råd är alltså att ta kontakt med en djurpsykolog/veterinär...

Det var nog programmet djurgalen http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=28951

Oftast beror ju problemen där på felaktiga reaktioner från äagaren, som ger uppmärksamhet (belöning) åt det felaktiga beteendet.
 
Bur vs munkorg

Det är nog som du säger, men munkorg lär hon sig inte något. Eller rättare sagt med munkorgen på är det inte lönt att försöka tugga.

Förstå mig rätt, lusten att tugga på saker minskas inte.
Men däremot får hon en annan inställning till att vara själv. Tryggheten för henne blir buren, där tar man det lugnt.
Om hon alltid har tillgång till den kommer hon förmodligen även att gå in där när hon vill ha lugn och ro.
Väldigt viktigt är du aldrig skäller på henne av någon anledning och sätter in henne efteråt. Det ska alltid var förknippat med något positivt!

Anledning till att hon tuggar kan vara lite olika saker. Tråkigt att inget händer, en fix idé eller stress över att bli lämnad ensam.
I samtliga fall kan jag tänka att buren gör nytta.

Hundar är ingen exakt vetenskap, det är ju det som är så kul!
Ta alltid råd och tips med en nypa salt, det måste var en idé som du köper själv. Tänk till, vänd upp och ner på problemet. När du väl bestämt dig för att testa något så räkna med att det kan ta lite tid.
Om du inte får något resultat på en vecka eller två så ge inte upp, håll fast vi din idé ett bra tag innan du förkastar den.

Lyckat till /martin
 
Min hund hade en kort period när hon tuggade som besatt på stolsben, mobilladdare, böcker, väggar, kuvert... you name it ;) Hon lyckades till och med pilla upp delar av parkettgolvet :)

Det gick över tämligen fort och eftersom det var när hon bytte tänder så antar jag att det helt enkelt berodde på att det kliade i munnen.
 
Hmm..

Jo,det kanske kan vara bra.det är inte specielt kul att behöva ha munkorg på hunden när man är borta. Men jag ska först prata me dem på brukshundklubben
 
Hmm..

Jo,det stämmer väl kanske.. Men hon har seperationsångest,o därför tuggar hon väl för att försöka få ut den ångesten.Inte kul när man vet att hunden ej mår bra när man lämnar den.Men jag ska nog testa me bur.
 
Jag tror du närmar dig roten av problemet...

Jag tror också att det är av separationsångest hunden tuggar. Därför borde det kunna lösas med en "tuffare" behandling av hunden. Tuffheten har inget med våld att göra, utan handlar bara om att dela ut kärlek endast när du vill. Hunden skall inte bli klappad hela tiden, inte ligga i soffan eller sängen. När du är hemma med hunden får den inte svansa efter dig, utan ska hålla sig för sig själv, om inte du vill klappa eller leka med den.

Låter kanske lite "kallt" och tråkigt, men det skulle kunna bättra situationen...

Hoppas på bättring... :)

Mattias
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.