hur långt ni låter era hundar simma

Hej !

Undrar hur långt ni låter era hundar simma nu under somnaren?
Det är ju en väldigt bra träning då det är för varmt för cykeln!
Jag har en Kh Vorsteh och är nu uppe i 30 min men känner att jag inte har en aning på hur mycket det är för hunden.

MVH

Patrik
 

avslutad210712

Gäst
Hade två kh vorsteh förut (egentligen var den ena mina föräldrars) och de kunde vara i vattnet hur länge som helst på sommaren. Hur bra eller dåligt det var har jag ingen aning om men det var mer problem att få upp dem från än att få ner dem i vattnet *L*.
 
ren simträning

Hej !

Jo klart hundar kan vara i vattnet länge och gärna varma dagar. Nu var det ren simträning jag tänkte på och inte lekar i vattnet.
Jag använder roddbåt för det.

avslutad210712; sa:
Hade två kh vorsteh förut (egentligen var den ena mina föräldrars) och de kunde vara i vattnet hur länge som helst på sommaren. Hur bra eller dåligt det var har jag ingen aning om men det var mer problem att få upp dem från än att få ner dem i vattnet *L*.
 

avslutad210712

Gäst
Re: ren simträning

Stående; sa:
Hej !

Jo klart hundar kan vara i vattnet länge och gärna varma dagar. Nu var det ren simträning jag tänkte på och inte lekar i vattnet.
Jag använder roddbåt för det.

avslutad210712; sa:
Hade två kh vorsteh förut (egentligen var den ena mina föräldrars) och de kunde vara i vattnet hur länge som helst på sommaren. Hur bra eller dåligt det var har jag ingen aning om men det var mer problem att få upp dem från än att få ner dem i vattnet *L*.

Förstod det men om du tänker efter hur länge en vorsteh springer under en jaktdag och med vilket tempo så tror jag nog att du i varmt vatten kan låta den simma rätt länge. Tror dock att det är svårt att ange en övre gräns eftersom den dels är beroende på individen och dels kanske man inte skall låta hunden simma så länge att man når gränsen. Om jag tänker efter hur mycket jag lät min hund springa vid cykelrastning så var det stor skillnad om jag cyklade i svalare väder på vår/höst eller mitt på sommaren i tryckande värme. Så mitt tips är nog att du helt enkelt får försöka testa dig fram för en vorsteh lär nog simma tills den drunknar om inte du är uppmärksam.
 
har en cavalier king charles som följt med och simmat ca en halvtimme med mej regelbundet utan att tröttas.
Vorsthrarna som min far och syster har simmar inte så länge,trots att de har så mycket mer kondis och kraft.
De verkar inte ha samma intresse av vatten som spanieln
 

avslutad210712

Gäst
Vorsteh'n jag hade vart helt galen i att bada och han dök från stenpiren vi har vid stugan rakt ut i vattnet och när min dotter kastade stenar simmade han med huvudet under vattnet för att hitta stenen. Däremot testade jag bara en gång med att simma med honom eftersom han försökte klättra upp på min rygg i vattnet och det var liksom oskönt med tanke på klorna. Dåligt dresserad kanske men det kändes i alla fall kan jag lova *S*
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
brigas Hur motionerar era hundar? Hundsport 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.