Lös hund i fjällen?

Jag tycker att några försöker hävda fot och absolut kopplingstvång utan att så är fallet. Det är det jag vänder mig emot. Som ripjägare är jag väldigt mån om att fåglarna får vara ifred fram till 25:e augusti så ni behöver inte vara oroliga. Ingen av alla hundar jag jagat med har gått efter ren någonsin.

Jag har varit i kontakt med Naturvårdsverket och även Sv. Jägarförbundet och redovisat mina svar här. Om du anser att jag har fel? Varför inte ta kontakt med dem själv och återkomma om jag har förstått dem fel?
 
Hur mycket ni än vill det så är det sållan absolut kopplingstvång utan upp till ägaren. Vilket jag som liberal tycker är bra. Vi har nog med lagar och förbud som det är. Det där med död hund inom renområde är nog mer sista utvägen. Har aldrig hört att det hänt även om det kanske har gjort det. Har ändå träffat hyfsat många hungägare på fågelhundskurser senaste åren.

Så klart är en död hund sista utvägen i renområdet. Så ser våldstrappan ut i vårt land. Men varför skulle en same respektera våra lagar om inte du gör det? Ska inte han ha samma rättighet, att själv välja vilka lagar han skall följa eller bryta, som du tar dig?
Men jag skall ge dig rätt i att det inte är ett absolut kopplingstvång, det står inte så i lagtexten. Men i realiteten är det som gäller för de allra flesta hundägare. I de nationalparker som jag besökt så är det absolut kopplingstvång och jag har mött lösa hundar även där. Nu behöver inte de ha drivit vilt men det är ändå fel då de skall vara kopplade.
 
Det var det jag var ute efter. Ni som inte gilar hundar försöker hävda kopplingstvång och övertolkar. Jag vet vad som gäller och det har fungerat väldigt bra. Jag bryter inte mot lagen och går med koppel där det krävs eller jag anser att det är att föredra. Blanda inte ihop mig med dåliga hundägare.
 
Du har uppenbarligen inte alls vetat vad som gäller och du verkar väldigt rädd att bli beblandad med "dåliga hundägare". Du behöver inte ha så ömma tår bara för att du är ute i ogjort väder. För mig hänger det ihop att inte vilja ta till sig regler och vara en dålig hundägare i den meningen. Det är min åsikt och inte riktat mot dig personligen.

Men jag är rätt less på de som inte ens ids ta reda på vilka regler som finns. Som slänger plast och matrester i pappersåtervinningen. Som släpper hunden i fågelreservat. Osv
 
Jag ger upp. Hävda felaktigt kopplingstvång och tro på det. De flesta som jagar har bättre koll på lagar och regler än gemene man. Läs mina gamla inlägg i samma eller liknande debatt här.
 
Jag har jagat i flera decennier och det är tyvärr lika dålig koll i de kretsarna. Ingen har heller hävdat "kopplingstvång" annat än i specifika områden utan det som gäller är sådan uppsikt och kontroll som förhindrar att hunden kan ge sig iväg på egna äventyr. I de allra flesta fall att jämställa med koppel även om det är lite öppnare skrivet.
De allra flesta har mycket höga tankar om sina egna hundar och om sig själva som hundägare och i 95% av fallen har de säkert rätt. Men tyvärr så stannar hunden inte den tjugonde gången...
 
Nu pratade jag såklart jägare och hundägare. Och jag har inte skrivit att jag tillåter egna äventyr. Snarare är jag hård med att han håller sig nära, som skrivet är han oftast kopplad. Jag tror inte att detta är ett stort problem faktiskt. Sen att ni valt det som juli månads käpphäst är en annan sak. Förstår inte att folk har såna aversioner mot hundar och hundägare. Som vanligt förstör ett fåtal för andra men det gäller många saker i samhället.
 
Har ni lagt märke till att kravet på att hålla djuret under tillsyn (Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter) inte gäller katter... Det är alltså tillåtet att ha med sig katten på fjället och låta den springa runt och jaga lämmel, ripa och ren även under tiden 1 mars-20 augusti... :)
 
Det där såg jag inte tidigare. Två fel av två möjliga. Jag reagerade på skrivelserna angående gå fot och kopplingstvång som ju inte var riktigt. Jag ser inte var jag har varit ute utan torrt på fötterna, på hal is osv.

Absolut kopplingstvång betyder att det är koppel på i alla lägen medan det annars är upp till individens förmåga att bedöma vad ekipaget klarar av eller inte klarar av.

Du behöver inte ha så ömma tår bara för att du är ute i ogjort väder.
 
Det var det jag var ute efter. Ni som inte gilar hundar försöker hävda kopplingstvång och övertolkar. Jag vet vad som gäller och det har fungerat väldigt bra. Jag bryter inte mot lagen och går med koppel där det krävs eller jag anser att det är att föredra.

Kommer att svara på/bemöta på flera saker här.
1. Har aldrig sagt att eller gett uttryck för att jag ogillar hundar!
2. Tycker att du skall gå till inlägg nr 43 (kollade nr extra noga) i denna tråden. Där står det att kopplingstvång i realiteten gäller för alla hundar, utom för de som är extremt väldresserade.
3. Svar nej, jag påtalade det inte. Har gjort det misstaget alltför många gånger, har alltid blivit otrevligt bemött. Får alltid frågan, du är väl inte rädd för hundar? Fullständigt absurd fråga, hundägaren gör fel men försöker flytta över ansvaret för den uppkomna situationen på mig.
4. Som jag gjort tidigare och även gör nu. Läs mitt inlägg nr 18, där finns ett svar från Sv. Jägarförbundet. Det är därifrån som jag har att hunden skall gå fot. Har också uppmanat dig till att ta kontakt, namnet på den som svarat mig finns med där.
 
Har ni lagt märke till att kravet på att hålla djuret under tillsyn (Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter) inte gäller katter... Det är alltså tillåtet att ha med sig katten på fjället och låta den springa runt och jaga lämmel, ripa och ren även under tiden 1 mars-20 augusti... :)

Lagen gäller även katt, läs1§. Där står det "tillsyn och skötas" osv....
Men ett fint försök till att lätta på stämningen i tråden!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Smarttag användbar för att hitta bortsprungen hund? Hundsport 5
kanelsvans Hammock och hund Hundsport 4
Davva2 Trebent hund i fjället? Hundsport 7
Davva2 Behöver en korthårig hund "vindjacka" på vinterfjället? Hundsport 5
Deltidseremiten Hund på flyg? Hundsport 3
andy69 GPS till Hund...? Hundsport 6
apan75 Tolkning med hund Hundsport 11
ollebus Hund med på tåget. Hundsport 5
Ringnes Bortsprungen hund på Kungsleden Hundsport 0
fuchs Hund och ormbett Hundsport 18
Tollan Klövja med hund Hundsport 3
Davva2 Hur ha hund på pulktur? Hundsport 5
småvildar tips på bra att ha grejer för friluftsliv med hund Hundsport 10
baffinguarapo skrinda/ vagn till hund Hundsport 12
niklaz MTB och hund (film) Hundsport 2
eastman Hund skor Hundsport 8
Fjellis Pulka eller Släde till en hund Hundsport 8
shiloh Liggunderlag till hund under fjällvandring Hundsport 16
Ayrin "Få igång" en hund på drag Hundsport 7
boelresor Förslag fjällturer med hund Hundsport 2
xtrem Mygg och knottmedel till hund? Hundsport 5
wilmis Förberedelser Abisko med hund Hundsport 9
niklaz Helikopter med hund Hundsport 6
Denajss packlista HUND fjällvandring? Hundsport 7
Ännna resa runt i europa med hund? Hundsport 6
asalu Hund i fjällstuga Hundsport 13
niklaz Sy själv: vindsäck/sovpåse till hund (á la Jervehiet) Hundsport 5
Jaurekaska Hund i ryggsäck på skoter? Hundsport 10
Sjolidens Cykla LÅÅåNGT med hund! Hundsport 11
Jemael Kan man cykla med en klövjad hund? Hundsport 5
luffsarbjörn Ta med hund på syltoppen? Hundsport 9
per162 Hund och skidalpinism? Hundsport 7
LisaJ hund-/friluftskompis i Östersund Hundsport 1
Pumasmatte Hela Kungsleden med hund? Hundsport 1
Fnöske Pulka+hund Hundsport 9
lillaliam Bra vandrigsled när man har med sig hund? Hundsport 5
sabinita Med hund i Funäsdalen Hundsport 1
Calle22 Med kopplad hund i Sarek Hundsport 39
Kalotta Cykelsemester med hund?! Hundsport 3
loisen Vandring med hund nu till helgen! Hundsport 2
kikkit Stockholm - Jämtland med hund Hundsport 1
thureb Bussresa till fjälls med hund Hundsport 1
Otto Støver Vandring med hund i nasjonalpark Hundsport 9
Kött Mat på tur med hund Hundsport 4
skalman Paddla kanadensare med hund? Hundsport 19
GAVIAARCTICA Möte med björn när man har hund i koppel Hundsport 25
novas husse Hund i cykelvagn? Hundsport 4
louisehansson Vandring med hund, nybörjare Hundsport 34
bigfoot Lagkrav på kopplad hund? Hundsport 13
Tranan Hur gör ni...(om att åka tåg med hund) Hundsport 29

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...