Hur ser en fästing ut? Skulle behöva snabbt svar.

avslutad210712

Gäst
Konstig fråga för Er som bor söderut men häruppe är fästingar inte alltför vanliga och nu har jag hittat något på hunden som jag inte är säker på om det är en fästing eller en vårta/hudflik. Har alltid trott att fästingar är mörka men det här är mer hudfärgat men ändå misstänker jag att det är en fästing för huden under ser röd och infekterad ut. Känns dock inte så skoj att ta tag i den och rycka till ifall det är en hudflik.

Har försökt googla men hittar bara mörka fästingar på nätet.
 
Jag vet inte hur man ska beskriva färgen, men när det suttit och sugit blod ett tag (några dygn?) så blir de ju större och bakdelen av kroppen blir uppblåst och... hrmm... ljusare än svart. Kanske lite lila/hudfärgade?

Innan de trillar av kan de bli stora som en liten vindruva, men det går nog att se att de är svarta som insekter där de sitter fastbitna. Fast det är ju nere i pälsen antar jag.
 
Hejsan,

Det finns en bild av en klart o-svart fästing på http://www.fasting.nu

Tyvärr är jag inte expert på länkar &/eller bilder men bilden finns direkt under rubriken "Fästingen", hoppas du hittar den.

MvH
Aina
 

avslutad210712

Gäst
Jadå det var en fästing men nu är den borta. Jäklar så hårt de sitter fast.

Tack för hjälpen och visst hittade jag bilden på den efter lite klickande.
 
Hej,

då vår hund förra året fick ett 10-tal fästingar i veckan med fästingmedel borde jag kunna beskriva en fästing. Vilket inte visar sig helt lätt här, kommer i alla fall ett försök.

Enkelt kan man säga att man ser när det är en fästing. Den har åtta ben som syns och som rör sig när man petar lite försiktigt på den.
En fästing som nyligen satt sig är platt och svart om det är en hane eller svart med en röd "krans" om det är en hona bilder finns att se på Internet.
En fästing som suttit ett tag sväller och blir tillslut blågrå och stor cirka 2 cm lång och 1 cm bred.
Även om larverna och nymferna är mycket mindre och oftast helt mörka.

Hoppas att detta har gjort det lite enklare.

Några länkar med lite mer information och bilder.

http://www.fastingar.nu/

http://www.fasting.nu/

http://www.biomus.lu.se/zoomus/Fastingar/fastingar.html

Måste dock tillägga att det hittills i år varit väldigt få fästingar, en som suttit fast på hunden och tre "lösa".

Hälsningar Jonas
 
avslutad210712; sa:
Jadå det var en fästing men nu är den borta. Jäklar så hårt de sitter fast.

Tack för hjälpen och visst hittade jag bilden på den efter lite klickande.

Efter att tagit bort på tok för många fästingar på min hund förra året kan jag starkt rekommendera en fästingbortplockare som ser ut som en liten kofot.

De säljs i tvåpack en liten och en större i djuraffären kostar väl cirka 50 kr men är helt suveräna enligt min mening. De är bättre än både pincetter och pennor med öglor. Alla fästingar kom ut intakta.

Hälsningar Jonas
 

avslutad210712

Gäst
gynner; sa:
avslutad210712; sa:
Jadå det var en fästing men nu är den borta. Jäklar så hårt de sitter fast.

Tack för hjälpen och visst hittade jag bilden på den efter lite klickande.

Efter att tagit bort på tok för många fästingar på min hund förra året kan jag starkt rekommendera en fästingbortplockare som ser ut som en liten kofot.

De säljs i tvåpack en liten och en större i djuraffären kostar väl cirka 50 kr men är helt suveräna enligt min mening. De är bättre än både pincetter och pennor med öglor. Alla fästingar kom ut intakta.

Hälsningar Jonas

Skall köpa en sån även om det som sagt är rätt ovanligt med fästingar här. Största problemet är att det är en storpudel och otroligt svårt att hitta fästingar i pälsen som är tät, tät och krullig. Att vi hittade den nu berodde på att vi rakade bort allt hår runt nosen och ner mot bröstet och då dök den lilla fulingen upp. Skall ta en extra genomgång av pälsen och se om jag hittar någon mer. Och sen har vi fyra katter att gå igenom också.
 

avslutad210712

Gäst
gynner; sa:
Enkelt kan man säga att man ser när det är en fästing. Den har åtta ben som syns och som rör sig när man petar lite försiktigt på den.

Problemet var bara att hunden hade massor av korta svarta hårstrån runt fästingen och det var otroligt svårt att se om det var just hårstrån eller fästingar men när jag drog ut den såg man tydligt att det var svarta ben som satt fast längst nere och så var det en svart prick i nederänden.
 
Desinfektionsmedel på efteråt, det finns sådana som är mer lämpade efter insektsbett.

Vi kör med specialla halsband (Scalibor) som vi köpar av vetrinären. De i vanliga affärerna är värdelösa. Det finns också en sorts olja som ska droppas in nacken. Den är dock rätt så kladdig.

Tack för tipset med kofoten Jonas. Jag har aldrig sett en sådan ännu bara de mer eller mindre användbara pincetterna.
 
Jag har läst/hört någonstans att det bästa sättet att bli av med en fästing är att peta på den. Inte peta loss den, utan bara peta på den så den irriteras. Resultatet är att den frivilligt ger sig av och man riskerar inte att det blir munsdelar kvar där den bitit sig fast.

Varför skulle det fungera att peta på fästingen? Tänk dig att du satt dig till bords och skall äta middag (där är ju det fästingen gjort när den bitit sig fast). Tänk dig då att något större än du börjar peta på dig, så du knappt sitter still. Inte särskilt kul kanske. Alltså tar man och sätter sig någon annanstans. Fästingen borde göra samma sak tycker jag.
 
uffe_nordholm; sa:
Varför skulle det fungera att peta på fästingen? Tänk dig att du satt dig till bords och skall äta middag (där är ju det fästingen gjort när den bitit sig fast).
Om man är så åpen att man biter sig fast i bordet, då skiter man nog i om någon petar på en lite grann. Nä, med dom där små kräken så e de bara grannlaga våld som gäller.
 
MW; sa:
Vi kör med specialla halsband (Scalibor) som vi köpar av vetrinären. De i vanliga affärerna är värdelösa. Det finns också en sorts olja som ska droppas in nacken. Den är dock rätt så kladdig.

Sedan i år så använder vi halsband av samma modell som du nämner, det funkar bättre än x-spot som är ett av de oljebaserade. Fördelen med halsband är att dessa kan tas av när hunden badar vilket gör att man inte sprider gift i vattnet och att man behöver hälla på mer..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
enSAM Fästing Hundsport 8
snuttanli Kan en fästing sitta kvar på katt i flera veckors tid Hundsport 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.