På tur med bästisen

Jag tänkte kanske gå fjällrävens vandringslopp på kungsleden i sommar, och klurar över vilka förberedelser som behövs när hunden ska med. Det är en labbetik med vandringsvana, så det bör inte bli några problem med fysiken. Dock har vi inte vandrat i fjäll eller sovit utomhus tillsammans. Det finns säkert massor att tänka på, vad man ska ha med sig till hunden osv. Har någon tips att komma med?
 

avslutad210712

Gäst
Vandrade för första gången med hund i fjol och var i ungefär samma bryderier. Har dock bara två tiodagars vandringar och en veckas skidtur i våras att hänvisa till men till årets vandring tänker jag inte ta med så mycket annat än mat, ett liggunderlag, försvarets tass-salva, tass-skydd.

Tass-salvan är i förebyggande syfte och tass-skyddena tar jag med mig utifall att. Min hund hade dock inga problem med tassarna vare sig under sommaren eller vintern. Liggunderlaget har jag med för att isolera mot marken och för att skydda tältgolvet. Mat har jag tidigare tagit med mig utifrån vad som står på påsen och ökat lite för att hunden går hela dagen men kommer att minska den mängden eftersom jag hade en hel del mat med mig hem vid alla tre turer. Var lite orolig för att han skulle frysa och hade filt med mig men den kommer jag att lämna hemma.

Har honom både lös och kopplad och det senare är nödvändigt när det är renar i närheten för han är inte ren-ren om man säger så och att ha en hund som driver renar kan nog förstöra en hel vandringsdag och sen blir man knappast populär hos renskötarna och det med all rätt. När jag har honom kopplad använder jag det vanliga flexikopplet vilket fungerar rätt bra så länge han inte springer ut på höger sida och sen när han kommer tillbaka så springer han bakom mig och fram på vänster sida som han lärt sig. Blir många snygga piruetter till glädje för alla åskådare.
 
avslutad210712; sa:
Vandrade för första gången med hund i fjol och var i ungefär samma bryderier. Har dock bara två tiodagars vandringar och en veckas skidtur i våras att hänvisa till men till årets vandring tänker jag inte ta med så mycket annat än mat, ett liggunderlag, försvarets tass-salva, tass-skydd.

Tass-salvan är i förebyggande syfte och tass-skyddena tar jag med mig utifall att. Min hund hade dock inga problem med tassarna vare sig under sommaren eller vintern. Liggunderlaget har jag med för att isolera mot marken och för att skydda tältgolvet. Mat har jag tidigare tagit med mig utifrån vad som står på påsen och ökat lite för att hunden går hela dagen men kommer att minska den mängden eftersom jag hade en hel del mat med mig hem vid alla tre turer. Var lite orolig för att han skulle frysa och hade filt med mig men den kommer jag att lämna hemma.

Har honom både lös och kopplad och det senare är nödvändigt när det är renar i närheten för han är inte ren-ren om man säger så och att ha en hund som driver renar kan nog förstöra en hel vandringsdag och sen blir man knappast populär hos renskötarna och det med all rätt. När jag har honom kopplad använder jag det vanliga flexikopplet vilket fungerar rätt bra så länge han inte springer ut på höger sida och sen när han kommer tillbaka så springer han bakom mig och fram på vänster sida som han lärt sig. Blir många snygga piruetter till glädje för alla åskådare.

Instämmer med föregående talare. Jag har även med mig en "filt" som är anpassad för hundar och som går att spänna på hunden med rem och kardborreband. Filten/täcket funkar dels som sovsäck och värmefilt men även som myggskydd. Vet inte om din hund har samma problem, men min hund är en saluki (=rätt tunn päls) och myggen är en plåga för honom.
 

avslutad210712

Gäst
Wolf25; sa:
Det är rätt bra att ha med cortison om vovven blir ormbiten.

/Ulf

Där jag går får jag nog ha med mig en orm också ifall han skulle lyckas med det *S* men självklart är det en bra-att-ha grej ifall man går där det är ormar.

Glömde att nämna att jag fäster mitt flexikoppel genom att dra höftbältet genom öppningen i kopplet vilket gör att jag har båda händerna fria. Funderade på någon form av elastisk lina först men tycker att flexikopplet fungerar så bra att jag inte ids ordna något annat. Enda nackedeln med flexikopplet skulle väl vara att det är rätt tungt men det tar jag.
 
Pâminner mig om historian om grabbarna som skulle pâ fisketur. Den ena sa att han tog med lite sprit ifall nâgon blev ormbiten.
Pâ avresedagen kom den andre med en jättestor maskburk.
Pâ frâgan om varför han hade sâ stor maskburk blev svaret att han hade en huggorm i burken :)
 
Bra att ha

Jag brukar ha med en tejp och en eller ett par fleeceskor till hundarna om utifall att nån skär upp en tass så kan jag tejpa ihop det. Vi har bara vandrat vid Kungsleden kring Abisko och där blir det inte kallt på nätterna (midnattssolen håller borta det råa), så ingen filt för skydd har jag med mig. Men eftersom att hundarna, två Labradorer f.ö., är lite trötta så har jag med vanliga fällar åt dem så att de har något att ligga på som isolerar mot marken. Annars så sover på på mig och det är iofs rätt så trevligt, men två hundar är lite för mycket =D Fällarna lägger jag i en platspåsen och spänner fast mot ryggsäcken, så de tar inte så mycket plats.

Sen kan jag inte komma på nått mer. Det är ju det vanliga, hundmat, bekvämt halsband och koppel... Ska man vada långt så kan man ju fundera på att ta med ett Flexikoppel om man känner för det.

Jag brukar också ta med lite C-vit om någon skulle drabbas av akut UVI på fjället.

Hoppas att ni får en trevlig vandring =D
 
avslutad210712; sa:
Glömde att nämna att jag fäster mitt flexikoppel genom att dra höftbältet genom öppningen i kopplet vilket gör att jag har båda händerna fria. Funderade på någon form av elastisk lina först men tycker att flexikopplet fungerar så bra att jag inte ids ordna något annat. Enda nackedeln med flexikopplet skulle väl vara att det är rätt tungt men det tar jag.
Då förstår jag vad du menar med piruetterna! :D Jag skulle dock inte våga ha flexi på min ångvält om hon skulle dra på nånting, det skulle resultera i piruett(i bästa fall) plus mattebogsering. :s Det får bli lite kortare koppel tror jag.
Tack för bra tips, även från er andra!
 
En fördel är ju om din hund kan bära sin egen mat. Klövjeväska alltså. Torrfoder tar upp mycket volym i ryggsäcken (det finns roligare saker att bära i den....)
Jag tar med lite matolja att spetsa fodret med, hunden behöver lite extra energi. Kör man med någe slags high performance foder så kanske det inte behövs.

Lycka till!
 
Flexikoppel

Min hund (en jämte) drog sönder sitt flexikoppel när han gjorde en tjuvrusning och så att säga bottnade det!

A
 
wire-koppel

Jag rekommenderar ett plastöverdarget wire-koppel. Egentligen tänkt att användas för kaniner. Mycket lätt och smidigt. Använder det bara för att binda upp hunden vid stugor och dyligt. Hunden får gå lös eftersom jag har bra disciplin på honom.
/Tore
 
cozmo; sa:
En fördel är ju om din hund kan bära sin egen mat. Klövjeväska alltså. Torrfoder tar upp mycket volym i ryggsäcken (det finns roligare saker att bära i den....)
Jag tar med lite matolja att spetsa fodret med, hunden behöver lite extra energi. Kör man med någe slags high performance foder så kanske det inte behövs.

Lycka till!

Jag funderar på klövjeväska, och har köpt en mindre i våras för att börja träna in henne på det. Men jag upptäcker nu att hon blir fort varm, undrar om hon kommer få värmeslag av att gå med den längre sträckor? Labbar har ju ganska tät päls...
Tar gärna mer tips på extra mat utöver torrfodret. Olja tänkte jag ta med. korv, är det nåt bra att ha med kanske?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fuchs Bilder på våra hundar på tur Hundsport 10
snowdog Färskfoder på tur? Bra, lätt, smidig kylväska? Hundsport 2
Kött Mat på tur med hund Hundsport 4
Davva2 Behöver en korthårig hund "vindjacka" på vinterfjället? Hundsport 5
Deltidseremiten Hund på flyg? Hundsport 3
Davva2 Vilket fjäll har minst risk att stöta på renar Hundsport 27
Trudiluttan Drar på sniskan! Hundsport 7
ollebus Hund med på tåget. Hundsport 5
Ringnes Bortsprungen hund på Kungsleden Hundsport 0
Davva2 Hur ha hund på pulktur? Hundsport 5
småvildar tips på bra att ha grejer för friluftsliv med hund Hundsport 10
pomperipossa hundras...håller på att fundera mig halvt galen Hundsport 38
oskar_lindhe Beagle på fjället! Hundsport 7
ramsis_iv Hundkläder på vintern? Hundsport 5
Ayrin "Få igång" en hund på drag Hundsport 7
MalamuteFrida Välkommen på övernattningstur i Seglora! Hundsport 0
Jaurekaska Hund i ryggsäck på skoter? Hundsport 10
ollebus Nybörjare på fjällvandring Hundsport 21
Ainon Få upp hunden till norrbottensfjällen, ok på bussen? Hundsport 14
luffsarbjörn Ta med hund på syltoppen? Hundsport 9
pertoyra Storlek på nomesele Hundsport 6
Lisa Friberg Husky på foder? Hundsport 4
snuttanli Kan en fästing sitta kvar på katt i flera veckors tid Hundsport 11
flindra Bra forum på nätet? Hundsport 4
MatteZ Tips på sele och pulka. Hundsport 5
northdog Efterfrågan på Siberian Husky? Hundsport 0
jon090 skillnad på olika draghundar? Hundsport 27
xbelle Tips på Klövjeväska Hundsport 8
bigfoot Lagkrav på kopplad hund? Hundsport 13
anneli n Tips på dragsele/pulka? Hundsport 14
Tumbleweed Elhalsband på polishundar Hundsport 23
dennis_h Hund på hög höjd Hundsport 4
Hund i tält på vårvintern Hundsport 17
Tips på hundfoder önskas Hundsport 34
Nettan A Hund på tåget Hundsport 13
CanMan Hunden på vandring. Hundsport 6
A-mar hund på keb? Hundsport 6
Avslutat1001 "Gammaldags" modell på klövjeväska Hundsport 5
pluh Med på fjällturen Hundsport 13
Nettan A Problem med hund på bussen Hundsport 3
skräckhäst Råd och tips inför vandring med hund på fjället??? Hundsport 7
Edge Hundspann på Svalbard Hundsport 1
corabora Helg tur Sonfjället Hundsport 0
Forest Arrangerad tuff tur sökes! Hundsport 3
leniz Vinn en hundspanns tur för familjen Hundsport 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.