Problem med skidans stålkant?

Senare tiders hundförande expeditioner, exv Christiansens till 90 Syd, har tagit omaket att klara sig utan stålkanter av hänsyn till hundarna.

Nu är ju det speciellt införskaffade hundar i betydande antal, så att några större dressyrinsatser kan det nog knappast ha funnits utrymme till.

Har man en och samma hund över tiden måste det ju vara fullt möjligt att få hunden att inse riskerna....
 
Lissas; sa:
Har man en och samma hund över tiden måste det ju vara fullt möjligt att få hunden att inse riskerna....

Fast det kan ju kosta lite veterinärräkningar och i värsta fall nån hund innan man nått dit. Personligen tycker jag att det är vansinne att exprimentera med vassa föremål kring hunden, men jag antar att det beror på hur man värderar sin hund.
 
En enkel lösning...

...är att med fil, runda av främre delen av stålkanterna.
Jag hadde ett par Edsbyskidor med aluminium kanter på mittersta 1/3 av skidan. Dom är nu pensionerade.

Jag såg sådana i en butik i Funäsdalen för ca 12-15 år sedan. Ångrar stort att jag inte köpte ett par då, för jag har inte hittat några senare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nettan A Problem med hund på bussen Hundsport 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.